Șoferii trebuie să scoată mai mulți bani din buzunar anul acesta, dacă încalcă regulile de circulație. De la 1 ianuarie 2025, salariul minim este 4.050 de lei, iar punctul de amendă, 202,5 lei (5 la sută salariul minim).
În funcție de clasa de sancțiuni, amenda rutieră poate avea următoarea valoare:
- clasa I (2 – 3 puncte de amendă) = 405 lei – 607,5 lei
- clasa a II-a (4 – 5 puncte de amendă) = 810 lei – 1012,5 lei
- clasa a III-a (6 – 8 puncte de amendă) = 1.215 lei – 1.620 lei
- clasa a IV-a (9 – 20 puncte de amendă) = 1.822,5 lei – 4.050 lei
- doar pentru persoane juridice – clasa a V-a (21 – 100 puncte de amendă) = 4.252,5 lei – 20.250 lei
Printre cele mai frecvente abateri comise de șoferii din România sunt depășirea vitezei legale și oprirea neregulamentară. Potrivit legislației în vigoare, în funcție de gravitatea faptei, amenzile pot ajunge la 4.050 de lei, iar în cazurile de depășire semnificativă a vitezei legale, permisul auto poate fi suspendat pentru o perioadă de până la 90 de zile, notează digi24.
Ce amenzi plătesc șoferii vitezomani
Conducătorii de autovehicule care sunt depistați încălcând regimul legal de viteză sunt sancționați contravențional astfel:
- depășirea cu 10-20 km/h a vitezei maxime admise se sancționează cu amendă între 405 și 607,5 lei (2 – 3 puncte-amendă) și 2 puncte de penalizare
- depășirea cu 21-30 km/h a vitezei maxime admise se sancționează cu amendă între 810 și 1.012,5 lei (4 – 5 puncte-amendă) și 3 puncte de penalizare
- depășirea cu 31-40 km/h a vitezei maxime admise se sancționează cu amendă între 1.215 și 1.620 de lei (6 – 8 puncte-amendă) și 4 puncte de penalizare
- depășirea cu 41-50 km/h a vitezei maxime admise se sancționează cu amendă între 1.822,5 și 4.050 de lei (9 – 20 de puncte-amendă) și 6 puncte de penalizare
Citește și Se scumpesc abonamentele de telefonie mobilă. Rețeaua care a decis să majoreze tarifele de la 1 decembrie 2025
Situații în care se suspendă permisul de conducere
- pentru depășirea cu mai mult de 50 km/h a vitezei maxime admise se sancționează cu amendă între 1.822,5 și 4.050 de lei (9 – 20 de puncte-amendă) și aplicarea sancțiunii complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 90 de zile;
- pentru depășirea cu mai mult de 70 km/h a vitezei maxime admise se sancționează cu amendă între 1.822,5 și 4.050 de lei (9 – 20 de puncte-amendă) și aplicarea sancțiunii complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 120 de zile, precizează Poliția Română
Constatarea contraventiilor şi aplicarea sanctiunilor se fac direct de către politiștii de la Rutieră, iar în punctele de trecere a frontierei, de către cei de frontieră.
Pentru oprire neregulamentară, amenzile pot depăși 1.200 de lei, la care poate adăuga ridicarea autoturismului.
Ce sancțiuni primesc șoferii care opresc neregulamentar
- Pentru oprire interzisă: 2-3 puncte de amendă, echivalentul a 405 lei – 607,5 lei
- Pnetru staționare interzisă: amendă de 4-5 puncte, respectiv 810 lei – 1.012,5 lei, și poate duce la ridicarea vehiculului de către autoritățile locale
- Pentru oprirea pe trotuar, fără marcaje corespunzătoare – amendă de până la 1.215 lei, iar mașina poate fi ridicată
Potrivit Codului Rutier, oprirea reprezintă imobilizarea voluntară a unui vehicul pentru o durată de maximum cinci minute. Dacă manevra este făcută într-un loc în care oprirea este interzisă prin indicatoare, marcaje rutiere sau reglementări legale, se consideră oprire neregulamentară.
Unde este interzisă oprirea
- pe trecerile de pietoni sau la mai puțin de 25 de metri înainte de acestea
- în stațiile de transport public (autobuz/tramvai)
- pe trotuar, fără marcaje speciale
- în zona de acţiune a indicatorului „Oprirea interzisă”
- pe trecerile la nivel cu calea ferată curentă şi la o distanţă mai mică de 50 m înainte şi după acestea; pe poduri, pe şi/sub pasaje denivelate, precum şi pe viaducte
- în curbe şi în alte locuri cu vizibilitate redusă sub 50 m
- în intersecţii, inclusiv cele cu circulaţie în sens giratoriu, precum şi în zona de preselecţie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanţă mai mică de 25 m de colţul intersecţiei
- pe pistele obligatorii pentru pietoni şi/sau biciclişti ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule, semnalizate ca atare
- în locurile unde este interzisă depăşirea. pe trotuar, dacă nu se asigură spaţiu de cel puţin 1 m pentru circulaţia pietonilor
Diferența dintre oprire și staționare constă în intervalul de timp în care mașina stă pe loc într-o anumită zonă. Dacă oprirea înseamnă imobilizarea voluntară a unui vehicul pentru cel mult cinci minute, staționarea reprezintă oprirea voluntară pentru o durată mai mare de atât, fără un motiv legat de trafic (defecțiune sau urgență).
Citește și Bolojan: Atragem 2,5 miliarde de euro nerambursabili pentru România, prin granturile din PNRR