- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Cum s-a schimbat optimismul publicitarilor in pesimism, de-a lungul lui 2009

24 Dec, 00:01 • andra.gheorghe
Acum lucrurile sunt clare: publicitatea se numara printre industriile care au pierdut cel mai mult din cauza crizei. Niciun mare CEO de agentie nu isi mai permite sa fie optimist. Criza pare sa ii fi surprins pe strategii din media, care au devenit treptat constienti, si, din nefericire, doar in urma unor socuri, de curba negativa pe care o au in fata. DailyBusiness.ro a realizat o scurta retrospectiva a reactiilor publice pe care le-au avut oamenii de media in 2009.
Cum s-a schimbat optimismul publicitarilor in pesimism, de-a lungul lui 2009

In ianuarie 2009, cand criza isi aratase coltii discret in Romania, dar facea ravagii in Vest, publicitatea se simtea in siguranta. Managerii marilor agentii de media abordau o mina precauta in mass-media, insa dadeau asigurari pozitive: o parte din clienti incepusera sa taie din bugetele de marketing, dar cresterea inca era vizibila.

O prima jumatate de 2008 „spectaculoasa” il determina atunci pe Bogdan Prajisteanu, seful agentiei Mediaedge:cia, la o atitudine precauta, dar relaxata, in acelasi timp.

„Prima jumatate a lui 2008 a fost extrem de spectaculoasa. A urmat trendul ultimilor 2-3 ani, in care cresterile au fost extrem de sustinute, adica cu o medie anuala de 30%. In acest context, in ciuda faptului ca in a doua jumatate a anului 2008 criza a inceput sa-si arate semnele pentru anumiti clienti mari – si mai pregnant incepand din septembrie – cred ca piata romaneasca de media va atinge valoarea estimata de 600 milioane de euro, poate chiar putin peste”, declara Prajisteanu intr-un interviu acordat DailyBusiness.ro in ianuarie 2009.

Acelasi Prajisteanu se astepta la o crestere de 10% a investitiilor in publicitate.

Seful Mediaedge:cia nu era singurul optimist: aceeasi afirmatie era sustinuta de majoritatea executivilor din topul advertisingului local.

Cu putin timp inainte de a intra in 2009, Felix Tataru (GMP Romania), Carmen Tanasie (Omnicom Media Group Romania), Manuela Necula (Ogilvy Group Romania), Teddy Dumitrescu (Publicis) si Maria Tudor (Zenith Media), prezenti la un eveniment al industriei, Zilele Biz, isi asumau o estimare care plasa piata media din 2009 la un plus de 10% fata de 2008.

Iesirile din piata, falimentele, erau variante posibile doar pentru jucatorii mici, cu clienti putini si inconstanti.

Nu a trecut mult, doar 3 luni din 2009, si lumea advertisingului era data peste cap. Se anuntase primul faliment rasunator al industriei, si nu al unei agentiii mici. In martie 2009, Bigger Group, un holding de comunicare cu afaceri de peste 20 milioane euro, avea mari probleme. Marcel Straut, managing directorul companiei, a disparut brusc din tara, lasand circa 40 de oameni fara job, si datorii de ordinul milioanelor de euro.

De aici inainte, lucrurile au mers in deriva, iar declaratiile media ale publicitarilor s-au schimbat. In mai 2009, tarifele media au scazut cu o medie de 20% fata de cele practicate in perioada similara a anului precedent. Desi au existat si declaratii indraznete, care laudau si indemnau la initiativele curajoase de a investi in vizibilitate cand toata lumea tace, exemplele erau prea putine. Insa existau. Unul a venit din partea clientului Caroli Foods, care a decis sa isi dubleze bugetul de promovare pe 2009, intentie pe care a confirmat la final de an ca a si pus-o in practica.

A urmat perioada de vara, o vacanta asteptata pentru publicitari, si un pretext oportun pentru a-si motiva bugetele din ce in ce mai scazute, si revizuite, cateodata din luna in luna: vara inseamna consum de media scazut, in orice perioada, inclusiv in cea de boom economic.

Garda a picat in toamna. Situatia era evidenta pentru toata lumea: bugetele au scazut, pentru toate mediile, cu circa 30%-40%, chiar si pentru online, asociat in permanenta cu „fat-frumosul” industriei. Iar printul era la pamant: a reusit sa atraga in 2009 abia 40% din investitiile inregistrate in 2008.

In octombrie 2009, Initiative Media a facut public raportul industriei Media Fact Book. Concluzia a fost un dus rece asteptat: 2009 a fost cel mai prost an din istorie.

„Piata neta de media va scadea, pana la finalul anului, cu circa 35%-38%, fata de 2008, iar valorile de anul trecut vor putea fi atinse din nou peste circa 2 ani”, afirmau reprezentantii Initiative.

