Ministrul Educaţiei, Daniel David, a intervenit într-o dezbatere tot mai prezentă în şcoli: utilizarea inteligenţei artificiale de către elevi pentru realizarea temelor. Oficialul consideră că profesorii nu ar trebui să privească acest fenomen doar printr-o prismă negativă, ci să înțeleagă că AI-ul poate fi un instrument educațional util, cu condiția să fie folosit corect și transparent.
Te-ar mai putea interesa și: Ce se întâmplă cu programul ”Masă sănătoasă” în școli. Anunțul făcut de Ministerul Educației înainte de începerea noului an școlar
Într-o declarație făcută la un post de televiziune, ministrul a precizat că profesorii ar trebui să le explice elevilor că pot folosi inteligenţa artificială, dar este esențial să recunoască acest lucru. La fel cum un cercetător menționează programele software utilizate într-un articol științific, elevii ar trebui să noteze că au apelat la un sistem AI pentru a-i sprijini în redactarea temei.
„Să-i înveţe pe copii că inteligenţa artificială este un instrument pe care ei pot să-l folosească. Elevii să recunoască în lucrarea făcută că au lucrat cu un sistem de inteligenţă artificială, iar profesorii să verifice lucrarea nu în variantă scrisă, ci în examen oral.
Chiar nu contează dacă ai lucrat-o singur sau ai lucrat-o cu inteligenţa artificială. Vreau să stau faţă în faţă cu tine cinci minute, să îţi pun 2-3 întrebări, să văd dacă într-adevăr ai înţeles lucrurile care sunt scrise acolo. Acesta este sfatul meu şi treptat vom merge în această direcţie şi în universităţi”, a explicat ministrul Educaţiei, Daniel David la un post tv, conform news.ro.
Daniel David a menționat că nu contează dacă un elev a lucrat singur sau cu ajutorul AI-ului, atâta timp cât îşi însuşeşte noţiunile. De aceea, el recomandă ca profesorii să combine evaluarea scrisă cu verificarea orală. O discuţie faţă în faţă de câteva minute, în care cadrul didactic să adreseze câteva întrebări, poate demonstra dacă elevul a înţeles sau nu materia. Acest tip de evaluare, spune ministrul, ar trebui să devină o practică şi în universităţi.
Întrebat dacă utilizarea AI-ului fără menționarea acestui fapt poate fi considerată o formă de furt, ministrul a nuanțat răspunsul. În opinia sa, dacă elevul ascunde sursa ajutorului, gestul este într-un fel incorect, însă nu se poate vorbi propriu-zis de furt, pentru că inteligența artificială nu este recunoscută ca un agent cu drepturi și obligații.
„Dacă nu precizează, sigur, într-un fel este furt, dar acum, pe de altă parte nu poţi să-i spui chiar furt pentru că inteligenţa artificială încă n-a fost definită ca un agent cu drepturi şi obligaţii.
Dar corect este să recunoşti şi să spui, da, domnule, am lucrat, aşa cum eu, când lucrez cu un program de prelucrare statistică, de exemplu, în articolul ăla spun că am folosit programul de prelucrare X, Y sau Z”, a mai spus ministrul.
Te-ar mai putea interesa și: Noi reguli pentru elevii care vor susține evaluările naționale în 2026. Ministerul Educației anunță calendarul probelor