MEDIA & MARKETING, NEW MEDIA

Campaniile electorale vin degeaba? Publicitatea online va creste foarte putin in 2014

28 ianuarie 2014, ora 00:07, autor(i): Andreea Stefan 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
PP.jpg
Anul 2014 aduce doua campanii electorale, pentru alegerile europarlamentare (in mai) si prezidentiale (in noiembrie). Mana cereasca pentru piata de publicitate? Poate, dar nu si pentru cea online, estimata sa inregistreze o crestere firava, sub 10%.

Estimarile de crestere vin in contextul in care Romania inregistreaza cea mai mica valoare a pietei online din Europa, de doar 1,1 euro pe cap de locuitor.  

Totodata,  ultimele date oficiale referitoare la piata, respectiv studiul ROADS, facut public in decembrie anul trecut, arata ca in primul semestru al lui 2013 valoarea pietei  a fost de 45,5 milioane lei, in scadere cu 2% fata de perioada similara a lui 2012. Suma a fost insa raportata doar de 23 de publisheri romani, participanti la studiul ROADS , exceptand astfel vanzarile marilor retele internationale precum Google, Facebook sau Yahoo!

In acelasi timp, datele raportate de publisherii si regiile online autohtone, la Ministerul Finantelor pentru 2012, arata ca cei mai multi dintre ei au inregistrat pierderi sau profit in scadere fata de anul precedent.



IAB: O crestere de pana la 7%

Referitor la evolutia din acest an, Ioana Anescu, director executiv al IAB Romania, a estimat pentru DailyBusiness.ro ca publicitatea online va inregistra in 2014 o crestere, dar care nu va depasi 7%, avand in vedere in ultimii doi ani, procentul de majorare  nu a reusit sa atinga doua cifre. 

Cresterea este asteptata in contextul anului electoral, in care vor avea loc campanii atat pentru alegerea europarlamentarilor, cat si a noului presedinte.

“Experianta anilor electorali anteriori a aratat ca diferentele nu sunt spectaculoase. Ma astept ca alegerile prezidentiale sa influenteze mai mult bugetele alocate in online decat cele cele europarlamentare. Nu pot decat sa sper ca va fi o evolutie pozitiva”, a adaugat reprezentanta IAB.

Bugete mai mari cu 6-8%

In ceea ce priveste evolutia bugetelor alocate pentru online in 2014 fata de 2013, intr-un scenariu pozitiv,  Anescu estimeaza o crestere cuprinsa intre 6 si 8%.

“Avand in vedere ca nu mai exista strategie de marketing care sa nu cuprinda  si mediul digital, cel mai probabil bugetele vor creste sau vor ramane la acelasi nivel. Important este cat din aceste bugete se vor aloca pietei locale de publicitate si cat va merge catre furnizori internationali”, a explicat director executiv al IAB Romania.

Sanse de atingere a pragului de 100 milioane de lei

In ciuda scaderii inregistrata de piata de publicitate online, in primele sase luni ale lui 2013, per total, exista sanse ca anul sa fi fost incheiat cu rezultate pozitive, iar piata sa fi atins pentru prima data valoarea de 100 de milioane de lei, dupa cum a declarat Bogdan Belciu, partener Servicii de Consultanta pentru Management, PwC Romania, pentru DailyBusiness.ro,

“Dupa 3 ani de crestere constanta, in perioada 2010-2012, la inceputul lui 2013 piata publicitatii online a incetinit vizibil. Speram insa ca vanzarile din semestrul al doilea din 2013 vor compensa scaderea din prima jumatate a anului, astfel incat pe intregul an 2013 valoarea pietei sa o depaseasca pe cea inregistrata in 2012, de 98,6 milioane lei, si sa treaca, pentru prima data, de pragul de 100 milioane lei”, a precizat Belciu.

In opinia reprezentantului PwC, pe termen mediu insa, piata are un potential clar de crestere.

Potrivit datelor IAB Europe, piata publicitatii online in alte state similare Romaniei este mult mai mare, atat in cifre absolute, cat si raportat la cheltuielile cu publicitatea online per capita.

