- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Daca-i intrebam pe exportatori, suntem deja in recesiune

04 Dec, 00:01 • razvan.codorean
Exporturile au intrat deja in recesiune, iar povara deficitului comercial ar putea atarna greu in eforturile Romaniei de a evita scaderea economica, declara, pentru DailyBusiness.ro, reprezentantii exportatorilor. Potrivit datelor ANEIR, exporturile in afara UE s-au redus cu 50% in acest an, iar cele intra-comunitare au scazut cu pana la 35%.
Daca-i intrebam pe exportatori, suntem deja in recesiune

Arcelor Mittal, cel mai mare exportator al Romaniei, si-a redus la jumatate productia de la uzinele din Galati, Hunedoara si Iasi pe fondul reducerii cererii de otel si scaderii preturilor, Dacia si-a oprit temporar liniile de fabricatie pe fondul recesiunii din piata auto, Alro Slatina, cel mai mare producator integrat de aluminiu din Europa de Est, a anuntat reducerea cu 25% a productiei, Rompetrol Petrochemicals reduce cu 55% productia de polimeri, iar combinatul chimic Oltchim si-a redus livrarile cu 40%.

[quote=Mihai Ionescu, secretar general ANEIR]Cei mai importanti 10 exportatori ai Romaniei, ce acopera cam 40% din exporturi, si-au redus productia in aceasta perioada. Din punct de vedere al exporturilor, suntem deja in recesiune[/quote]
Potrivit datelor ANEIR, scaderea cererii pe plan mondial a afectat extrem de puternic economia romaneasca, datele din luna noiembrie indicand o scadere a exporturilor in Uniunea Europeana cu 35%, iar in spatiul extra-comunitar cu 50%.

Cel mai mult au scazut exporturile de produse metalurgice, textile, mobila si produse chimice. Nici exporturile Dacia nu au scapat de recesiune. Desi au crescut cu 20% in acest an, la 9 luni, in ultimele doua luni acestea s-au redus puternic, pe fondul inghetarii cererii.

„Dacia este o masina care ar fi trebuit sa se plieze excelent pe aceasta criza, la nivel pret-calitate. Din pacate, criza este atat de puternica incat cererea practic s-a evaporat„, a explicat vicepresedintele Dacia, Constantin Stroe. Dacia a exportat 23.794 vehicule in octombrie 2008, respectiv 142.124 vehicule pe primele 10 luni ale lui 2008.

Potrivit Institutului National de Statistica, deficitul comercial al Romaniei a crescut cu 12,5% in primele noua luni din acest an depasind 16,9 miliarde de euro. „Deficitul comercial al Romaniei va fi de 25 de miliarde de euro in 2008, iar tendinta va fi de scadere, pe fondul reducerii importurilor”, estimeaza Mihai Ionescu.

Cea mai mare pondere atat la exporturi cat si la importuri o au masinile si echipamente de transport.

Planurile de export pentru 2009, o necunoscuta

Dimensiunile crizei si efectele sale in 2009 reprezinta o necunoscuta, in conditiile in care criza de lichiditate, blocajul financiar si reducerea abrupta a cererii au devenit practic imposibil de estimat, atat ca valoare cat si ca durata, spun specialistii.

[quote=Mihai Ionescu, secretar general ANEIR]2009 se anunta cel mai dificil an pentru exportatori, indiferent de domeniul de activitate[/quote]
„Sunt multe companii care si-au refacut de mai multe ori planurile de business pentru anul viitor, iar multi isi pun problema serios daca productia lor se mai pliaza pe noile realitati economice mondiale, marcate de o reducere puternica a consumului, pe toate palierele”, declara secretarul general al Asociatiei Nationale a Importatorilor si Exportatorilor din Romania.

Presedintele Curtii de Conturi, Nicolae Vacaroiu, a declarat, joi, ca incetinirea exporturilor catre tarile din UE ar putea impinge Romania spre recesiune.

[quote=Nicolae Vacaroiu, presedinte Curtea de Conturi]Societati viabile au fost inchise, situatie ce ar putea provoca un soc extern, avand in vedere ca mai mult de 68% din exporturile Romaniei se fac catre tarile din UE[/quote]
Exista unele sanse ca Romania sa intre in recesiune, insa personal apreciez ca nu vom cadea sub nivelul de 4% al cresterii economice. Baza de la care pleaca Romania este negativa”, a spus Vacaroiu, la finalul festivitatii de aniversare a 60 de ani de la infiintarea Facultatii de Finante din cadrul Academiei de Studii Economice (ASE).

Presedintele Fondului National pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Aurel Saramet, a declarat ca scaderea exporturilor va afecta, anul viitor, in principal sectorul auto, metalurgia, industria textilelor, mobilei, sticlariei si a ceramicii fine. Fara masuri de stimulare din partea guvernului, aceste industrii ar putea sa isi inchida definitiv portile.

„In conditiile in care statul nu se va implica activ in sensul facilitarii accesului companiilor la linii de finantare cu dobanzi reduse, care sa le permita sa treaca cu bine prin criza, ne putem astepta ca anul viitor multe fabrici sa isi inchida pe termen lung portile. Majoritatea ramurilor afectate de criza cererii isi bazau performanta economica pe exporturi. Fara ele, falimentul ar putea deveni realitate„, a declarat Saramet.

Aprobarea de catre Comisia Europeana a planului anti-criza aduce insa o unda de optimism, chiar daca destul de firava. Secretarul general al Asociatiei Oamenilor de Afaceri, Cristian Parvan, a declarat ca Romania ar putea beneficia de fonduri structurale de peste 30 de miliarde de euro in urmatorii 4 ani.

„In conditiile in care banii capsunarilor, cam 7 miliarde euro, nu vor mai veni, sau vor mai veni doar un sfert dintre ei, iar investitiile straine nu cred ca vor mai depasi 2-3 miliarde, singura sansa va fi in exporturi. Daca noul guvern va intelege ca e nevoie de o strategie clara si eficienta care sa aduca, pe proiecte, banii europeni in tara, am putea iesi foarte bine din aceasta criza. Daca ne vor pune piedici, vor creste taxele si impozitele, atunci criza se va adanci, iar efectele vor fi simtite extrem de dur. Recesiunea va deveni realitate”, a mai spus secretarul general AOAR.

Cititi si ANEIR: Exportatorii ar putea trimite in somaj intre 100.000 si 300.000 angajati