NEW MEDIA

Crema blogosferei, de bine si de rau: Cati bani face si ce riscuri de PR are

18 martie 2014, ora 00:05, autor(i): Andra Troasca 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
blogging.jpg
Relatia dintre bloggeri si companii se tine pe niste coordonate flexibile, care, folosite cum trebuie, aduc beneficii ambelor tabere, dar care pot da si rateuri, daca sunt interpretate gresit. Vezi cat castiga din publicitate cele mai bine cotate bloguri din Romania, cati traiesc exclusiv din blogging si ce riscuri isi asuma companiile cand isi fac campanii in acest mediu.

Pentru a lua "pulsul" blogosferei prin prisma relatiei cu companiile si cu agentiile de PR, am discutat cu Cristian China Birta, blogger la Chinezu.eu, si cu Mara Gojgar, managing partner Confident PR si Workshop-urile Marcomm Pills.

Blogosfera din Romania e masurata prin mai multe topuri, fiecare cu metodologia si subiectivismul proprii. Potrivit lui Cristian China Birta, exista un top al bloggerilor cu cel mai mare trafic (atat cat se vede, caci nu toti se lasa masurati), un top al influentei bloggerilor, iar recent a fost facut un top al celor mai utilizati bloggeri de catre agentii:

1. Cristi China Birta – chinezu.eu
2. Victor Kapra – victorkapra.ro
3. Cristi Manafu – manafu.ro
4. Andreea Ibacka – andreeapatrascu.ro
5. Cristina Bazavan – bazavan.ro
6. Radu Dumitru – nwradu.ro
7. Simona Tache – simonatache.ro
8. Cabral Ibacka – cabral.ro
9. Vlad Petreanu – petreanu.ro
10. Cristina Mazilu – chez.mazilique.ro

“Acestea sunt doar orientative, te ajuta sa intelegi mai bine piata, dar un brand isi alege bloggerul cu care sa colaboreze nu neaparat in functie de nu stiu ce top”, mentioneaza Birta.

2 milioane de euro castigati in 2013 de 10 bloggeri

Cifra de afaceri anuala a celor mai importanti bloggeri din Romanie este subiectul a tot felul de estimari personale, din moment ce doar acestea se pot face. Se vehiculeaza insa niste cifre:



“Unii zic ca, in 2013, vorbim de vreo 700.000 de euro, altii (printre care ma numar si eu) spun de vreo 2 milioane de euro si ca tot pe acolo o sa fie in 2014. Este greu de aflat adevarul, insa. Eu cred ca avem intre 20 si 30 de bloggeri care traiesc exclusiv din blogging si nu o duc rau deloc”, spune Cristian Birta.

Acestea fiind spuse, vine urmatoarea intrebare: Cat poate sa castige cel mai mult un blogger din Romania intr-un an din publicitate?

Estimarea lui Cristian China Birta este ca cel mai bine platit blogger din Romania face undeva in jur de 30.000 euro pe an, iar cel mai slab platit din Top 10 bloggeri profesionisti cam 15.000 euro pe an

Top 3 criterii dupa care sunt alese blogurile pentru campanii

Daca ar fi sa faca un Top 3 criterii dupa care sunt alesi bloggerii pentru campaniile de PR ale companiilor, Cristian China Birta ar numi, intr-o ordine aleatorie: 

1. comunitatea din jurul blogului, care sa se pupe cu ce urmareste brandul sau agentia

2. profesionalismul bloggerului, care sa livreze ce a promis si sa aiba un comportament care sa nu aduca prejudicii brandulu

3. costurile versus beneficii 

Cum creste traficul? “Nu e niciun secret”

Intrebat cati vizitatori unici pe zi trebuie sa aiba un blog pentru a atrage publicitate, Cristian Birta a precizat ca trebuie facuta foarte clar distinctia dintre comunitate si trafic.

“Hai sa o zicem altfel: daca vinzi petunii pe blog, te intereseaza sa te citeasca cei interesati de petunii si care, la o adica, ar cumpara (asta este comunitatea) decat cei care nu au nicio treaba cu petuniile dar ajung si ei pe acolo sa vada care e faza (asta e traficul). Sigur ca nu poti vinde petunii daca te citesc doar 7 oameni, trebuie sa fie mai multi, de ordinul sutelor pe zi ca sa reusesti sa vinzi petunii (adica blogul, ati inteles)”, explica el.

