Reacția ministerului a venit în urma declarațiilor ministrului Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, potrivit cărora Autostrada Moldovei(A8) și Autostrada Unirii(A7) ar urma să aibă porțiuni eliminate din planul de finanțare PNRR.
Creșterile de prețuri la materiale de construcții, energie și combustibil vor fi suportate, de asemenea, din fonduri europene, așa cum prevede Ordonanța de Urgență nr. 64/2022. Astfel, statul român nu va fi nevoit să aloce fonduri suplimentare din bugetul național pentru acoperirea acestor diferențe.
„Mai mult, ajustările financiare necesare – determinate de creșterile de prețuri la materialele de construcție, energie și carburant – vor fi acoperite din fonduri europene, conform prevederilor Ordonanței de Urgență nr. 64/2022”, se arată în comunicatul transmis redacțiilor de Ministerul Transporturilor.
Ministerul Transporturilor anunță, de asemenea, că sumele deja investite – în valoare de 2,3 miliarde de euro – în proiectele excluse parțial sau total din PNRR nu vor fi returnate. Aceste proiecte fie au fost deja finalizate, fie se află într-un stadiu avansat de execuție.
Toate lucrările începute vor fi continuate prin Programul Transport 2021–2027 sau prin alte surse europene de finanțare, stabilite de comun acord cu Comisia Europeană.
Ministrul Transporturilor, Ciprian Șerban, a declarat că proiectele majore de infrastructură vor continua cu sprijin european, astfel încât nu va fi pusă o presiune suplimentară pe buget. Oficialul a subliniat că parteneriatul cu Bruxelles-ul oferă stabilitate și continuitate în investițiile publice.
„Proiectele importante pentru România merg mai departe, cu finanțare europeană. Deciziile luate în dialog cu Comisia Europeană asigură predictibilitate și continuitate în investițiile din infrastructură, iar românii vor beneficia de ele, fără povara unei cofinanțări din bugetul național”, a declarat ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Ciprian Șerban.
Ministerul precizează că modificările apărute în cadrul PNRR nu sunt rezultatul unor greșeli administrative sau al unei gestionări defectuoase. Potrivit instituției, dificultățile au fost cauzate de necorelări tehnice între sistemul european de achiziții publice (JOUE) și platforma națională SICAP, în special în ceea ce privește vizibilitatea eratelor publicate, scrie Mediafax
Proiectele care rămân finanțate 100% din PNRR sunt:
Infrastructură rutieră:
Citeste si Fitch avertizează: Măsurile fiscale ale Guvernului Bolojan riscă să afecteze economia
Infrastructură feroviară:
„În privința proiectelor care au fost excluse parțial sau total din PNRR, MTI subliniază că nu va fi returnată nicio sumă deja cheltuită. Astfel, România nu va rambursa cei 2,3 miliarde de euro investiți până în prezent în proiectele deja finalizate sau aflate în stadiu avansat de execuție”, potrivit oficialilor instituției.
Printre acestea se numără:
MTI anunță că toate aceste proiecte vor fi continuate și duse la bun sfârșit prin Programul Transport 2021–2027 sau din alte surse europene, convenite împreună cu Comisia Europeană.
Ministrul Dragoș Pîslaru a anunțat că anumite segmente ale autostrăzilor A7 și A8 nu vor mai beneficia de finanțare prin PNRR începând cu anul viitor. Drept urmare, Guvernul se află în situația de a căuta surse alternative de finanțare, în contextul întârzierilor și al problemelor întâmpinate în procedurile de achiziții publice.
„Așa cum am spus, căutăm surse alternative de finanțare pentru proiectele prioritare, gen segmentele de autostradă din A7 și A8, care, v-am spus, nu mai sunt prinse în PNRR”, a declarat ministrul Fondurilor Europene Dragoș Pîslaru.