- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Efectele deciziei Nisipeanu vs Romania. Cum ne putem recupera taxa de poluare auto

11 Jul, 00:07 • razvan.codorean
Decizia Curtii Europene de Justitie in dosarul controversatei taxe auto da unda verde celor peste 800.000 de romani care au platit-o sa isi recupereze banii, printr-o simpla formalitate juridica, afirma cunoscutul avocat Gheorghe Piperea. Suma pe care statul va trebui sa o plateasca depaseste 850 milioane de euro.
Efectele deciziei Nisipeanu vs Romania. Cum ne putem recupera taxa de poluare auto

Curtea de Justitie de la Luxemburg a decis joi, in dosarul Nisipeanu, ca taxa pe poluare prevazuta de legislatia romana, astfel cum a fost modificata inclusiv in decembrie 2009, este contrara dreptului Uniunii Europene si a respins cererea Guvernului de limitare in timp a efectelor hotararii acestei instante.
[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-auto/curtea-de-justitie-a-ue-taxa-de-poluare-din-romania-contrara-legislatiei-europene-64962/]Detalii puteti citi aici[/url].

Avocatul Gheorghe Piperea a declarat ca decizia instantei anuleaza, practic, toate formele taxei de poluare perceputa de statul roman din 2007 si pana in prezent.

„Daca in prima cauza, cea de la Sibiu (vezi [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-auto/curtea-de-la-luxembourg-taxa-de-prima-inmatriculare-incalca-normele-europene-60298/]detalii aici[/url] – n.r.) decizia facea referire la legislatia de dinainte de 2009, in noul dosar Nisipeanu vs. Romania, decizia Curtii face referire la toate formele taxei de poluare”, afirma avocatul.

Piperea spune ca, prin decizia luata de judecatori, statul va fi obligat sa restituie toate taxele incasate pana acum. „E vorba despre aproape 850 milioane de euro, bani pe care, intr-un fel sau altul, statul va trebui sa ii dea inapoi”, a declarat acesta.

Pentru a-si recupera banii, cei care au platit taxa trebuie sa se adreseze justitiei. „In baza deciziei Curtii UE, verdictul va fi doar o formalitate. Banii, in mod normal, vor fi recuperati prin titlu executoriu impotriva statului. Se vor acorda toti odata sau esalonat, in functie de cum va decide Executivul”, a spus Piperea.

Avocatul a precizat ca, urmare a deciziei Curtii, asteapta ca Guvernul sa stabileasca in curand modul prin care vor fi restituiti banii. Nu exclude insa si suprizele. „Au facut-o cu militarii, carora le-au anulat drepturile printr-o simpla hotarare, ar putea sa o faca si acum”, a mai spus avocatul.

Piperea crede insa ca nu se va ajunge la o sfidare a deciziei Curtii Europene de Justitie pentru ca se va declansa, automat, infrigementul la adresa Romaniei.  In esenta, asta inseamna ca statul roman se va trezi cu toate fondurile UE blocate.

Potrivit avocatului, pe rolul tribunalelor se afla, in prezent, peste 40.000 de cauze in care proprietarii de autovehicule solicita restituirea taxei auto.

Guvernul a introdus prima data o taxa de inmatriculare la 1 ianuarie 2007. De atunci, taxa a fost modificata de patru ori, pe 1 iulie 2008, 15 decembrie 2008, 19 februarie 2009 si 1 ianuarie 2011.

[b]Ce acte sunt necesare pentru restituirea taxei?[/b]

[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-auto/juristi-poate-fi-solicitata-restituirea-taxelor-de-poluare-incasate-in-baza-oug-50-2008-vezi-cum-iti-poti-recupera-taxa-62562/]Potrivit avocatului Lavinia Manu[/url], pentru recuperarea taxei de poluare sunt necesare cererea de restituire a taxei, copie de pe chitanta de plata a taxei, original si copie de pe cartea de identitate a autovehiculului eliberata de RAR – copia va fi certificata cu mentiunea „conform cu originalul”, original si copie de pe certificatul de inmatriculare a autovehiculului eliberat de Serviciul Inmatriculari din cadrul Institutiei Prefectului, un document din care sa rezulte data primei inmatriculari a autovehiculului in strainatate, copie de pe cartea de identitate a persoanei, declaratie pe proprie raspundere cu rulajul mediu anual la data inmatricularii in Romania, exprimat in kilometri, expertiza tehnica efectuata de RAR privind deprecierea autovehiculului rulat.

Primul pas este inregistrarea unei petitii la Directia Generala de Finante Publice Judetene, prin intermediul careia se sustine ca taxa este contrara dreptului comunitar si discriminator si se solicita restituirea ei, actualizata cu dobanda legala pana la data platii.

Reprezentantii DFGFPJ sunt obligati sa raspunda la aceasta cerere in 30 zile.

