În România, proiectul unei noi autostrăzi care va traversa Munții Carpați capătă contur prin demararea lucrărilor preliminare pentru Autostrada A13, ce va lega orașele Brașov și Bacău. Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a anunțat că, în luna mai 2025, s-a înregistrat un progres semnificativ în activitatea de foraj necesară pentru realizarea studiului geotehnic – etapă esențială în elaborarea studiului de fezabilitate. Astfel, au fost forați peste 9.000 de metri liniari în județele Brașov, Covasna și Bacău, ceea ce reprezintă aproximativ 30% din totalul necesar.
Te-ar mai putea interesa și: CNIR rezistă presiunilor și ține ferm termenul pentru autostrada A8. Licitația lotului 1 rămâne deschisă până pe 20 mai!
Doar în luna mai s-au executat lucrări de foraj pe o distanță de 1.900 de metri liniari, o creștere considerabilă față de luna anterioară. În prezent, pe teren sunt active opt instalații de foraj, majoritatea localizate în județul Bacău, în localitățile Bogdănești, Onești, Temelia, Parava și Răcăciuni.
Forajele geotehnice contribuie la obținerea informațiilor esențiale despre sol și structura geologică a zonei, fiind vitale pentru stabilirea traseului exact al autostrăzii și a costurilor aferente etapelor de proiectare și execuție. Autostrada A13 este considerată un proiect de importanță strategică pentru infrastructura rutieră a țării, fiind gândită ca un coridor de transport modern care va conecta centrul României (zona Brașov) cu estul țării (zona Bacău), contribuind astfel la reducerea timpilor de călătorie și la descongestionarea rețelelor rutiere existente.
„Forajele necesare studiului geotehnic pentru studiul de fezabilitate al Autostrăzii A13 Braşov-Bacău au ajuns la aproximativ 9.000 metri liniari foraţi în judeţele Braşov, Covasna şi Bacău, reprezentând 30% din totalul estimat”, anunţă CNIR.
Proiectul A13 prevede conexiuni importante cu alte autostrăzi aflate în lucru sau în diverse faze de dezvoltare: în zona Codlea, se va conecta cu Autostrada Sibiu–Făgăraș–Brașov, iar la Răcăciuni, cu Autostrada Moldovei A7. Aceste legături vor integra mai eficient infrastructura rutieră națională și vor facilita mobilitatea între diferite regiuni istorice ale țării.
Pe lângă progresul înregistrat pe A13, CNIR a oferit informații și despre stadiul Autostrăzii A8, cunoscută și ca Autostrada Unirii. Până pe 2 iunie 2025, se pot depune oferte pentru proiectarea și execuția tronsonului Târgu Frumos – Lețcani, un segment cu o lungime de 28,6 kilometri. Acest tronson include lucrări complexe, printre care 33 de poduri și pasaje, două tunele și trei noduri rutiere. Ofertele vor fi punctate suplimentar dacă includ execuția rapidă a unui segment de 4 kilometri ce va funcționa ca o variantă de ocolire pentru localitatea Podu Iloaiei, ceea ce indică o preocupare pentru reducerea impactului traficului asupra comunităților locale.
Ambele proiecte, A13 și segmentul A8 Târgu Frumos – Lețcani, beneficiază de finanțare europeană nerambursabilă prin Programul Transport 2021–2027, completată de alocări de la bugetul de stat.
Te-ar mai putea interesa și: O companie ucraineană va construi o autostradă în România. Contractul pentru construirea primului tronson din „Autostrada Vestului” a fost semnat