- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Turism

Buget de promovare de minim 20 de milioane de euro la Ministerul Turismului. ANAT: „Nu ne dorim persoane care doresc doar să apară în mass-media”

30 May, 19:43 • Toma Anca
Buget de promovare de minim 20 de milioane de euro la Ministerul Turismului. Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism din România (ANAT) consideră că Ministerul Turismului are nevoie de specialişti în turism la conducere pentru a asigura dezvoltarea şi promovarea adecvată a industriei turismului din Romania.
Buget de promovare de minim 20 de milioane de euro la Ministerul Turismului. ANAT: Nu ne dorim persoane care doresc doar să apară în mass-media

Buget de promovare de minim 20 de milioane de euro la Ministerul Turismului, astfel, turismul poate genera în 10 ani 10% din PIB iar România poate primi 10 milioane de turişti străini, sugerează ANAT.

Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism din România (ANAT) consideră că Ministerul Turismului (sau oricum s-ar putea numi autoritatea naţională a turismului) are nevoie de specialişti în turism la conducere pentru a asigura dezvoltarea şi promovarea adecvată a industriei turismului din România.

ANAT doreşte un ministru capabil să finalizeze teme, să se lupte pentru industria în fruntea căreia se află şi să fie prezent la târgurile internaţionale de turism. Industria turismului din România a avut de suferit în ultimul an şi jumătate, fiind practic lipsită de un ministru care să acorde atenţia cuvenită.

Vorbim de acte normative şi strategii de promovare pregătite din pripă, necorespunzător, şi de participări la târgurile internaţionale mult sub potenţialul ţării – aceasta este realitatea cu care ne confruntăm în prezent, iar efectul acestor acţiuni a fost departe de cel dorit. Este imperativ să avem un ministru care să fie un profesionist al turismului, cu experienţă în funcţii de conducere în acest domeniu, demonstrată prin rezultatele obţinute”, arată ANAT.

ANAT precizează că nu mai doreşte politicieni sau politruci care să ocupe poziţii în conducerea ministerului, fără a avea expertiză şi interes real pentru industria turismului.

Nu ne dorim persoane care doresc doar să apară în mass-media, ci specialişti cu adevărat dedicaţi şi competenţi. ANAT susţine menţinerea unui Minister al Turismului şi după rotaţia ministerială care se apropie, dar cu specialişti din domeniu la conducere.

Turismul trebuie să fie considerat o prioritate naţională în mod concret, iar pentru a atinge obiectivul de a contribui cu 10% la Produsul Intern Brut (PIB) al României şi de a atrage 10 milioane de turişti străini anual, avem nevoie de tehnocraţi cu experienţă antreprenorială incontestabilă. Aceşti specialişti trebuie să fie capabili să asigure un dialog permanent şi constructiv între mediul public şi cel privat”, spun reprezentanţii ANAT.

Potrivit acestora, turismul reprezintă unul dintre cele mai importante sectoare economice ale României şi ar trebui tratat ca atare.

Din păcate, în trecut, turismul a fost adesea ignorat sau considerat „a cincea roată la căruţă” în politica publică. Cu toate acestea, turismul are potenţialul de a aduce o contribuţie semnificativă la Produsul Intern Brut al ţării noastre, dacă există voinţă politică şi o comunicare reală între mediul public şi privat.

Este vital ca Ministerul Turismului să fie condus de specialişti în turism care să înţeleagă nevoile şi provocările din sector. ANAT a fost implicată în multe proiecte care au contribuit la dezvoltarea turismului românesc atunci când acestea au fost aprobate, dar există încă multe oportunităţi neexploatate.

Turismul nu poate fi tratat în mod eficient ca o componentă secundară sau subordonată altor domenii, ci trebuie să primească atenţia şi resursele necesare pentru a-şi atinge potenţialul maxim”, adaugă ei.

Citește și: Cât mai câștigă un consultant în turism în 2023. Salariul său poate trece de 1200 de euro

Buget de promovare de minim 20 de milioane de euro la Ministerul Turismului

ANAT consideră că întregul Guvern trebuie să-şi asume în mod real prioritizarea turismului şi ospitalităţii. Aceasta nu poate fi realizată fără existenţa unui minister dedicat turismului şi cu un ministru puternic, care să deţină cunoştinţe şi expertiză în domeniu, dar şi să beneficieze de o susţinere puternică din partea autorităţilor.

