- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri interne

Prețurile explodează, inflația este în creștere. Cum mai facem față în 2023? Românii sunt în pragul disperării

21 Jan, 13:25 • Cornel Ghimeșan
Care sunt perspectivele pentru anul 2023? Românii se confruntă cu prețuri de-a dreptul devastatoare. La raft, produsele se scumpesc în fiecare zi, iar sute de familii cheltuie mai mult de 45-50% din bugetul familiei pentru a-și achita facturile din energie. Ce se întâmplă cu inflația și cum vor evolua lucrurile în următoarea perioadă?
Prețurile explodează, inflația este în creștere. Cum mai facem față în 2023? Românii sunt în pragul disperării

Anul 2022 a fost unul dintre cei mai duri pentru români, mai ales în ceea ce privește scumpirile alimentelor de bază. Inflația este încă la un nivel extrem de ridicat, iar prețurile se vor menține mari și în 2023. Care sunt perspectivele pentru noul an, conform macroeconomistul Laurian Lungu. Acesta susține că inflaţia a ajuns într-o zonă de vârf, iar proiecţia BNR este de 11%.

Alte articole: În 2023, cele mai scumpe prețuri la apartamente nu sunt în București. Iată zonele în care ai nevoie lunar de zeci de mii de lei pentru a trăi

„Există o incertitudine ridicată în întreaga economie a lumii, iar aici sunt două opinii, una care spune că băncile centrale cresc prea abrupt rata dobânzii, iar alta care spune că nu trebuie să creștem în continuare pentru că există pericolul ca inflația să se ancoreze”, a declarat Laurian Lungu, invitat într-o emisiune Antena 3.

Economistul a subliniat că la nivel european, ținta inflației este de a scădea la 2,5%, dar acest lucru poate dura ani de zile.

„O veste bună este că inflația a atins o zonă de vârf, în 2023 proiecția BNR este de 11%, pornind de la 16%”, a mai declarat Laurian Lungu.

În legătură cu creșterea dobânzii, economistul spune că ultima creștere a fost de 0,25.

„Băncile centrale cresc rata dobânzii, dar inflația se află pe o pantă descendentă pentru a atinge acel punct de inflexiune unde rata dobânzii ideală ar trebui să fie puțin peste rata inflației”, a mai precizat economistul.

Cum văd retailerii inflația și anul 2023?

Criza energetică, cauzată de invazia Rusiei în Ucraina, a generat scumpiri pe întreg lanțul, Inflația puternică cu care ce confruntă întreg globul a sărăcit populațiile lumii. În România, unde exista un context deja nefavorabil acest lucru a avut un impact cu atât mai puternic. De la facturile la energie, până la prețul pâinii sau al zahărului, românii au ajuns în pragul disperării.

Anul 2023 nu se anunță mai „prietenos”, deoarece inflația se menține încă la un nivel ridicat, iar războiul de la graniță nu pare să se apropie de final. De la oamenii de rând, până la marii retaileri, toată lumea a simțit efectele acestei crize cu care omenirea se confruntă în această etapă.

Inflația în 2023
Inflația în 2023

Majoritatea retailerilor văd anul 2023 în continuare cu creșteri de prețuri la materiile prime, energie și logistică care vor duce ulterior la modificări de preț pe raftul magazinelor.

„Cu siguranță vor exista în continuare fluctuații ale inflației, dar și creșteri de costuri pentru materiile prime, energie și logistică, care vor produce modificări ale prețului de la raft. Atât timp cât prețurile la materie primă, energie și forță de munca vor crește, vom înregistra și creșteri de prețuri. Intensitatea inflației se va ameliora, dar o să rămână, în linie cu prognozele publice”, spun reprezentanții PENNY.

Reprezentanții Carrefour au afirmat că miza lor este să echilibreze și să atenueze pe cât posibil efectele inflației pentru consumatorul final, iar acest lucru poate fi făcut doar acordând atenție întregului ecosistem: furnizori, producători și clienți. Prețurile furnizorilor și producătorilor variază constant pe parcursul anului, în funcție de schimbările de pe piață și de procesul de negociere. Astfel retailerii sunt obligați să își modifice prețurile la raft.

„Variațiile costului produsului final sunt întotdeauna legate de fluctuațiile materiilor prime, dar și de cele ale energiei electrice și ale transportului, pe care le luăm în considerare pentru fiecare produs în parte. Încercăm să protejăm cât mai mult posibil consumatorul final. Producătorii și furnizorii joacă, de asemenea, un rol vital în acest proces și analizăm fiecare situație de la caz la caz, deoarece sunt partenerii noștri strategici, și avem, de asemenea, o abordare personalizată pentru furnizorii mai mici”, spune Julien Munch, CEO al Carrefour România.

Citește și: Șpaga dată în spitale o problemă de mentalitate în România. Alexandru Rafila: „Cred că e la fel ca un drog la care nu poţi să renunţi. Ține mai degrabă de o anumită obişnuinţă de care oamenii nu se pot detaşa”

Trăim în secolul vitezei, în secolul în care ORICE este la un click distanța, iar diferențele sunt dictate de calitatea “ambalajului”. Trăim în secolul în care suntem victimele dezinformării ... citește mai mult