Acest așa-zis cazier al mașinii va permite RAR să cheme proprietarii mașinilor implicate în accidente rutiere să facă o inspecție tehnică, după efectuarea reparațiilor, a precizat vicepreședintele Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), Adrian Mititelu.
”Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România deține și administrează un sistem IT bine pus la punct, dar care necesită integrări cu RAR, cu Poliția Rutieră, cu asigurătorii, pentru a avea informații mai multe într-o perioadă mai scurtă și cu o utilitate mai mare pentru toți cei implicați.
În baza acestei integrări, vom avea ‘un cazier sau un certificat de daunalitate’ pe care îl putem obține pentru orice vehicul care a avut o poliță RCA. De asemenea, cei de la RAR vor avea informații despre vehiculele implicate în evenimente rutiere și, în acest fel, instituția poate lua decizia de a chema pe cei implicați în evenimentul rutier. Totodată, se poate analiza și verifica dacă vehiculele implicate într-un eveniment rutier au fost reparate în rețeaua de service-uri auto care se află sub autoritatea RAR și, astfel, se pot face verificări printr-o nouă inspecție tehnică periodică”, a declarat, pentru profit.ro, Mititelu.
Citește și Fidelis 2025. Dobânzi record și oportunități pentru investitori
Tot datorită integrării sistemelor IT, asigurătorii vor avea o imagine mai amplă despre vehiculele asigurate RCA din portofoliu, inclusiv informații utile în procesul de subscriere.
„Aceste două elemente – certificatul de daunalitate și integrarea sistemelor informatice – sunt parte din setul de amendamente la legislația RCA care se discută la nivelul Camerei Deputaților. Sperăm să fie parcurs și adoptat în perioada următoare. Va fi și o perioadă de implementare. Tehnic, există un acord între părți, dar trebuie să existe și baza legală pentru dreptul de a transfera între autorități informații din bazele de date”, spune vicepreședintele ASF.
De asemenea, a precizat Adrian Mititelu, va fi posibilă identificarea mașinilor care circulă fără rovinietă și fără RCA.
„Prin lege, în baza amendamentelor propuse, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere va putea încheia acte de constatare și de a iniția procedura de transmitere a notificărilor către proprietarii ale căror vehicule au fost surprinse că circulă pe drumurile publice fără polița RCA valabilă. De asemenea, prin această integrare, daunele cu valori mici pot fi administrate unitar la nivelul întregii piețe”, a explicat vicepreședintele ASF.
”Cazierul” mașinilor implicate în accidente rutiere ar urma să apară, cel mai probabil, din 2026.
Pe de altă parte, vicepreședintele ASF este de părere că trebuie luate măsuri plata obligatorie în rate a poliței RCA.
„Plata polițelor RCA în rate ar trebui să devină obligatorie, nu doar opțională, cum este în prezent. Se poate face cu decontare directă. Dacă poți să plătești Netflixul prin direct debit, atunci poți să plătești și polița RCA în rate prin direct debit. Sunt alternative facile și numai cine nu vrea se opune”, consideră Mititelu.
Citește și Peste 223.000 de români ar vrea să muncească, dar sunt blocați!