COMPANII, AUTO

N-avem drumuri, avem biruri! Din 2012 vom plati 3-4 euro taxa de autostrada

21 iunie 2011, ora 00:07, autor(i): Adrian Negrescu   | 5 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
autostrada.jpg
Guvernul pregateste introducerea taxei de autostrada, al 4-lea bir pe drum, dupa vigneta, taxa din comşbustibil si cea pentru traversarea podurilor. De anul viitor, vom plati cele mai multe taxe de drum din UE, in conditiile in care avem una dintre cele mai mici retele de autostrazi din Europa.

Daca in majoritatea tarilor din Uniunea Europeana exista, in general, o singura taxa de drum (Elvetia, Austria, Ungaria sau Slovenia etc) sau o taxa de autostrada (Franta, Spania sau Italia), iar in altele nu se plateste niciun fel de taxa (Germania, Olanda, Belgia), in Romania, Guvernul isi face calculele pentru a introduce, de anul viitor, o noua taxa - cea de autoastrada.

Daniela Draghia, directorul general al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri din Romania (CNADNR), a declarat, recent, ca taxa va fi aplicata pentru intreaga retea de autostrazi din Romania. Ulterior, CNADNR a revenit cu precizari, afirmand ca taxa va fi introdusa doar pentru autostrazile de pe Coridorul IV Paneropean.

Coridorul IV incepe in Germania la Nurenberg si se continua pe ruta Praga-Viena-Bratislava-Budapesta. In Romania, traseul trece prin Nadlac, Arad, Deva, Orastie, Sibiu, Bucuresti, Fetesti si Constanta si continuandu-se pana la Istanbul.



Strategia bugetar-fiscala pentru 2012-2014 mentioneaza, insa, negru pe alb, la capitolul äPolitica in domeniul transporturilor si infrastructuriiöá ca unul dintre obiectivele propuse este äintroducerea taxei de autostradaö, fara a face vreo deosebire intre autostrazile deja construite si cele care urmeaza.

Comisia Europeana a impus conditii clare, atunci cand ne-au dat finantarea, si anume taxarea autostrazilor. Vorbim de Coridorul IV, dar si de celelalte autostrazi deja construiteDaniela Draghia, directorul general CNADNR

CNADNR nu a stabilit, deocamdata, data la care va introduce noua taxa. Avand insa in vedere ca in 2012 expira contractele de intretinere a celor doua autostrazi din Romania, Bucuresti-Pitesti si Bucuresti-Cernavoda, nu este exclus ca acesta sa fie si momentul in care va fi introdusa noua taxa.

Pana atunci, introducerea taxeri este aproape imposibila in conditiile in care Comisia Europeana interzice dubla taxare pe accesul la infrastructura. Daca administrarea si intretinerea celor doua autostrazi vor fi date in concesiune unor parteneri privati, acestia vor putea percepe taxa din care isi vor acoperi cheltuielile, iar statul va face astfel economie la buget.

Cati bani spera sa obtina statul?

Cat va fi taxa de autostrada? La nivel oficial, nu s-a vehiculat nicio suma. Radu Berceanu, fostul ministru al Transporturilor, afirma anul trecut ca taxa ar trebui sa fie intre 3-4 euro la 100 de kilometri.

La acest nivel, taxa pentru cele doua autostrazi deja construite - A 1 (Bucuresti-Pitesti ľ 110 km) si A 2 (Bucuresti-Cernavoda ľ 150 km) ľ ar aduna echivalentul a 68,5 milioane de euro si asta luand in calcul un volum de trafic de 25.000 de masini pe zi.

Banii din taxa de autostrada ar fi suficienti pentru a acoperi cheltuielile de intretinere si reparatii ale celor doua autostrazi, in conditiile in care A1 este intretinuta de consortiul Romstrade - Delta ACM 93 - Straco Grup pentru 23,6 milioane de euro, iar A 2 de consortiul de firme Romstrade - Straco Group, pentru 28,3 milioane de euro.

CNADNR evita sa comenteze speculatiile presei. Institutia a anuntat ca impreuna cu expertii companiei de consultanta Jaspers, lucreaza la un studiu privind nivelul si modul de taxare aplicabil pentru accesul pe autostrazi in Romania.

"Daca vom trimite in aceasta luna cererea la Comisia Europeana pentru taxarea autostrazilor, ei au termen de sase luni pentru a ne raspunde. Asta inseamna ca la inceputul anului viitor vom afla toate detaliile", au declarat oficialii CNADNR.

"Pana acum s-au facut doar calcule de impact, respectiv de suportabilitate. Concluzia a fost ca in Romania nu poate fi impusa o taxa mai mare de 4 euro pe suta de kilometri, deci la jumatate din media practicata la nivel european", au surse din Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI).

