Consumul de produse bio in Romania ajunge la mai putin de 0,5% din vanzarile totale de alimente, in vreme ce in Austria sau Germania procentul este de 7-8%.
De altfel, parintii din tarile vestice au ajuns sa isi
hraneasca copiii aproape exclusiv BIO, in urma numeroaselor studii care
confirma disfunctii endocrine si neuronale majore la copii, cauzate de
pesticide, fertilizanti si organisme modificate genetic.
"Parintele roman are acelasi drept ca orice german,
francez sau italian sa isi hraneasca copiii curat, fara chimicale. Iar pentru
asta nu trebuie sa plateasca averi", spune Ciprian
Stancu, fondatorul Republica Bio, magazin online ce comercializeaza in exclusivitate produse bio.
Romanii sunt interesati in egala masura de alimente si
snack-uri Bio, dar si de cosmetice si detergenti, asa cum arata statisticile
Republica Bio.
Desi piata locala este inca departe de nivelul pietelor
dezvoltate, putem vorbi de o evolutie pozitiva si sanatoasa datorata in primul
rand cresterii semnificative a numarului de consumatori si a frecventei de
cumparare, dar si a cresterii numarului operatorilor din sistemul agriculturii
ecologice si a numarului de magazine.
In jur de 1% din productia bio din tara
noastra este consumata intern, restul fiind exportata in alte tari din vestul
Europei si in SUA, unde este procesata.
"Am plecat de la premisa ca vom vinde la Republica Bio o mare proportie de produse alimentare, insa am ramas surprinsi sa vedem ca se
cumpara multe produse cosmetice si detergenti de catre tinerele mame.
Obiceiurile de consum se schimba radical la venirea unui nou membru in familie
si de abia atunci se incepe constientizarea importantei produselor bio pentru
sanatate. Orice mamica isi vrea copilul sanatos. Pe de alta parte, in randul
persoanelor de 28-45 de ani se cumpara multe snack-uri bio, batoane proteice
sau lapte vegetal. Cosul de cumparaturi ajunge in medie la 150 lei, motivat de
limita de la care noi asiguram transport gratuit. Filosofia noastra de pret este
sa schimbam mentalitatea ca Bio este scump, sa
crestem baza de clienti, iar apoi banii sa ii castigam din cresterea frecventei
de cumparare, nu din adaosuri mari", explica Ciprian Stancu.
Republica Bio este si producator de fructe si legume bio,
dar a preferat sa devina in prima faza un retailer online ce
comercializeaza doar produse certificate ecologic pentru a putea vinde, de anul
viitor si productia din ferma proprie.
Cine este cumparatorul de produse bio
Daca ne-am fi asteptat ca majoritatea cumparatorilor de
produse certificate ecologic sa provina din Bucuresti, dat fiind nivelul de
informare crescut, rapoartele Republica BIO arata existenta unei baze foarte
sanatoase de clienti din tara.
"Apetit pentru produsele bio exista si acesta creste de
la an la an. La inceput de vara am vandut cateva sute de kilograme de cirese in
3 ore. De fiecare data cand stabilim pretul unui produs avem o singura
intrebare la care trebuie sa raspundem: Cat si-ar permite sa plateasca o mama
cu un salariu mediu daca vrea sa cumpere ceva BIO si sanatos pentru copilul ei?
Bio este intr-adevar mai scump decat conventional si e normal sa fie asa. In
primul rand pentru ca nu se folosesc ierbicide, buruienile trebuie indepartate
manual, iar salariul unui angajat e mai mare decat pretul unor chimicale. In
plus productiile sunt mai mici, fiindca nu se folosesc stimulenti de crestere
si pierderile din cauza daunatorilor sunt mult mai mari ca in agricultura
obisnuita, tocmai pentru ca nu poti folosi pesticide. Insa incercati si veti
vedea ca bio nu e asa de scump precum se crede, acest lucru ne dorim sa-l
transmitem tuturor clientilor care se feresc de produsele bio de teama
pretului", adauga Ciprian Stancu.
Ca si tendinta, motivatia care genereaza consumul vine din
ideea ca aceste produse sunt sanatoase si gustoase si nu contin substante
chimice periculoase, ele incepand sa fie cumparate in familie odata cu aparitia
unui copil.
Cu toate acestea, un studiu realizat recent de MEDNET Marketing Research
Center arata ca doar o treime dintre respondenti au incredere ca aceste produse
ar fi mai sanatoase decat cele conventionale, jumatate le considera scumpe, iar
un sfert sunt de parere ca totul este o inventie de marketing.
Totusi, atunci
cand trec peste aceasta bariera, romanii tind sa aleaga marci de import, si nu
pe cele locale.
"In momentul de fata numarul consumatorilor creste si
va creste si peste 10 si peste 20 de ani. Pentru a ajunge la convergenta cu
Germania si Austria (ca procent din valoare pietei de produse agroalimentare),
piata bio din Romania trebuie sa ajunga la cateva sute de milioane de euro
anual. Potentialul este urias, in Franta de exemplu se certifica anual 18.000
de operatori bio, iar potentialul suprafetei agricole bio din Romania este mult
mai mare decat in Franta.
Pe partea de legume-fructe, in urmatorii 10 ani piata
se poate dubla in fiecare an. Facilitatile acordate de stat ar putea creste
numarul producatorilor romani de produse bio si ar ajuta la scaderea pretului
produselor. E foarte simplu: cu cat se produce mai mult, pretul va scadea.
Cu
cat pretul va scadea, cu atat numarul de consumatori de bio va creste. Echipa
si platformele tehnologice pe care le avem acum ne permit sa livram zilnic sute
de comenzi ", adauga Ciprian Stancu.
Ciprian Stancu a inceput sa lucreze la proiectul Republica
Bio in februarie 2014 si a deschis magazinul oficial in martie 2015, dupa o
indelunga cariera in media, in mediul corporatist.
El conduce o echipa de 10
colegi, toti cu experienta in corporatii cunoscute.
Magazinul online comercializeaza doar produse certificate
bio de la mancare, suplimente nutritive sau seminte la cosmetice si detergenti. Acesta a generat repede o
baza mare de clienti si sustinatori, comunitatea de Facebook ajungand la
aproape 10.000 de fani in 4 luni.
COMPANII
Romania, tara unde doar 1% din productia bio este consumata intern
16 iulie 2015, ora 15:33
Comentariile acestui material
[+] Adauga comentariul tau (niciun comentariu publicat)
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
ex: [email protected]
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
Trimite Comentariul
Materialele zilei din COMPANII
18 noiembrie 2020, ora 15:48 in Companii |
29 vizualizari |
0 comentarii
18 ianuarie 2021, ora 14:44 in |
17 vizualizari |
0 comentarii
10 decembrie 2020, ora 15:32 in |
45 vizualizari |
0 comentarii
18 noiembrie 2020, ora 15:58 in |
31 vizualizari |
0 comentarii
Articole similare
- Initiative: Piața media din România a scăzut cu 2,7% în 2020, însă e așteptată o creștere de 4% în acest an
- Primul hotel – SPA pentru animale de companie din Romania, detinut de o antreprenoare de origine libaneza
- Telekom Romania lanseaza chatbot-ul Tim
- "Survivor Romania" isi cauta concurentii pentru cel de-al doilea sezon
- Primul parc de cercetare in energii alternative din Romania
Ultima ora
- Tazz by eMAG isi extinde flota de livrare cu 100 de masini Autonom (miercuri, 15:44)
- Computer Tomograf GE Healthcare, pus in functiune la Spitalul Judetean Arad (luni, 15:23)
- Primul parc de cercetare in energii alternative din Romania (luni, 15:06)
- Producatorul Rama: Demonizarea margarinei este total neintemeiata (joi, 15:14)
- Peste 65% dintre romani sunt de acord cu masurarea temperaturii corporale in scoli, spitale, magazine, institutii publice si la locul de munca (joi, 14:59)
- Scoala conectata la piata muncii. Politehnica Timisoara a lansat 3 masterate in domenii cerute de companii (marti, 12:58)
- ROCA Investments intră în acționariatul producătorului de plasă din fibră de sticlă BICO Industries (luni, 15:18)
- Tirurile cu marfă stau până la 500 de minute în vămile românești. Măsurile care se aplică din august, pentru fluidizarea traficului (luni, 15:21)
- Laboratoarele Regina Maria proceseaza 10% din testele pentru diagnosticare Covid - 19 de la nivel national (luni, 15:04)
- Apa Nova anunta investitii de peste 367 milioane de euro in Bucuresti (miercuri, 16:45)