În trecut, am constatat că nicio autoritate de la nivel central nu s-a putut lăuda cu vreo performanţă notabilă în sprijinul şi dezvoltarea turismului în ţara noastră. Mai mult, există numeroase proiecte începute în ultimii ani care sunt pe punctul de a eşua sau care au eşuat deja, cum ar fi licitaţiile pentru plaje, numărul redus de OMD-uri înfiinţate până în prezent, pierderea oportunităţii de a oferi sprijin sectorului HORECA după ani dificili de pandemie, schema de ajutor de stat pentru agenţiile de turism care au activitate de incoming, înfiinţarea unei Organizaţii de Management al Destinaţiei (OMD) la nivel naţional precum şi reprezentarea dezastruoasă a României la târgurile internaţionale de profil şi multe alte exemple de ineficienţă. Un exemplu recent este interdicţia autocarelor cu turişti străini în centrul Bucureştiului, ţinând cont că mijloacele de transport în comun circulă în continuare fără probleme, iar numărul de autocare este, evident, mult mai redus decât cel al autobuzelor şi tramvaielor STB.

Din păcate, la ora actuală, deciziile sunt luate din scurt, la inspiraţia funcţionarilor, fără a avea la bază analize, tendinţe, profilul turiştilor care ne vizitează şi obiceiurile lor de consum, pieţele sursă ţintă şi audienţele pe canalele de promovare”, menţionează ANAT.

ANAT solicită ca industria turismului să fie tratată cu seriozitate şi responsabilitate. ”În acest sens, suntem de părere că Ministerul Turismului ar trebui să fie condus de specialişti cu experienţă relevantă în turism, capabili să formuleze şi să implementeze politici eficiente în colaborare cu mediul privat. Avem nevoie de o abordare holistică şi strategică pentru dezvoltarea turismului în România, care să implice o colaborare activă între sectorul public şi cel privat”, mai arată ANAT.

ANAT reiterează importanţa industriei turismului şi angajamentul său de a lucra în continuare pentru dezvoltarea acesteia. ”Facem apel la viitorul Prim Ministru Marcel Ciolacu să ia în considerare aceste aspecte şi să acorde atenţie necesară sectorului turismului în procesul de formare al Guvernului. Doar printr-o abordare adecvată şi prin implicarea specialiştilor în turism la conducerea Ministerului Turismului, putem atinge potenţialul de creştere al turismului românesc şi contribui în mod semnificativ la economia ţării noastre”, afirmă reprezentanţii ANAT.

De asemenea, ANAT consideră că Ministerul de profil ar trebui să beneficieze de un buget de promovare de minim 20 de milioane de euro, care să aibă în spate o strategie eficientă de marketing şi promovare, întocmită pe baza unor analize şi studii de piaţă.

Multe ţări care sunt considerate destinaţii turistice de succes au alocat bugete considerabil mai mari decât ceea ce propunem noi, iar acest lucru s-a reflectat în rezultate concrete. Este important să înţelegem că rezultatele în turism se obţin în timp şi nu pe termen scurt. O parte din această sumă este oricum acumulată din taxele turistice de staţiune sau localitate, plătite direct de către turişti.

Doar că aceşti bani ar trebui îndreptaţi doar către promovarea şi dezvoltarea turistică. Ministerul de resort are nevoie de firme partenere, aşa cum procedează multe alte autorităţi care reprezintă ţări turistice: de marketing, de relaţii publice (PR) şi de branding. Pentru o promovare turistică eficientă a României, participarea la târgurile internaţionale de turism este obligatorie, reprezintă un ABC, dar nu este suficientă.

Avem nevoie de o abordare complexă şi diversificată. ANAT propune strategii precum reclame şi spoturi publicitare difuzate pe principalele posturi de televiziune şi în mass-media de specialitate din pieţele ţintă, organizarea de conferinţe, workshop-uri şi caravane turistice în ţările ţintă.

De asemenea, este esenţială invitarea cât mai multor agenţi de turism, jurnalişti, bloggeri şi lideri de opinie în România, pentru a le oferi oportunitatea de a descoperi şi promova atractiile turistice ale ţării noastre”, spun ei.

ANAT este conştient de importanţa unei promovări eficiente şi susţinute pentru a atrage turişti străini în România. Această abordare necesită un efort financiar considerabil, dar este esenţială pentru a asigura vizibilitatea şi poziţionarea corectă a ţării noastre pe harta turistică internaţională.

Bugetul de minim 20 de milioane de euro propus de ANAT reflectă necesitatea unei investiţii serioase în promovarea turistică şi creşterea competitivităţii României ca destinaţie turistică de top.

ANAT subliniază importanţa unei promovări adecvate şi strategice a turismului românesc, care să atragă turişti din întreaga lume.

Suntem hotărâţi să colaborăm cu autorităţile şi alte organizaţii relevante pentru a dezvolta şi implementa strategii de promovare eficiente şi sustenabile. Prin astfel de eforturi, vom putea valorifica în mod optim resursele turistice ale României şi vom contribui la dezvoltarea economică şi crearea de locuri de muncă în întreaga ţară”, mai spun ei.