Începând cu anul 2025, înregistrarea contractelor de închiriere la ANAF (Agenția Națională de Administrare Fiscală) a devenit mai simplă și mai eficientă. Noile reglementări vizează în primul rând reducerea birocrației și facilitarea procedurii pentru contribuabili, cu accent pe digitalizare și clarificarea responsabilităților în cazul coproprietății.
Te-ar mai putea interesa și: Nereguli grave descoperite la Transelectrica. Se dădeau prime și bani în plus la salariu fără să se respecte contractul colectiv de muncă
O schimbare esențială introdusă prin Ordonanța de Urgență nr. 128/2024 prevede că în cazul bunurilor deținute în coproprietate, nu mai este necesar acordul tuturor proprietarilor pentru înregistrarea unui contract de închiriere. Acum, o singură persoană (proprietar, uzufructuar sau alt deținător legal) poate face înregistrarea, cu condiția să declare venitul proporțional cu cota deținută. În regimul de proprietate comună, întreaga chirie este raportată de cel care înregistrează contractul.
„Nu mai este necesar acordul celorlalți coproprietari. Proprietarul care face înregistrarea trebuie să declare venitul conform cotei deținerii sale.
În cazul regimului de proprietate comună, întreaga chirie este raportată de cel care depune declarația”, punctează avocatul Lavinia Anghel, reprezentant al Casei de avocatură Grecu & Partners.
Pentru a înregistra un contract de închiriere, proprietarul trebuie să urmeze acești pași:
Pregătirea documentelor:
Depunerea documentelor:
Formularul C168 – Cererea de înregistrare a contractului (disponibilă ca PDF inteligent pe site-ul ANAF) trebuie completată și însoțită de o copie a contractului marcată „conform cu originalul”, semnată de contribuabil.
Confirmarea ANAF – Se face prin SPV sau în format fizic.
Înregistrarea trebuie realizată în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la:
Nou din 2025: nu mai este necesară declarația unică estimativă pentru calculul anticipat al impozitului.
Avantajele aduse de noile reglementări