Rectificarea bugetară ar urma să aducă Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI) 2,1 miliarde de lei, potrivit unor informații vehiculate în aceste zile. Ajung acești bani pentru autostrăzi?
Surse citate de economica.net spun că alocarea bugetară menționată nu ar acoperi nici măcar jumătate din necesarul pentru autostrăzi. Iar asta fără să fie luate în cacul, ca posibile destinații ale fondurilor, căile ferate și metroul, care au nevoie, la rândul lor, de bani.
Conform acelorași surse, în contextul prioritizării proiectelor din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), banii obținuți la rectificarea bugetară ar urma să fie cheltuiți cu precădere pentru Autostrada Moldovei (A7), tronsoanele de la Focșani la Pașcani, și pentru A1 Lugoj – Deva, secțiunea tunelurilor, au mai precizat aceleași surse.
Fondurile de la rectificare sunt absolut necesare, însă nicidecum suficiente, astfel că, direcționate doar pe aceste proiecte, fondurile s-ar putea epuiza în noiembrie, urmând ca eventualele plăți aferente lunii decembrie să fie amânate pentru 2026, spun sursele citate, care au luat în calcul 1,8 miliarde de lei diin totalul de 2,1 miliarde de lei anunțat pentru MTI.
Nu este limpede, cel puțin deocamdată, ce se va întâmpla cu restul proiectelor din afara PNRR sau cum vor fi împărțiți mai exact banii pe domeniile ce țin de MTI.
Până acum, plățile pentru lucrările la autostrăzi au fost făcute conform programărilor, însă acest ”mecanism” poate claca dacă Transporturile nu primesc patru-cinci miliarde de lei în plus la rectificarea bugetară din septembrie, avertiza, în august, Asociația Pro Infrastructură, cel mai important ONG dedicat infrastructurii.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a transmis ordin de începere a lucrărilor pe lotul 1 al Drumului Expres Arad – Oradea începând abia cu 1 martie 2027. Motivul? Limitările bugetare.
Lipsa fondurilor ar putea afecta și alte proiecte de infrastructură rutieră.