Bulgaria, peste Romania la incasari

Astfel, daca in Romania incasarile din publicitatea online sunt de aproximativ 23 milioane de euro, Bulgaria, tara care are aproape de trei ori mai putini locuitori, raporteaza incasari de 24 milioane de euro.

Totodata,  in Slovacia, veniturile din publicitatea online sunt de 65 milioane de euro, in Ungaria, de 120 de milioane de euro, Republica Ceha, 291 milioane de euro, iar in Polonia aproape jumatate de miliard de euro.

Publicitatea online pe cap de locuitor: 1,1 euro in Romania

Bogdan Belciu  a mai spus ca potentialul pe termen mediu si lung al pietei romanesti poate fi sustinut de faptul ca tara noastra se claseaza pe ultimul loc, din cele 26 de piete europene analizate, din punct de vedere al valorii pe cap de locuitor, al pietei, cu aproximativ 1,1 euro de persoana.

Clasamentul european este condus de Norvegia, cu 117 euro, Danemarca si Marea Britanie, cu cate 94 euro.

Valorile arata ca in tarile din Europa Centrala si de Est, Republica Ceha inregistreaza un buget de 23 euro pe cap de locuitor, Polonia, 12 euro, Ungaria, 10 euro, Slovacia, 9 euro, iar Slovenia, 8 euro.

Si asta in timp ce  Rusia inregistreaza 8 euro pe cap de locuitor, Croatia, 3,4 euro, Bulgaria, 2,6 euro, si Serbia, 1,7 euro.

“Prin urmare, piata locala este mult ramasa in urma fata de restul statelor din Europa Centrala si Est si este mult loc de crestere pe aceasta piata. Este posibil ca anul 2014 sa marcheze o revenire, atat prin prisma faptului ca este un an electoral cat si avand in vedere relativa stabilizare a mediului macro-economic din Romania”, a explicat reprezentantul PwC.

El a adaugat ca pe parcursul acestui an fata de 2013, si bugetele alocate de catre clientii de publicitate, in mediului online, “vor creste cu siguranta”.

“Bugetele vor continua sa creasca in urmatorii ani, in concordanta cu trendul vizibil la nivel european si global. Ramane insa de vazut cat din aceste bugete vor reusi sa fie atrase de catre publisherii romani si companiile online autohtone, in comparatie cu sumele pentru publicitate directionate catre gigantii mondiali ca Google, Facebook, Yahoo, etc. Este dificil de precizat o pondere exacta a celor doua segmente, mai ales ca bugetele alocate catre retelele internationale nu sunt masurate in totalitate, ci doar estimate”, a mai spus Bogdan Belciu.

O posibila scadere de 10%  in 2014

Pe de alta parte,  exista voci care sustin ca piata publicitatii online isi va continua scaderea pe parcursul lui 2014.

Parere este impartasita si de Calin Rotarus,  detinatorul Biroului de Comunicare Calin Rotarus (BCCR) care estimeaza “o scadere lina si constanta”, care va insuma un procent de 10% la nivelul intregului an.

“Tendintele remarcate anul trecut  vor continua sa se manifeste si in 2014,  in speta pentru publisherii romani, care vor inregistra o scadere  lina si constanta”, a adaugat Rotarus.

Referitor la evolutia tarifelor de publicitate online, in 2014 fata de 2013, Calin Rotarus a afirmat, pentru DailyBusiness.ro ca dupa scaderea “spectaculoasa” inregistrata in ultimii patru ani, “s-a ajuns la un oarecare punct de echilibru al tarifelor publicitatii online clasice".

In acest context,  bugetele clientilor alocate in online ar urma sa creasca anul acesta fata de 2013. Potrivit lui Rotarus, cresterea va fi data insa de majorarea  sau chiar dublarea volumelor bugetelor cheltuite de clientii mici, si cativa medii, in timp ce bugetul clientilor mari va ramane la fel.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Ultima ora
KeyJobs - Job-uri premium
Duminica, 18 August 2019, 10:26
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter