Tot mai mulți șoferi se trezesc cu amenzi pentru lipsa rovinietei, chiar dacă circulă predominant în interiorul localităților. O simplă trecere pe un drum național, pe o centură sau pe o autostradă activează sistemul automatizat de monitorizare. În 2025, infrastructura de camere a fost extinsă, acoperind practic toate intrările și ieșirile strategice din marile orașe și de pe coridoarele rutiere importante.
Plata rovinietei rămâne obligatorie conform legii, iar tarifele diferă în funcție de vehicul și de durata valabilității. Pentru autoturisme, costurile pornesc de la 2,5 euro pentru o zi și urcă până la 28 de euro pentru 12 luni, în timp ce pentru vehiculele de transport marfă sau persoane prețurile anuale pot depăși 1.200 de euro.
Citește și: Coșmarul unor taxe și impozite mai mari continuă în 2026! Ce îi așteaptă pe români
Diferența dintre costul rovinietei și sancțiunea aplicată pentru lipsa ei este uriașă. Amenzile variază între 250 și 4.500 de lei, în funcție de categoria vehiculului. Autoturismele sunt încadrate la nivelul minim, însă camioanele de mare tonaj pot primi sancțiuni de peste 4.000 de lei.
Există și un regim strict al termenelor: procesul-verbal trebuie emis în maximum două luni de la constatare, iar contravenția se prescrie în patru luni. Plata se poate face la trezoreriile locale sau online, prin platforma ghișeul.ro.
În paralel, valabilitatea rovinietei poate fi verificată oricând online, doar pe baza numărului de înmatriculare, astfel încât șoferii pot evita ușor orice surpriză neplăcută.
În prezent, în România funcționează 86 de camere fixe și 14 camere mobile dedicate monitorizării rovinietei. Dintre acestea, 74 sunt plasate pe drumurile naționale și pe autostrăzi, iar 12 se află în proximitatea punctelor de frontieră.
Noile instalări din 2025 includ:
Bechet
Cenad
Giurgiu
Nădlac II
Negru Vodă
Ostrov
Porțile de Fier I
Calafat
Turnu
Săcuieni
Citește și: Cum poți obține bilete de tratament în stațiunile balneare din România în 2025
Cu aceste extinderi, rețeaua acoperă toate regiunile României: de la DN1 în Alba și Prahova, la autostrăzile A2 și A3, până în Moldova, Oltenia, Banat și Transilvania.
Județe precum Bacău, Brașov, Iași, Cluj, Timiș, Dolj sau Prahova au multiple puncte de monitorizare, unele fiind dotate cu camere duble pentru captarea ambelor sensuri de mers.
Rovinieta nu este doar o taxă simbolică, ci o condiție legală pentru a circula pe drumurile naționale și pe autostrăzi. O scurtă ieșire în afara orașului este suficientă pentru a declanșa verificarea automată, iar rețeaua extinsă din 2025 face ca șansele de a scăpa fără sancțiune să fie minime.