Pentru a calma situația, CFR Călători susține că nu există riscul opririi trenurilor, iar Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) afirmă că o parte din datorii a fost deja achitată, potrivit Antena 3 CNN. Totuși, episodul reflectă problemele grave din sistemul feroviar, marcat de datorii uriașe, pierderi istorice și lipsă de colaborare între companii, în detrimentul pasagerilor.
CFR SA, administratorul rețelei, a notificat operatorul de stat că trenurile CFR Călători ar putea primi interdicție de circulație pe întreaga rețea în termen de o săptămână. Compania are de achitat 8 milioane de euro către CFR SA, care se confruntă, la rândul său, cu presiuni financiare pentru plata salariilor.
Deși CFR Călători insistă că nu există riscul retragerii trenurilor de pe linii, nu a precizat modul în care va achita datoria. Între timp, conducerea celor două companii și ARF caută soluții pentru o plată cel puțin parțială.
„Am găsit soluții concrete, în sensul în care să plătească o parte din aceste datorii. O parte s-a plătit ieri, alta se va debloca zilele următoare.”, spune Mihai Barbu, președintele ARF.
Datoria CFR Călători reprezintă doar o parte a problemelor cu care se confruntă compania. De la începutul anului au fost suspendate sute de rute, iar un document oficial publicat acum două luni arăta că operatorul este aproape de incapacitate de plată. Atât conducerea, cât și angajații dau vina pe lipsa finanțării.
„CFR Călători trebuia să aibă 47 de lei pe 3 km și are numai 33 de lei. Toate astea le suportă călătorul.”, spune Rodrigo Maxim.
Mihai Barbu, președinte ARF a adăugat:
„Tot bugetul alocat compensație ARF este distribuit în totalitate.”
Problemele majore nu se opresc la CFR Călători. Și alte companii feroviare de stat se confruntă cu dificultăți financiare. CFR Marfă, aflată în așteptarea insolvenței, acumulează pierderile din anii trecuți și va rămâne pe piață doar până la operaționalizarea completă a noii companii Carpatica Feroviar. La rândul său, Compania Națională de Căi Ferate CFR SA estimează că va încheia anul cu o pierdere de aproape 120 de milioane de euro.
„Toate companiile astea au nevoie de management decent, eficient. Politicul nu este, nu a fost și nu va fi interesat de partea feroviară”, afirmă Ionuț Ciurea, director Pro Infrastructura.
Între timp, unii dintre liderii acestor companii reclamă nivelul salariilor. La ultima conferință de presă, Traian Preoteasa, directorul CFR Călători, declara că se simte stânjenit să își prezinte în străinătate salariul de aproximativ 5.000 de euro.