- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri interne

Efectul „waterbed”, în urma plafonării adaosului comercial la alimentele de bază. Bogdan Chirițoiu: „Retailerii au crescut alte prețuri și câștigă ca înainte”

13 Feb, 20:41 • Fundeanu Madalina
Bogdan Chirițoiu spune că a observat că retailerii au scăzut prețurile la alimentele de bază, însă a văzut și creșteri de prețuri la alte produse non-alimentare. Președintele Consiliului Concurenței a vorbit despre efectul „waterbed”.
Efectul „waterbed”, în urma plafonării adaosului comercial la alimentele de bază. Bogdan Chirițoiu: „Retailerii au crescut alte prețuri și câștigă ca înainte”

Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, spune că a observat că retailerii au scăzut prețurile la alimentele de bază, însă a văzut și creșteri de prețuri la alte produse non-alimentare, în perioada în care Guvernul a limitat adaosul comercial la anumite alimente de bază, potrivit informațiilor relatate de HotNews.ro.

​​„Dacă te așezi pe salteaua de apă, ea se lasă într-o parte și crește în altă parte. Este ceea ce în economie se numește ‘waterbed effect’”, a explicat marți Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.

Bogdan Chirițoiu vorbește despre efectul „waterbed”, produs în urma plafonării adaosului comercial la alimentele de bază

Acesta admite că retailerii au crescut prețurile la alte produse pentru a compensa limitarea adaosului comercial la alimentele de bază, introdusă de Guvernul Ciolacu.

Întrebat la ce produse mai exact a observat Consiliul Concurenței creșteri de prețuri, Chirițoiu a spus că autoritatea s-a uitat „la tot ce vând marii comercianți, deci și la non-food, non-alimentare. Ne-am uitat pe ansamblul pachetului, cum au evoluat marjele.

În economie se spune waterbed effect. Dacă te așezi pe salteaua de apă ea se lasă într-o parte și crește în altă parte. Ce vedem este o conservare a marjei, adică retailerii câștigă per ansamblu cât câștigau și înainte. Câștigă ceva mai puțin la produsele mai ieftine și mai mult la celelalte. Pe ansamblu sunt tot pe la 2% marjă netă”, a declarat acesta.

Te-ar putea interesa și: Cardurile de energie expiră pe 31 martie! Ce pot face românii pentru a beneficia de banii pe care nu i-au folosit

adaos comercial produse
plafonare adaos comercial alimente

Întrebat de jurnaliști dacă nu cumva acest comportament poate fi anticoncurențial, similar cu cel al unei înțeleri între companii, Chirițoiu a respins această ipoteză.

„Este un comportament de adaptare la legislație. Nu vedem acest comportament ca pe o încălcare a legii concurenței, ci ca pe o adaptare la condițiile legislației”, a declarat președintele Consiliului Concurenței.

Guvernul a decis miercuri, 31 ianuarie, prelungirea cu încă 2 luni limitarea adaosului comercial la 17 alimente de bază.

„În lipsa acestei măsuri, românii ar fi plătit pentru alimentele de bază prețuri mai mari cu 20%, în medie. În unele cazuri, prețurile ar fi fost cu mult peste acest nivel, de nesuportat pentru majoritatea românilor”, a declarat premierul Marcel Ciolacu.

Vezi și: Se așteaptă scumpiri la raft. Ce prețuri vor plăti românii pentru alimente în 2024