Ce autostrazi ne mai promit autoritatile

Romania are una dintre cele mai proaste infrastructuri rutiere din Europa. In ultimii 20 de ani, au fost construiti doar 170 de kilometri de autostrada, astfel ca in prezent avem numai 332 kilometri.

Si asta in conditiile in care peste 60% din reteaua de transport rutier are nevoie de reparatii sau modernizari urgente, iar parcul auto din Romania a crescut de peste 8 ori.

Daca in Romania ultimilor 20 de ani s-a construit intr-un ritm mediu de 10 km pe an, in Bulgaria s-a construit dublu, iar in China 5.000 km pe an.

Dincolo de reteaua existenta, se mai afla in diverse faze de contractare-constructie alte 9 tronsoane de autostrazi, cu o lungime de aproape 270 de kilometri.

Teoretic, anul viitor, ar trebui sa fie finalizate tronsoanele Bucuresti-Moara Vlasiei (13 km), Moara Vlasiei-Ploiesti (42,5 km), Arad-Timisoara (32,2 km), Deva-Orastie (32,8 km), Cernavoda-Medgidia (20 km), Medgidia-Constanta (31,8 km).

In 2013, CNADNR promite finalizarea tronsoanelor Nadlac-Arad (38,8 km), Timisoara ľ Lugoj (35,1 km) si Orastie-Sibiu (82 km), iar pana in 2015 segmentul Lugoj-Deva (99,5 km).

Daca planurile s-ar derula asa cum sunt prevazute pe hartie, in 2013, Romania ar avea 621 de kilometri, aproape dublu fata de reteaua din prezent.

Am negociat si renegociat pana am ajuns la un cost dublu, iar de construit, ce sa mai vorbim? Suntem in coada EuropeiAugustin Hagiu, reprezentantul Federatiei Transportatorilor

Daca am lua insa drept etalon faptul ca, in cei 7 ani de la deschiderea santierului autostrazii Transilvania, cel mai mare proiect de infrastructura din Europa, nu s-au construit decat 52 kilometri, ramane de vazut daca anul electoral 2012 va aduce fapte concrete.

''In alte tari, infrastructura reprezinta o prioritate nationala si nu se negociaza in functie de interesele politice. Noi am avut 4-5 ministri in aceasta perioada si ce au reusit? Nimic'', a declarat Augustin Hagiu, reprezentantul Federatiei Transportatorilor.

Cert este ca, pana in prezent, Ministerul Transporturilor a reusit contra-performanta de a atrage doar 120 milioane de euro din cei 4,5 miliarde euro disponibili din fonduri UE pentru constructia de drumuri.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Ion Popescu a spus:
21/06/2011 10:02
Nu-i nici o problema !! ca nici autostrazi nu avem !
 
gabriel anastasescu a spus:
21/06/2011 11:32
Un alt ziarist neinformat...
In Olanda si Germania se plateste "din greu" la autostrazi. Nu platesc turistii, dar cei care locuiesc acolo, platesc, functie de greutatea masinii si combustibil, sume intre 500 pina la 2500 euro pe an.
 
Milica Sofronie a spus:
22/06/2011 10:29
Este adevart ca in in Germania si Olanda se platesc astfel de taxe dar nivelul de trai este cu totul altul si sa nu uitam ca aveau autostrazi cand noi nu prea stiam ce inseamna sa mergi cu masina in fiecare zi..........domnu' Anastasescu. Oricum aceste mici comentarii ale noastre sunt mici furtuni intr-un pahar cu apa........noi nu avem o magistrala de autostrada care sa uneasca principalele orase cu iesirea din tara ...........nu am terminat nimik ( nici macar Bucuresti-Constanta) si deja ne gandim sa punem taxe, adica se cer bani pe lucruri care efectiv nu ne sunt de folos. Vina pentru toate aceste lucruri si pentru faptul ca suntem grosolan calcati in picioare ni se datoreaza in totalitate noua, celor care acceptam umilinta..........ar fi multe de spus dar nu este nimeni sa auda.
 
cristi Ionascu a spus:
22/06/2011 15:36
In Germania si Olanda se platesc IMPOZITE ..in articol este vorba de taxele de drum. E o mica mare diferenta intre taxe si impozite. Autorul articolului are dreptate.
 
catalin stefan a spus:
29/08/2011 16:16
In Austria exista autostrazi si tuneluri cu taxa, iar taxa este de cca 7 - 10 euro pentru portiunea respectiva de drum. La asta se adauga cheltuiala cu vignieta.
 
KeyJobs - Job-uri premium
Miercuri, 21 Octombrie 2020, 07:50
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter