Răsturnare de situație în cazul românului care a dat în judecată Amazon Development Center România, centrul de dezvoltare din Iași al gigantului american.
Reclamantul, angajat al centrului, a intentat proces companiei și a câștigat, printr-o decizie luată anul trecut de instanță, 200.000 de lei daune morale pentru hărțuire și anularea măsurii prin care fusese plasat de angajator într-un program de îmbunățire profesională.
Avocatul angajatului argumenta atunci, după victoria din instanță, că hărțuirea clientului său de către Amazon ”s-a centrat în jurul utilizării ilegale de către companie a unui plan de îmbunătățire a performanței (Performance Improvement Plan – PIP), un instrument care ar trebui să fie destinat dezvoltării angajaților, dar care a fost utilizat pentru a-i forța pe angajați să se epuizeze și, eventual, să plece”.
”PIP-urile ar trebui să ofere îndrumări specifice pentru a ajuta angajații să-și îmbunățească performanțele. În schimb, PIP-urile au devenit un instrument pentru a-i forța pe oamenii să plece din companie. Dacă ați fost vizat de un PIP și știți că aveți resurse, nu trebuie să acceptați acest status-quo. Clientul meu, care se confrunta exact cu această situație, mi-a cerut sfatul. După un proces de 3 luni, am anulat cu succes PIP-ul și am obținut 40.000 de euro daune morale pentru hărțuire.
Această hotărâre transmite un mesaj clar: hărțuirea deghizată în ‘managementul performanței’ nu este doar lipsită de etică, ci este și ilegală. Angajatorii trebuie să înțeleagă că împingerea angajaților către acest status-quo în mod nedrept nu va fi tolerată”, mai spunea avocatul.
De cealaltă parte, reprezentanții Amazon au precizat că nu sunt de acord cu decizia instanței.
„Nu suntem de acord cu această decizie și intenționăm să facem apel. Am creat mii de locuri de muncă permanente în România în birourile noastre corporative și în centrele de cercetare și dezvoltare, oferind un mediu de lucru pozitiv și sigur în care oamenii sunt tratați cu respect și își pot dezvolta cariera.
Ca majoritatea companiilor, avem un proces de management al performanței care îi ajută pe managerii noștri să identifice cine din echipele lor are performanțe bune și cine are nevoie de mai mult sprijin. Marea majoritate a colegilor noștri îndeplinesc sau depășesc în mod regulat așteptările, dar pentru numărul mic de angajați care nu o fac, le oferim coaching și oportunități pentru a-i ajuta să se îmbunătățească.
Dacă nu reușesc să facă acest lucru, este posibil să fim nevoiți să discutăm despre plecarea lor din companie. Cu toate acestea, trebuie să ținem cont atât de interesul angajatului, cât și de interesul nostru ca societate”, spunea Aleksandra Zarychta-Kuzalska, Head of Corporate Communications in CEE, Amazon.
Amazon a contestat decizia instanței. Apelul principal formulat de companie a fost admis de Curtea de Apel București, iar sentința civilă a fost schimbată în parte, în sensul că: respinge, în integralitate, acțiunea formulată de reclamant, ca neîntemeiată, și respinge și apelul incident formulat de apelantul-reclamant, ca nefondat, notează profit.ro.
Decizia Curții de Apel București este definitivă.
Amazon Development Center România a raportat pentru 2024 venituri de 802,04 milioane de lei (de la 702,4 milioane lei în 2023) și o pierdere de 29,57 milioane de lei, de la 52,5 milioane lei în 2023.
Numărul de angajați a scăzut anul trecut la 3.424, de la 3.770 persoane în 2023 și 4.234 salariați în 2022.
Firma este controlată de Amazon.com Sales (SUA) – 99 la sută și Amazon Int’l (SUA) – 1 la sută.
Gigantul american mai deține pe piața locală Amazon Data Services Romania, Amazon Web Services EMEA SARL Luxemburg Sucursala București, Amazon Web Services EMEA SARL Luxemburg Sucursala București și Amazon Kuiper Services Europe SARL Luxemburg Sucursala București.
Citește și Carburanții s-ar putea scumpi cu 20%. Cât va costa un plin de benzină și motorină