- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri interne

Informația momentului pentru proprietarii de locuințe! Un document ar putea fi eliminat din actele necesare înscrierii în cartea funciară

21 Apr, 18:21 • Adrian Popovici
Certificatul de atestare a stadiului realizării construcției, eliberat de primarul unității administrativ-teritoriale, ar urma să fie eliminat dintre documentele folosite pentru înscrierea în cartea funciară a construcțiilor noi.
Informația momentului pentru proprietarii de locuințe! Un document ar putea fi eliminat din actele necesare înscrierii în cartea funciară

Conform unui proiect legislativ recent, certificatul care atestă stadiul realizării construcției și care este eliberat de către primarul unității administrativ-teritoriale ar urma să fie eliminat din lista documentelor necesare pentru înregistrarea dreptului de proprietate asupra construcțiilor în cartea funciară. În locul acestuia, se va solicita prezentarea autorizației de construire, transmite profit.ro.

În prezent, legea stabilește faptul că dreptul de proprietate asupra construcțiilor se poate înscrie în cartea funciară și pe stadii de execuție, după depunerea acestor documente:

  • certificatul de atestare a stadiului realizării construcției, eliberat de primarul unității administrativ-teritoriale;
  • procesul-verbal de constatare privind stadiul realizării construcției;
  • documentația cadastrală.

Te-ar putea interesa și: Noi reguli pentru proprietarii de locuințe! Anunț de ultimă oră din partea autorităților

Un document ar putea fi eliminat din lista actelor necesare înscrierii în cartea funciară. Foto: Freepik
Un document ar putea fi eliminat din lista actelor necesare înscrierii în cartea funciară. Foto: Freepik

De ce se vrea eliminarea acestui document?

Cei care propun această schimbare sunt de părere în ceea ce privește acest solicitarea acestui document, atestatul eliberat de primar, reprezintă o situaţie „cel puţin bizară şi necorelată cu dispoziţiile din alte acte normative”.

Mai exact, argumentează inițiatorii proiectului, în timp ce sediul materiei pentru sistemul de control a calităţii construcţiilor se găseşte reglementat în Legea 10/1995 privind calitatea în construcţii, iar articolele 17 şi 41 fac precizări care privesc atât documentaţia de execuţie, documentele cuprinse în cartea tehnică, cât şi procedura de recepţie, articolul 37 din Legea 7/1996 se referă la „un certificat de atestare a edificării”, semnat de către primar după efectuarea recepţiei.

„Ori, potrivit Regulamentului de recepţie a lucrărilor de construcţii şi instalaţii aferente, care este elaborat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei (MDLPA) şi adoptat prin Hotărârea Guvernului nr. 343/2017, de recepţia lucrărilor de construcţii şi instalaţiilor aferente se ocupă o comisie de recepţie din componenţa căreia face parte în mod obligatoriu un reprezentant desemnat de către autoritatea administraţiei publice competente care a emis autorizaţia de construire/desfîinţare”, argumentează autorii proiectului.

Inițiatorii proiectului mai sunt de părere că regulile actuale intră în contradicţie cu Legea nr. 50/1991 privind autorizarea lucrărilor de construcţii şi Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, care dispun reglementări în domeniu şi care nu au nicio prevedere care să facă trimitere la acest document.

Dacă proiectul este adoptat și nu va mai fi nevoie de acest document, dreptul de proprietate asupra construcţiilor ar urma să se înscrie în cartea funciară şi pe stadii de execuţie, în baza următoarelor documente:

  • autorizaţia de construire;
  • procesul-verbal de constatare privind stadiul realizării construcţiei;
  • documentaţia cadastrală.

Citește și: Eurostat: România, ţara cu cel mai mare procent de proprietari de locuinţe din UE şi în 2022. Doar 5% stau cu chirie