In ceea ce priveste cresterea traficului, nu exista o reteta. “Secretul cel mai mare este ca nu exista niciun secret. Gasesti pe toate drumurile internetului ce ai de facut, nu e ceva secta care isi ascunde secretele. Iar principalul "secret" pe care poate sa il vada toata lumea este munca. Apoi know howul. Apoi networkingul. Apoi multe altele. Dar nimic secret”, spune Cristian Birta.

Cum stii, ca PR, daca o campanie e oportuna pe bloguri

Intrebata cum isi da seama, ca PR, daca o campanie de publicitate este oportuna sau nu pe bloguri, Mara Gojgar, managing partner Confident PR si Workshop-urile Marcomm Pills, spune ca este simplu:

Daca ne referim la piata din Romania, si a tipologiei de bloguri care exista, este simplu. Pentru bloguri sunt potrivite aproximativ orice produse sau servicii care se adreseaza clientului persoana fizica. Blogurile de la noi sunt foarte utile pentru companii din FMCG, fashion, IT&C (prin blogurile de specialitate), auto, servicii de masa – telecom, curierat (poate), servicii bancare, turism, furnizorii de carburanti, de energie electrica. Sunt cateva idei”.

Stiind aceste lucruri, alegi bloggerul si comunitatea/cititorii lui: “Cum ai putea vinde o instalatie de cogenerare/trigenerare energetica pe bloguri? Trebuie sa stii daca persoana care ia decizia de cumparare este sau nu cititorul unui anumit blog si daca blogger-ul respectiv are o comunitate reprezentativa, activa si implicata”, exemplifica Mara Gojgar.

Riscurile unei campanii pe bloguri

Lumea blogurilor nu e perfecta, nici in sine si nici in relatia cu companiile doritoare de publicitate.

Potrivit Marei Gojgar, riscurile unei campanii pe bloguri pot fi variate, doua dintre cele mai mari fiind lipsa unei strategii din partea companiei care abordeaza bloggerul si lipsa de sinceritate a bloggerului in relatia cu brandul.

Daca el, ca om, stie ca nu se simte confortabil cu un brand si accepta campania doar din motive rationale, atunci rateaza motivul esential al campaniei, the human touch, recomandarea umana a brandului”, explica oficialul Confident PR.

La randul sau, Cristian China Birta spune ca “lumea blogosferei este ca o oglinda care iti arata cam cum esti. Riscul cel mai mare este sa nu iti placa ce vezi acolo. Dar asta, desigur, nu este problema blogosferei, ci a ta”.
Bloggerul e “scanat” prin doua filtre

Relatia companie-blogger se diferentiaza major de relatia companie-jurnalist cand vine vorba de practici de PR si comunicare. Un blogger trebuie sa il castigi.

La un nivel macro, un jurnalist reprezinta o institutie, un blogger reprezinta un om, un brand personal”, spune Mara Gojgar, precizand ca sunt doua filtre esentiale:

Primul tine de specificul blogului - din acest shortlist de best of the best – si se potriveste sau nu campaniei. Apoi, intervine al doilea filtru, daca ai sau nu afinitate cu omul, fiind vorba despre asocierea cu un brand personal, nu cu o institutie. Asadar, trebuie sa “mirosi” daca este un om etic, sincer, care doreste in mod real sa iasa o treaba buna si de impact. 

Intrebata care sunt cei mai deschisi bloggeri din Romania din punctul de vedere al pietei de PR, reprezentanta Confident PR spune ca topul de mai sus este unul realist, dar ca ar adauga in top si bloggeri de nisa, spre exemplu Razvan Pascu in turism sau Adina Necula in fashion. De asemenea, si bloguri din IT&C si food etc.

Un blogger da atingerea umana unui brand, nu neaparat pe cea tehnica, e o relatie de la om la om cu comunitatea pe care si-a format-o. La randul sau poate refuza un brand pe motiv de afinitate, pentru ca nu crede in el  si nu il poate recomanda. Este vorba despre universul sau ca om”, concluzioneaza Mara Gojgar.

Citeste si Cum influenteaza bloggerii comportamentul de cumparare al cititorilor
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Ultima ora
KeyJobs - Job-uri premium
Sambata, 23 Octombrie 2021, 11:31
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter