De pe 1 ianuarie 2025 a intrat în vigoare o nouă versiune a courilor CAEN, ca urmare a modificărilor instituite prin ordin al președintelui INS. Astfel au fost modificare și simplificate unele obiecte de activitate ale firmelor din România care sunt înregistrate la Oficiul Național al Registrului Comerțului. Totuși, potrivit unui antreprenor care se ocupă cu înregistrarea firmelor, efectul a fost invers, iar antreprenorii sunt mai mult încurcați. Astfel, modificarea va veni cu drumuri în plus și costuri suplimentare mari, notează Economedia.
Cu toate că modificările vor fi realizate pas cu pas pentru afacerile înregistrate înainte de 1 ianuarie, orice înscriere de documente la Registrul Comerțului va produce automat re-codificarea afacerii. Astfel, în unele cazuri se va ajunge la mai multe costuri și birocrație.
Citește și: Șomajul mondial la minim istoric. Cum a rămas stabil la doar 5% într-un an plin de provocări!
În vara anului 2024, ONRC a lansat un nou portal. Asta, după o investiție de peste 39 de milioane de euro care ar fi trebuit să scurteze timpul de înregistrare a unei noi firme. Însă, din luna septembrie 2024, timpul de soluționare a unei cereri crescuse până la o lună.
De la începutul anului, codurile CAEN ale firmelor au fost modificate potrivit unui ordin al președintelui Statisticii. Astfel, firmele care vor fi înregistrate în 2025 vor trece direct la noua clasificare CAEN Re 3. Pe de altă parte, companiile deja înregistrate vor trece la noul cod Caen treptat în momentul în care vor face o nouă înregistrate de documente la ONRC. Procesul are drept scop alinierea activităților economice la noile realități și la standardele internaționale.
Cu toate acestea, un antreprenor care se ocupă cu înregistrarea firmelor a vorbit despre problemele care au apărut în urma simplificării. Se pare că mai mulți oameni care se ocupă de businessuri au cheltuieri mai mari și fac mai multe drumuri pentru a reîncadra codul e Clasificare a Activităților din Economia Națională.
„În fostul cod CAEN exista un cod de activitate de comerț cu amănuntul pe internet, adică comerțul online. Cine avea acest tip de activitate își autoriza și introducea în actul constitutiv sau în obiectul principal de activitate acest cod CAEN. Pentru celelalte tipuri de comerț exista precizarea «în magazine specializate», comerț cu carne, pâine, produse specifice. Acest cod de comerț cu amănuntul pe internet, conform noii recodificări care a intrat în vigoare de la 1 ianuarie, s-a transformat în tot comerțul cu amănuntul de dinainte. S-a transformat în 40 de coduri care, la re-codificare, îți sunt introduse automat, că tu nu ai nicio posibilitate să alegi dintre ele. Re-codificarea aceasta se face automat. Se depune o cerere pe portal și Registrul îți schimbă automat fostele coduri CAEN în noile coduri CAEN. Singura ta posibilitate este să alegi obiectul principal, dacă nu mai este același în noua configurare. Dar, în rest, vei avea în obiectul de activitate toate codurile generate de această schimbare. comerțul cu amănuntul pe internet s-a transformat în vreo 40 de coduri cu amănuntul de toate produsele… cu combustibil, cu carne, cu pește, cu ulei, cu pâine”, a mărturisit acesta.
În trecut, codul era specific firmelor din IT sau celor din industrie care fac comerț online la un site pe care vând diverse produse. Astfel, în urma modificării, firmele urmează să aibă în obiectul de activitate o mulțime de activități pe care propriu-zis nu le fac.
Legea impune ca toate codurile să fie autorizate, așa că firmele vor fi obligate să autorizeze codurile, cu toate că nu au activitățile respective. Schimbarea va veni cu probleme pentru companii, fiind nevoie de autorizații speciale pentru anumite tipuri de activități.
„Trezindu-se cu aceste obiecte în activitate a firmei, nu-i rămâne decât să facă o nouă modificare ulterior, prin care să restrângă obiectul de activitate cu aceste coduri noi generate de sistem, lucru care implică o nouă mențiune la Registrul Comerțului, un nou drum și cheltuieli destul de mari, pentru că este o mențiune complexă care va implica schimbarea actului constitutiv, o hotărâre a asociatului care se publică la Monitorul Oficial, costuri cu taxe de publicare la Monitorul Oficial și cu taxe de redactare a documentelor respective”, a mai explicat antreprenorul.
Citește și: Tensiune mare la metrou. Sindicaliștii amenință cu grevă și anunță proteste la Guvern!