In situatia in care raspunsul este negativ, cel care solicita returnarea taxei trebuie sa intocmeasca o cerere de chemare in judecata a Directiei Generale a Finantelor Publice pe care o va depune la Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal a tribunalului in raza caruia isi are domiciliul.

Cei care au urmat procedura, si-au incasat banii. De exemplu, Directia Generala a Finantelor Publice (DGFP) Alba a restituit, in urma unor decizii ale instantelor, sume in valoare de peste 7,3 milioane de lei. [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-auto/dgfp-alba-a-restituit-prin-decizii-in-instanta-1-300-de-taxe-auto-in-valoare-de-peste-7-3-mil-lei-62812/]Detalii cititi aici[/url].

[b]Cum a reusit Nisipeanu sa castige la Luxemburg[/b]

Procesul Iulian Nisipeanu vs Romania a inceput dupa ce cetateanul roman a dat in judecata statul la Tribunalul Gorj, pentru a-si recupera taxa de 4.431 de lei platita pentru inmatricularea unui autovehicul de ocazie. Automobilul, inmatriculat in Germania in anul 1997, are o capacitate cilindrica de 1 597 centimetri cubi si respecta norma de poluare Euro 2.

Pentru a solutiona dosarul, judecatorii au cerut punctul de vedere al Curtii de Justitie a UE cu privire la compatibilitatea legislatiei respective cu dreptul comunitar.

Iar raspunsul Curtii Europene a fost foarte clar. Dupa ce aminteste ca a mai dat un verdict similar, judecatorii reclama discriminarea dintre vehiculele de ocazie si autohtone.

„Curtea apreciaza ca legislatia romaneasca in aceasta materie are ca efect faptul ca vehiculele second-hand importate, cu o vechime considerabila, sunt taxate cu pana la 30% din valoarea lor – chiar daca este aplicata o reducere insemnata la taxa ca urmare a scaderii valorii acestora – in timp ce masinile similare oferite pe piata auto second-hand interna (din Romania, n.r.) nu sunt supuse acestei taxe. In atare conditii, legislatia are ca efect descurajarea importului si inscrierii in circulatie in Romania a masinilor second-hand cumparate in alte state membre”, afirma CEJ.

[b]Guvernul contraataca[/b]

In tentativa de a nu plati niciun ban celor care au platit taxa, Guvernul pregateste introducerea unei taxe de poluare pentru toate automobilele inmatriculate in Romania, in fapt un impozit auto ce ar urma sa fie platit anual.

Laszlo Borbely (foto), ministrul Mediului, a declarat marti ca din punctul sau de vedere, n-ar trebui sa fie introdusa o taxa generala de poluare.

„Eu raman la ideea de a introduce o taxa de poluare cu ocazia inmatricularii masinii in Romania, dar in comitetul interministerial, am discutat si despre o alta varianta: aceea a introducerii, pe viitor, a unei taxe generale de poluare, o taxa anuala care sa inlocuiasca taxa de prima inmatriculare”, a declarat Borbely, refuzand sa ofere mai multe detalii. A spus doar ca, daca se va ajunge la o asemenea taxa de poluare, aceasta va fi ceva mai mica.

Analistii auto considera ca decizia introducerii impozitului este inevitabila pentru ca taxa de poluare este ilegala, iar statul nu are ne unde sa dea inapoi banii incasati pana acum.

Introducerea impozitului ar elimina, astfel, toate discutiile legate de discriminarile statuate de taxa de prima inmatriculare, va stimula achizitia de masini noi si ii va sanctiona in mod direct pe cei (multi) care polueaza in Romania, de la proprietarii de automobile, la camioane, tractoare sau alte vehicule cu motor pe carburanti fosili (benzina, motorina, GPL).

„Cu siguranta se va ajunge la aceasta solutie. E doar o chestiune de timp. Statul nu va avea de ales si va impozita parcul auto dupa model european”, a declarat anterior Attila Okanyi, director general Autovit.ro, cel mai mare targ auto din Romania

„Problema se pune daca romanii care au masini vechi, Dacii 1300 de exemplu, vor avea cu ce sa plateasca impozitele. Va trebui gasita o solutie, in conditiile in care mare parte din parcul auto romanesc este invechit si astfel va plati taxe uriase”, a mai spus omul de afaceri.

Analistul Razvan Marinescu spune ca, pentru el, singurul semn de intrebare, dincolo de grila de calcul, este cel legat de data de la care va fi aplicat impozitul.

“Sa nu uitam ca 2012 este an electoral. Astfel, va fi interesant de vazut ce solutie vor alege. Ori il vor introduce de la 1 ianuarie 2012, ori il vor amana pentru 2013. In ambele cazuri, vor fi consecinte electorale importante”, a declarat analistul.

Mai multe amanunte despre efectele introducerii unui impozit pe poluare, [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-auto/o-bomba-sociala-peste-1-milion-de-romani-fortati-sa-renunte-la-automobile-64875/]puteti citi aici[/url].