CARIERE

Mai precauti cu training-ul. "Nu poti sa dai bugete de milioane unor oameni pe care nu-i auditezi"

06 februarie 2012, ora 00:06, autor(i): Roxana Sasu 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
poza.jpg
Cand a venit criza, bugetele de HR au fost trecute pe lista neagra, iar companiile au renuntat treptat la training-uri si teambuilding-uri. Insa, incet, lucrurile au inceput sa isi revina, mai ales ca la inceput de an principalii jucatorii din piata de profil se arata optimisti. Totusi, chiar daca bugetele par sa se dezghete, alocarea banilor se face cu mult mai multa strictete.

"In ultimii 3-4 ani s-a schimbat comportamentul clientilor mari. Nu se mai cumpara ca inainte, prin selectie de oferta, se cumpara printr-un proces elaborat de licitatie. Asa se cheltuie bugetele, pentru ca au observat ca este mult mai eficient. Chiar saptamana trecuta am avut un audit de la o firma mare din energie, care a venit sa ne vada sediul. Nu mai poti sa dai, probabil, bugete de cateva sute de mii sau milioane unor oameni pe care nu-i auditezi", a declarat Andrei Gosu, directorul general al companiei de consultanta in HR si training Ascendis.

In viziunea lui Gosu, comportamentul companiilor este motivat si de faptul ca piata de training este foarte faramitata. "Este foarte segmentata. Sunt foarte multi freelanceri, ca si in piata de avocatura: cativa jucatori mari si foarte multi freelanceri, zeci de mii. Companiile vor sa vada cu cine lucreaza", a precizat el.

"Pana acum doi ani nu cred ca am participat la vreo licitatie, maxim doua in doi ani de zile. Acum un an am participat cred ca la peste 20. Toate in privat. Acesta este comportamentul acum. La o licitatie de genul acesta, o oferta poate sa coste intre 5.000 si 10.000 de euro ca sa depui oferta. Documente, filmari, plus garantie de participare, garantie de executie. Sunt costuri foarte mari. La capatul unui astfel de efort poti sa nu castigi. Prin urmare nu mai e usor nici sa vinzi: nu mai dai oferta, se uita cineva si te cheama la un demo", a explicat Andrei Gosu.



Business-ul Ascendis a crescut cu 23-24% anul trecut, dupa ce in 2010 s-a majorat cu 22% fata de 2009. In 2010, grupul a raportat o cifra de afaceri de circa 3,2 milioane de euro, conform datelor publicate de Ministerul Finantelor. Din grup fac parte Ascendis Consulting, Ascendis Experiential, We Know How Dezvoltare Organizationala, Imaginario, Ascendis HR si Ascendis Process Management.

"Contractele (care se semneaza in piata de training si consultanta - n.r.) sunt pe 1-2 ani. Exista o presiune mare pe buget. Conteaza si pretul si calitatea. In criteriile de licitatie pretul poate conta, de exemplu, 40% si calitatea 60%. Dar poate fi si invers. E totusi an de criza. Am pierdut licitatii de foarte multe ori din cauza pretului pentru ca suntem un pic mai scumpi. Cand pierdem, se intampla din cauza preturilor", a spus Gosu.

Stadiul de viata al pietei de training? "Abia ne-am nascut"

La inceput de 2012, principalii jucatori din piata se arata optimisti. Dupa cresteri usoare, de 10-13% in 2011, unele companii de training au de gand fie sa pastreze ritmul, fie sa accelereze pana la dublarea veniturilor.

"Un of mai vechi de al nostru este ca nu se masoara piata. Eu o estimez, si vorbim aici de piata de softskills, undeva la 40-50 de milioane de euro. Dar eu ma uit la buget. Ori, si aici e o problema pentru ca bugetul de HR include, pe langa costurile de consultanta si training, si cazarea, deplasarea, mesele si logistica unui training. Daca se tine la Poiana Brasov, costul poate sa fie de 3 ori cat training-ul propriu-zis. Fata de acestea mai sunt si training-uri interne pe zona de hardskills, de competente specifice si ele tot in bugetul de HR intra. Am inteles ca Ford a bagat cateva zeci de milioane in training pana acum, dar training de construit masini, de competente foarte, foarte tehnice", a spus seful Ascendis.

