Potrivit editiei
de anul acesta a raportului PwC Entertainment and Media Outlook, piata locala
de media si divertisment va creste de la 2,7 miliarde de dolari americani in
2012, la 3,4 miliarde in 2016, o rata medie de crestere anuala de 5,3%. Cu
toate acestea, in termeni reali, luand in considerare rata inflatiei (estimata
la o medie anuala de 3,3% de-a lungul perioadei analizate, 2012-2016), sectorul
media si divertismentului din Romania va inregistra o crestere medie anuala
reala modesta de doar 2%.
Cea mai mare parte
a cresterii va veni din segmentul accesului la internet, atat prin conexiuni
fixe, cat si mobile (rata medie anuala de crestere fiind estimata la 9,3% in
termeni nominali), in vreme ce veniturile din publicitate vor inregistra o crestere
moderata de 4,8%, rata medie anuala de crestere pana in 2016.
In schimb,
cheltuielile consumatorilor finali pe produsele media, vor inregistra o evolutie
real negativa, potrivit estimarilor PwC, cresterea nominala medie anuala fiind
de 1,7%, sub rata estimata a inflatiei.
’’Aceasta zona
sufera o transformare radicala ca urmare a dezvoltarii tehnologiilor digitale. Ele
fac din produsele media marfuri comodizate, fortand totodata companiile din
domeniu sa experimenteze noi forme de monetizare a produselor si serviciilor
lor”, a declarat John Webster, liderul departamentului de audit, PwC Romania.
Desi noile estimari
indica o diminuare a ritmului de crestere a industriei media si divertismentului
din Romania, piata locala ramane a treia cea mai dinamica din Europa Centrala si
de Est, dupa cea a Rusiei (cu un ritm mediu anual de crestere de 10,1%) si a
Turciei (9,8%), devansand insa Ungaria (5,1%), Polonia (4,9%) si Republica Ceha
(4,8%).
In ciuda climatului economic incert, ultimul an a marcat un
nou record la nivel global al vanzarilor de tablete si terminale inteligente,
ceea ce arata inca o data oportunitatile de crestere oferite de canalele
digitale pentru industria media si divertismentului, atat in ceea ce priveste
distributia de continut, cat si in ceea ce priveste veniturile din publicitate.
Cheltuielile globale pentru produsele industriei
muzicale au crescut cu
1,3% in 2011, prima crestere inregistrata dupa multi ani de scadere a acestui
segment. Cresterea se datoreaza evolutiilor din segmentul de concerte si
festivaluri, in vreme ce vanzarile de inregistrari muzicale s-au redus in
continuare, dar intr-un ritm mai scazut decat in anii anteriori. Totusi, vanzarile
in crestere de inregistrari muzicale in format digital vor creste, ceea ce va
duce in sfarsit ca acest segment sa raporteze cresteri, incepand cu 2013.
Conexiunile
mobile la Internet, un indicator cheie al cheltuielilor pe segmentul digital,
se vor dubla in urmatorii cinci ani, pana la 2,9 miliarde in 2016, din care
aproximativ 1 miliard vor fi in China. In India, numarul abonamentelor de
conexiuni mobile la Internet va crestere de la o baza redusa, cu o rata anuala
medie de crestere de 50,8% la orizontul anului 2016, ceea ce face din piata
indiana, piata cu cea mai rapida rata de crestere pe segmentul conexiunilor
mobile.
Pe segmentul editarii de presa se observa tendinte diferite pe pietele
mature, fata de cele emergente. Piata americana va inregistra in continuare o
scadere medie anuala de 1,4% pana in 2016, estimandu-se ca in 2016, veniturile
acestui segment de piata vor fi cu 43,8% mai mici decat erau in 2007. In
schimb, se vor inregistra cresteri puternice pe pietele in care oferta digitala
la nivelul presei nu este inca foarte dezvoltata. Argentina va raporta un ritm
mediu anual de crestere de 11,9% pe acest segment, Indonezia (11,2%), iar India
(9,6%).
Franta a depasit
Marea Britanie si Germania in 2011, devenind cea de-a doua cea mai mare piata
din lume pentru abonamentele la TV, in urma Statelor Unite, raportand o rata de
crestere de 76% pe segmentul IPTV. In privinta cheltuielilor de publicitate TV,
piata din Rusia a crescut cu 20,2% in 2011, iar pana in 2016, piata Rusiei va
depasi veniturile inregistrate pe acest segment in tari precum Marea Britanie,
Germania, Italia si Franta, devenind cea mai mare piata de publicitate TV din
regiunea EMEA (Europa, Orientul Mijlociu si Africa).
Pe segmentul industriei cinematografice, serviciile de streaming vor creste cu o
rata medie anuala de 21%, pana la un nivel de 11 miliarde de dolari americani
la orizontul anului 2016 si vor depasi veniturile din abonamentele TV.
Cele mai mari 13 piete
de media si divertisment
Exista 13 tari in care cheltuielile pentru industria media si
divertismentului depasesc 25 de miliarde de dolari, cea mai mare fiind cea a
Statelor Unite ale Americii (464 miliarde de dolari), urmata de piata japoneza
(193 miliarde dolari), cea chineza (109 miliarde dolari) si cea germana (99
miliarde dolari). China a depasit in 2011 Germania pentru a deveni a treia cea
mai mare piata de media si divertisment din lume.
Dintre pietele mari, cea
chineza si cea braziliana vor inregistra cele mai rapide ritmuri medii anuale
de crestere de 12 si respectiv 10,6%. Brazilia a depasit in 2011 Coreea de Sud
devenind a noua cea mai mare piata de media si divertisment din lume, iar in
urmatorii cinci ani se estimeaza ca va depasi Canada si Italia si va deveni a saptea
cea mai mare piata la nivel mondial in acest sector.
Evolutia diferitelor segmente ale pietei de
publicitate
Publicitatea
online va fi cel mai dinamic segment al pietei media, cu un ritm mediu anual de
crestere de 15,9%, urmata de publicitatea prin intermediul jocurilor video,
care va inregistra un ritm mediu anual de crestere de 11,2%. Publicitatea TV va
creste cu un ritm mediu anual de 6,6% pana in 2016, in vreme ce publicitatea
outdoor va inregistra o crestere medie de 5%, iar publicitatea radio va creste in
medie cu 3,8% anual. In ceea ce priveste publicitatea pe print – in reviste,
ziare si anuare – raportul PwC estimeaza un ritm mediu anual de crestere mai
mic de 3,5%.