- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri interne

Vești teribile pentru români! Guvernul a primit un scenariu catastrofal de la Banca Mondială. Benzina se scumpește cu 50%, iar motorina cu 62%

27 Jun, 21:05 • Lupu Alexandra
Anunțul care zdruncină România. Benzina se scumpește cu 50%, iar motorina cu 62%. Scenariul catastrofal avansat de Banca Mondială.
Vești teribile pentru români! Guvernul a primit un scenariu catastrofal de la Banca Mondială. Benzina se scumpește cu 50%, iar motorina cu 62%

Guvernul a primit un scenariu catastrofal de la Banca Mondială. Instituția evocă posibilitatea unor scumpiri masive de prețuri pentru produsele energetice care au la bază combustibili fosili, informează ziare.com.

Scumpiri masive pentru benzină și motorină

Banca Mondială a avansat un scenariu către Guvern, care invocă posibilitatea unor creșteri masive de prețuri pentru produsele energetice care au la bază combustibili fosili. Principala motivație se referă la necesitatea de a reduce emisiile. Creșterile de preț ar urma să se facă treptat, până în anul 2030.

Te-ar putea interesa și următorul subiect: România, principalul furnizor de carburanți al Ucrainei. Volumul total al vânzărilor a fost de 4.2 milioane de tone în 5 luni

În scenariul avansat de Banca Mondială, prețul benzinei ar urma să crească cu 50%, iar cel al motorinei cu 62%. Totodată, gazele vor fi cu 32% mai scumpe până în 2030. Iată scumpirile prognozate:

  • Cărbune – 113%;
  • Motorină – 62%;
  • Energie electrică – 7%;
  • Benzină – 50%;
  • Kerosen – 54%;
  • GPL – 34%;
  • Gaze naturale – 32%;
  • Petrol – 51%;
  • Medie – 50,34%

Procentele de creștere apar într-o analiză elaborată de Banca Mondială. Analiza a fost realizată în sensul îmbunătățirii cadrului fiscal din România, în contextul PNRR. Procentele de creștere fac parte dintr-un scenariu care ia în considerare un preț al carbonului care acoperă toate externalitățile (climatice și non-climatice), dar despre care oficialii BM afirmă că poate fi luat în calcul în România.

Benzină
Benzină

„Reformarea impozitării energiei pentru a stabili un preț mai eficient al emisiilor de carbon și a asigura o mai mare neutralitate între tipurile de combustibil.

-Planificarea și trecerea treptată la eliminarea subvențiilor pentru combustibilii fosili. O condiție prealabilă necesară pentru o reformă a prețurilor la energie care să țină seama de efectele externe este absența subvențiilor pentru combustibilii fosili. Candidații potențiali pentru reforma subvențiilor pentru combustibilii fosili (RSCF) în România sunt subvențiile pentru cărbune, gaze naturale și energie termică.

-Introducerea unei taxări suplimentare a carbonului (de ex., rate mai mari ale accizelor) pentru a aborda prezența externalităților legate de combustibilii fosili. Pentru a internaliza pe deplin clima și alte externalități, se estimează că prețurile combustibililor fosili în 2030 trebuie să crească cu aproximativ 50% (benzină), 62% (motorină), 34% (GPL), 55% (kerosen), 51% (alteproduse petroliere/alte produse petroliere decât cele de transport), 113% (cărbune), 32%(gazenaturale) și 7% (electricitate) față de nivelurile de referință (i.e., în absența unei taxări suplimentare a carbonului)”, se arată în analiza realizată de Banca Mondială.

Experții au precizat că aceste creșteri de prețuri ar trebui să înceapă încă de anul viitor. Scumpirile ar trebui să aibă loc în trepte, și la fel de bine, tot de anul viitor, ar trebui să înceapă să fie taxat și carbonul.

„Aceste recomandări, atât în ceea ce privește RSCF, cât și introducerea unei taxări suplimentare a emisiilor de dioxid de carbon, trebuie să aibă loc treptat și să fie bine coordonate. În mod ideal, eliminarea completă dar treptată a subvențiilor pentru combustibilii fosili începe la începutul anului 2024 și ar avea loc treptat astfel încât, până într-un an-țintă (de ex., anul 2030) subvențiile să fie eliminate complet.

De asemenea, trebuie introdusă o tarifare a carbonului începând cu anul 2024, la o fracțiune din prețul țintă al carbonului, urmând ca prețul să fie crescut progresiv pentru a atinge nivelul maxim până în anul-țintă (de exemplu, anul 2030).

Alegerea anului-țintă (până la care subvențiilepentrucombustibilii fosili trebuie să fie complet eliminate și prețul carbonului trebuie să atingă nivelul-țintă) ardepinde de obiectivele autorităților în ceea ce privește ritmul procesului de tranziție”, se mai arată în documentul primit de Guvern.

Citește și despre următorul subiect: Dacia nu renunță la motorul diesel: „Vrem să rămânem printre ultimii care oferă încă motorină și benzină.”