El puncteaza totodata ca exista companii care fie au departamente de training interne, fie au traineri interni, ale caror bugete tot in HR intra.

"Exista totusi un potential fantastic pe piata. E o tara care a fost educata intr-un anumit sistem, foarte mult focusata pe rational, pe matematica, si mai putin pe zona de emotional. In scoala din Romania se antreneaza IQ-ul si mai putin EQ-ul. Am inteles ca acum se lucreaza si la partea asta, dar pe vremea mea nu. Suntem deficitari (la partea de softskills - n.r.), avem clienti la 40-50 de ani care acum invata sa vorbeasca in public", a adaugat Andrei Gosu.

Ca si ceilalti jucatori din piata, Gosu recunoaste ca nevoile clientilor s-au schimbat si ca exista cerere pentru training-uri cu teme concrete, extrem de nisate si ca teoria secundeaza practica.

"Training-ul a evoluat catre experiential. S-a schimbat radical pentru ca e o diferenta foarte mare intre modul in care invata adultul si modul in care invata copilul. Adultii au experienta, copiii nu au. Copiilor le spui ceva si o iau de buna, pentru ca sunt mici si absorb informatia ca un burete. Adultul se raporteaza la experienta lui. Plecand de la teoria asta, cum ca adultii au experienta si se raporteaza la ea, s-au schimbat si metodele: nu mai spui conceptul teoretic primul si apoi treci la practica. Ca sa fie omul de acord cu el, il pui intr-o situatie in care sa descopere singur conceptul teoretic", a explicat el.

Radiografie de business

"In 2008 am avut cel mai bun an, dupa care in 2009 am avut o cadere puternica de 35%. Dupa care am inceput sa crestem. La final de 2011 am ajuns la acelasi nivel cu 2008. Ne-am revenit", a precizat Gosu.

Care este cea mai puternica veriga a lantului Ascendis? "Training-ul este core business-ul nostru, care aduce in continuare cel mai mult. Are un raport de 70-75% in totalul cifrei de afaceri. Cam 3 milioane vin din training. Pe de alta parte si process management-ul a avut o evolutie surprinzatoare, a generat 200.000 de euro, desi este un fel de start-up si nu ne asteptam", a adaugat seful Ascendis.

In ceea ce priveste activitatea pe regiuni, Gosu a spus ca atat reprezentanta din Timisoara, cat si cea din Cluj au urcat fiecare cu 10% in 2011, generand individual cate 10% din business-ul total al grupului.

"Anul asta ne punem sperantele in Iasi si Oltenia. La Iasi avem un om nou care se ocupa de activitatea in zona, si mai avem un om care supravegheaza partea din sud. In Oltenia, la Craiova, exista un potential foarte mare, mai ales ca e Ford acolo, ca vin investitori. Dar inca nu suntem prezenti pe zona asta", a spus seful companiei de consultanta si formare profesionala.

Ascendis este reprezentata local si in Brasov.

"Cele mai performante sunt cele din Timisoara si Cluj, pentru ca si produc. In Constanta treburile sunt diferite, de exemplu. Acolo este un oras port, e totul inchis, la fel ca si in alte orase port din lume. Lumea e mai inchisa, toti se stiu cu toti. Inca nu am penetrat aceasta zona", a explicat Gosu.

In 2012, seful Ascendis vrea sa consolideze business-ul de certificate in asigurari si sa creasca totodata ramura de process management. "Pe de alta parte vrem sa crestem in continuare si zona de consultanta prin know-how, unde va veni Roxana Toader ca sef. Suntem siguri ca ea va revigora acest segment", a mentionat acesta.

Printre competitorii Ascendis pe piata locala se numara Codecs, TrendConsult si Achieve Global. Pentru 2012, Codecs a anunta ca vrea sa isi dubleze cifra de afaceri la 3 milioane de euro, in timp ce TrendConsult si Achieve Global spera la o majorare de 20%, respectiv 10%.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
KeyJobs - Job-uri premium
Joi, 07 Iulie 2022, 11:10
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter