Codul Rutier 2025. Un nou proiect de lege urmărește să eficientizeze procedura prin care Poliția Rutieră sau autoritățile locale constată o parcare ilegală. Potrivit secretarului de stat Bogdan Despescu, noile prevederi vor simplifica întreg procesu administrativ, care în prezent poate dura chiar și câteva luni.
În prezent, sancționarea unei parcări ilegale implică mai multe etape: identificarea conducătorului auto, comunicarea scrisă către proprietar pentru a furniza datele șoferului, apoi trimiterea prin poștă a procesului-verbal.
Codul Rutier 2025. Proprietarul are la dispoziție cinci zile pentru a răspunde, iar refuzul de a furniza informațiile duce la o nouă procedură administrativă, ceea ce prelungește aplicarea sancțiunii cu săptămâni sau chiar luni.
Codul Rutier actualizat dorește să reducă birocrația. În cazul în care o mașină este parcată neregulamentar, iar conducătorul auto nu se află la fața locului, amenda nu va mai fi emisă pe numele șoferului, ci direct pe numele proprietarului mașinii. În același timp, se renunță la acordarea punctelor de penalizare, ele fiind considerate inutile în absența identificării exacte a conducătorului.
„Simplificăm procedura de atragere a răspunderii în cazurile de oprire sau parcare neregulamentară, în sensul că sancțiunea va fi aplicată direct proprietarului, atunci când conducătorul auto nu este la vehicul. Eliminăm și punctele de penalizare din prezent”, a declarat chestorul general Bogdan Despescu, potrivit gandul.ro.
Citește și: Raport european alarmant: Adolescenții români, printre cei mai expuși la fumat, vapat și dependență digitală
Proiectul va fi supus dezbaterii publice înainte de adoptarea de către Guvern. După publicarea în Monitorul Oficial, noile reguli vir intra în vigoare în toate localitățile din România.
Până atunci, rămâne valabilă legislația actuală, care obligă proprietarii să declare cine a condus mașina la momentul abaterii, procedură ce poate fi evitată odată cu aplicarea noilor prevederi.