In noiembrie, Bogdan Prajisteanu afirma deschis ca piata a scazut atat de dramatic in 2009, incat avem nevoie de new business cade aer si descria anul 2009, scurt, drept un cosmar.

Oana Petroff, sefa agentiei Mindshare, ridica, tot in noiembrie, o alta problema : „Ne intoarcem in urma cu cel putin 5 ani in privinta instabilitatii si a practicilor de piata”.

Iar in decembrie, Cristi Mucichescu, directorul agentiei OMD Romania a avut replica de inchidere al celui mai prost an din istorie pentru publicitate: „Eram obisnuiti cu cresteri anuale de doua cifre. Criza ar trebui sa fie o lectie”

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
România primește sprijin pentru aderarea la OCDE. Bolojan anunță acorduri strategice cu Ungaria și Austria
România primește sprijin pentru aderarea la OCDE. Bolojan anunță acorduri strategice cu Ungaria și ...
LIVE Bolojan susține vineri o conferință de presă. Raportul privind criza apei, moțiunea de cenzură și sesizarea ÎCCJ la CCR
LIVE Bolojan susține vineri o conferință de presă. Raportul privind criza apei, moțiunea de cenzură ...
Allianz-Țiriac preia Campion Broker și își extinde rețeaua de distribuție la nivel național
Allianz-Țiriac preia Campion Broker și își extinde rețeaua de distribuție la nivel național
ICCJ sesizează CCR privind legea pensiilor magistraților. Modificările, puse sub semnul întrebării
ICCJ sesizează CCR privind legea pensiilor magistraților. Modificările, puse sub semnul întrebării
Raportul Corpului de control despre criza apei de la Paltinu, discutat în ședința de Guvern
Raportul Corpului de control despre criza apei de la Paltinu, discutat în ședința de Guvern
Moțiunea de cenzură împotriva Guvernului Bolojan a fost depusă la Parlament: „Un cadou” pentru Grindeanu
Moțiunea de cenzură împotriva Guvernului Bolojan a fost depusă la Parlament: „Un cadou” pentru ...
Al patrulea sondaj pentru alegerile din Capitală. Băluță și Ciucu, la aproape egalitate
Al patrulea sondaj pentru alegerile din Capitală. Băluță și Ciucu, la aproape egalitate
De ce tot mai mulți medici recomandă RMN pentru evaluarea completă a pacienților
De ce tot mai mulți medici recomandă RMN pentru evaluarea completă a pacienților
Val de sesizări pentru scurgeri de gaze în București. Locatarii stau săptămâni fără alimentare după explozia din Rahova
Val de sesizări pentru scurgeri de gaze în București. Locatarii stau săptămâni fără alimentare ...
Horoscop 6 decembrie. Luna în Rac aduce tensiuni în relații și provocări emoționale pentru majoritatea zodiilor
Horoscop 6 decembrie. Luna în Rac aduce tensiuni în relații și provocări emoționale pentru majoritatea ...
Bruxelles, în tensiune maximă. Europa decide cum finanțează Ucraina și cum își protejează propriul viitor
Bruxelles, în tensiune maximă. Europa decide cum finanțează Ucraina și cum își protejează propriul ...
PIB în frână de motor. INS: România crește cu doar 1,4%, susținută aproape exclusiv de investițiile publice
PIB în frână de motor. INS: România crește cu doar 1,4%, susținută aproape exclusiv de investițiile ...
IT-ul pierde teren. Energia fotovoltaică devine noul domeniu cu salarii în creștere și cerere uriașă de specialiști
IT-ul pierde teren. Energia fotovoltaică devine noul domeniu cu salarii în creștere și cerere uriașă ...
Atac ucrainean în adâncul Rusiei. Port strategic și rafinărie lovite de drone în aceeași noapte
Atac ucrainean în adâncul Rusiei. Port strategic și rafinărie lovite de drone în aceeași noapte
Primul weekend de iarnă aduce vânt extrem și temperaturi neobișnuit de ridicate. Cod roșu în Caraș-Severin
Primul weekend de iarnă aduce vânt extrem și temperaturi neobișnuit de ridicate. Cod roșu în Caraș-Severin
BEC cere ștergerea clipului filmat la Cotroceni cu Drulă, Nicușor Dan și Voiculescu: Material „cu caracter electoral ilegal”
BEC cere ștergerea clipului filmat la Cotroceni cu Drulă, Nicușor Dan și Voiculescu: Material „cu ...
Aproape 1.000 de angajaţi concediaţi după ce încă o fabrică din România se închide. Noi investitori ar putea revitaliza zona
Aproape 1.000 de angajaţi concediaţi după ce încă o fabrică din România se închide. Noi investitori ...
Guvernul a majorat valoarea nominală a tichetelor de masă. De când vor încasa angajaţii români mai mulţi bani
Guvernul a majorat valoarea nominală a tichetelor de masă. De când vor încasa angajaţii români ...