Tinerii din ziua de azi sunt încrezători în sine, dar vulnerabili în social media, potrivit unui studiu BCR. Cercetarea arată că trei din patru tineri afișează fericire falsă online, în timp ce 64% își găsesc încrederea în comunitate.
Potrivit BCR, studiul reprezintă cel mai amplu demers despre modul în care generația Z își construiește încrederea în sine. Cercetarea, realizată de Cult Market Research, pune accent pe rolul familiei, comunităților și al experiențelor de viață în formarea stimei de sine, dar și pe contradicțiile cu care se confruntă tinerii.
„Convingerea că încrederea se formează în comunitate se reflectă și în Zbor, proiectul susținut de BCR și creat împreună cu tinerii, care oferă celor cu vârste între 14 – 25 de ani spații sigure și incluzive pentru socializare, colaborare și acces la resurse de învățare și dezvoltare personală”, se menționează în comunicat.
Rezultatele arată un adevărat paradox al generației tinere: 61% dintre tineri declară că au încredere în ei înșiși, însă 57% recunosc că se blochează atunci când trebuie să își susțină ideile în public.
„Încrederea există la nivel interior, însă expunerea și teama de judecată rămân provocări majore. Totodată, social media accentuează diferența dintre percepție și realitate: trei din patru tineri recunosc că au afișat fericire online în timp ce în realitate se simțeau triști, iar 77% consideră că mediul digital nu reflectă fidel societatea. Deși online-ul le oferă vizibilitate, autenticitatea și validarea reală rămân legate de întâlnirile față în față și de comunitățile în care se simt acceptați”, susțin autorii cercetării.
Familia rămâne un reper central pentru aproape jumătate dintre tinerii respondenți: 41% spun că în cadrul familiei își pot dezvolta cel mai mult încrederea în sine. Părinții sunt indicați ca principali susținători de 28% dintre respondenți, la același nivel cu partenerul de viață.
„Încrederea este moneda emoțională a tinerilor din ziua de azi și a noastră, a tuturor. Studiul arată că tinerii își doresc independență și își asumă responsabilitatea propriilor decizii, dar au nevoie de contexte reale de exprimare și validare. Datele ne dau și un semnal de alarmă, pentru că aproape jumătate dintre tineri nu se simt suficient de încrezători, iar întrebarea pentru noi toți este cum îi susținem să își găsească vocea?
Dacă online-ul aduce presiune, comparație și nevoia de satisfacție imediată, spațiile comunitare pot oferi siguranță, autenticitate și dezbateri constructive. Prin ZBOR, BCR construiește exact aceste contexte, de huburi fizice și experiențe pentru ca vocea tuturor tinerilor să conteze, unde ei pot învăța, colabora și își pot transforma încrederea în resursă pentru viitor”, a afirmat Nicoleta Deliu-Pașol, director Comunicare&CSR, BCR, citată în comunicat.
Studiul BCR mai arată că încrederea în sine este un fenomen colectiv, care prinde viață numai prin comunități și contexte sociale.
„Cercetarea confirmă că încrederea nu este doar o trăsătură individuală, ci un proces social. Generația Z își clădește stima de sine prin interacțiuni reale și prin comunități care oferă validare și siguranță.
De aceea, proiectele de echipă și huburile dedicate tinerilor sunt percepute ca spații unde identitatea se consolidează. România are nevoie să încurajeze aceste contexte, pentru ca potențialul individual să se transforme în capital social și emoțional”, a declarat Paul Kasprovschi, Research & Evaluation Director.
Aproape jumătate dintre tineri se așteaptă ca un centru dedicat lor să îi ajute să își consolideze încrederea în sine, 37% își doresc să își clarifice obiectivele de dezvoltare personală, iar 36% caută contexte în care să relaționeze mai bine cu ceilalți.
77% dintre tineri declară, potrivit studiului BCR că își asumă responsabilitatea propriilor alegeri, iar realizările personale și sprijinul apropiaților sunt menționate ca principale surse de încredere. Aproape două treimi (64%) spun că întâlnirile față-în-față cu alți tineri le cresc încrederea, semnalând importanța interacțiunilor reale pentru sănătatea emoțională.
Citește și : Ministrul Sănătății anunță o creștere a donatorilor de organe în România
Până în prezent, peste 55.000 de tineri au participat la mai mult de 1.500 de evenimente organizate în spațiile ZBOR, susținute de BCR, alături de 250 de ONG-uri și 50 de companii partenere. Rețeaua este susținută de 60 de angajați și 300 de voluntari activi din întreaga țară.
Cercetarea Cult Market Research, realizată în iulie – august 2025, s-a derulat în două etape: 15 interviuri în profunzime și un sondaj online pe un eșantion de 956 de tineri cu vârste între 14 și 30 de ani, cu o marjă de eroare de ±3,1%.