- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

O afacere cu potential: Vanzarile de brazi de Craciun in ghiveci s-au dublat in 2010

17 Dec, 00:01 • Redactia DailyBusiness
Brazii de Craciun cu radacina, vanduti de comercianti in ghiveci, sunt vedetele pietei de profil in 2010, spun specialistii citati de DailyBusiness.ro, in conditiile in care sunt mai ieftini, ocupa mai putin spatiu si, poate cel mai important, pot fi replantati.
O afacere cu potential: Vanzarile de brazi de Craciun in ghiveci s-au dublat in 2010

Producatorii si importatorii de brazi par sa fi gasit o nisa profitabila, pe o piata care a scazut puternic in ultimii 2 ani. Vanzarile de brazi in ghiveci ar putea atinge in acest an 200.000 unitati, de doua ori mai mult decat anul trecut, dupa cum estimeaza jucatorii din piata. Si asta in conditiile in care piata totala a brazilor va scadea cu 20-30%, la 700-800.000 de bucati.

„Vanzarile de brazi in ghiveci au crescut de la an la an. Este un trend nou, de nisa, care se dezvolta sustinut. In acest an am scos pe piata 1.500 de brazi in ghiveci si 15.000 brazi taiati, de diverse marimi”, a declarat Ovidiu Neacsu, directorul comercial al Silva Group, una dintre companiile din domeniu.

Afacerea este salutata si de reprezentantii organizatiilor ecologiste.

„Acesti brazi, chiar daca nu depasesc de multe ori un metru inaltime, au ca avantaje aspectul si mai ales pretul. In plus, sunt tot mai multi romanii care aleg un brad cu radacina din considerente ecologice”, a declarat Teia Gavrilescu, presedintele ONG-ului ViitorPlus, coordonatorul proiectului „Adopta un copac!”.

Vanzarile pe aceasta nisa cresc, in conditiile in care piata difera mult fata de anii trecuti.

„Piata brazilor nu mai e ce-a fost odata”, spune producatorul Ionel Mocanu, din Comanesti, care isi vinde marfa in Parcul Kiseleff din Bucuresti.

„Romanii nu mai au bani si cauta numai brazi ieftini, asa ca m-am specializat pe brazii acestia in ghiveci. Ii vindem la 40-50 lei si vanzarile merg ceva mai bine”, a declarat acesta.

A adus 200 de brazi in Capitala si spera ca pana pe 24 decembrie, in seara de Ajun, sa ii vanda pe toti. „Vanzarile merg, pentru ca am ales ce aveam mai bun in plantatie. Am 2.000 de brazi in acest moment pe care ii rotesc de la un an la altul”, a mai spus producatorul.

Brazii in ghiveci se vand, in prezent, in piete si in majoritatea centrelor comerciale din Bucuresti si din tara. Cei mai ieftin, fara decoratiuni, costa 38 lei, iar cei mai scumpi depasesc 200 lei.

Dincolo de vanzarile directe, in acest an au crescut vanzarile pe Internet.

Multe dintre paginile de Internet ce comercializeaza brazi le ofera clientilor si posibilitatea de a-i cumpara gata impodobiti. Preturile cresc insa sensibil, in medie cu 100-200 lei.

„Pana acum, cel mai bine s-au vandut bradutii argintii, in ghiveci: 1-1,5 metri inaltime, la 159 de lei. Spre finalul lunii insa, lumea se indreapta catre brazii verzi, pe care noi ii aducem din pepinierele straine”, a declarat Marius Dosinescu, manager la site-ul brazidecraciun.ro.

Detalii despre intretinerea unui brad cu radacina si despre ce trebuie sa stiti daca vreti sa il replantati, puteti citi aici.

Importul acopera 60% din piata

Intr-o piata marcata de prudenta si lipsa de bani, principalii jucatori au devenit importatorii, spune Valerian Solovastru, directorul general al Regiei Nationale a Padurilor Romsilva.

„Cam 60% din piata a ajuns sa fie ocupata de oferta din import, din Finlanda, Danemarca, Germania si Austria. Este rau, pentru ca afecteaza productia locala, insa este si bine pentru ca se limiteaza numarul taierilor de brazi din Romania”, a declarat acesta.

Romsilva a scos in acest an la vanzare 119.700 de brazi, fata de 123.800 anul trecut.

„Vanzarile de brazi sunt mai scazute decat anul trecut, insa speram ca saptamana viitoare sa mai creasca. In piata se vad, in acest an, doua trenduri clare. Se merge tot mai bine pe brazii in ghiveci si pe cei artificiali, in principal din considerente legate de pret”, a declarat directorul Romsilva.

Potrivit lui Valerian Solovastru, foarte multi romani au ales in acest an sa isi cumpere un brad artificial. „E mai ieftin si il pot refolosi. Din pacate, ii lipseste mirosul, iar aspectul, de multe ori, lasa de dorit”, a mai spus acesta. In plus, aceste produse nu trec nici testul ecologic. Cei mai multi sunt realizati din materiale care nu sunt biodegradabile, metal si plastic.