MEDIA & MARKETING

Cifrele care INGROZESC sau adevarul despre MOGULIZARE (Partea a II-a) (Update 1)

08 martie 2013, ora 00:07   | 2 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
Ziare2.JPG
Niciun manager de presa din Romania nu anticipa acum opt ani dezastrul de astazi. Ce n-au luat ei in calcul? (continuare de ieri)

In 2009, in timp ce unii publisheri anuntau masuri de restrangere, Adevarul Holding isi continua frenetic investitiile, in licente straine (Forbes), titluri noi, utilaje si marketing.

Patriciu inota contra curentului mondial: strainii pompau in digital, Patriciu in tipografii. Gratuitele se inchideau peste granite, fostul petrolist umfla Adevarul de seara.

Afacerea de media a mogulului roman a devenit in doar cativa ani o copie la indigo a business-ului crescut treptat, de la inceputul anilor ’90, de catre elvetienii de la Ringier.



GROAZA investitorilor straini. Cu litere mari 

Ringier, principalul investitor strain in presa romaneasca, a inceput sa dea semne de retragere. Vantu a devenit, din nou, un subiect al unei eventuale preluari ostile: a Evenimentului Zilei (EVZ), cotidian detinut atunci de Ringier, care i-a stat mult timp in coaste. “EVZ nu e de vanzare. Michael Ringier tine foarte mult la el. E singurul ziar de calitate independent politic din tara asta”, mi-a spus Marius Hagger, fost sef al Ringier Romania, intr-un interviu din 2009.

Numai ca lucrurile s-au precipitat in acel an. Banii atrasi din publicitate, per total de piata de print, au scazut cu 70-80% comparativ cu anii premergatori crizei. Adevarul Holding mancase din cota de piata a lui Ringier, cu un pret exagerat raportat la potentialul business-ului de print. Michael Ringier, seful afacerii de familie elvetiene a fost nevoit sa isi inghita parerea de rau si sa vanda EVZ, catre familia Paunescu la inceputul lui 2010, pe un pret de nimic. Numele Paunescu fusese vehiculat in presa in context cu devalizarea Bancorex si executarea silita din hotelul Lido.

EVZ vindea la sfarsitul lui 2012, potrivit BRAT, 14.427 de exemplare. Ar fi putut sa vanda de zece ori mai mult daca piata nu ar fi fost dinamitata si daca ar fi avut in spate un „un grup international puternic”, pe „cel mai mare publisher din Europa anului 2014” sau pe „cei care aplica standarde profesioniste”, cum previzionau cei mai importanti publisheri romani in 2005, in contextul „Epic 2014”.

Noi am creat situatia”

Este adevarat ca recesiunea a lovit in toate ziarele, dar scaderea abrupta a vanzarilor nu poate fi pusa exclusiv pe seama crizei. Managerii nu au mai investit in calitatea continutului, stand cu spatele la cititori in timpul negocierilor si petrecerilor cu agentiile si advertiserii. La randul lor, patronii de presa au fost preocupati sa-si regleze datorii politice, sa duca rafuieli personale sau de partid si sa-si rezolve griji juridice. Stand tot cu spatele la cititori.

Nu in ultimul rand, punerea la punct a unui sistem de distributie de presa sanatos ar fi trebuit sa fie o preocupare comuna si sustenabila a industriei. Nu este exclus ca prezenta ziarului Lumina - editat de Patriarhia Romana - in topul celor mai vandute ziare din Romania sa se explice inclusiv prin reusita distributiei. Bisericile si librariile religioase din Romania probabil ca functioneaza mai bine decat a facut-o Rodipet. Potrivit site-ului sau, Lumina are o editie nationala si patru regionale.

Noi, editorii, am creat situatia”, marturisea Marius Hagger, ultimul sef strain la carma afacerii Ringier Romania, in mai 2009. „Am lansat prea multe titluri pe o piata de publicitate limitata. Dar si de cititori. Inclusiv distributia are limitele ei. Vom vedea multe titluri murind”, spunea managerul inalt cat un baschetball-ist si cu ochelari, afisand o expresie rece. Marius zambea mai tot timpul; dar nu cand imi spunea asta.

Si totusi. Un nou Epic pentru Romania

Previziunea lui Hagger de acum cinci ani s-a intamplat. Si se intampla inca. Astfel, e putin probabil ca vreun publisher-minune puternic sa iasa din joben in urmatorul an, ca sa se indeplineasca previziunea comuna a sefilor din presa anului 2005. Cu toate acestea, ar fi eronat sa batem in cuie, acum, un scenariu romanesc pentru „Epica 2014”.

Poate ca a evoluat conceptul, iar titulatura de „publisher”, in sensul sau traditional, capata noi forme. Carui investitor strain ii arde de achizitii si de investitii acum, in Romania? Si ce ar avea presa romaneasca de vandut?

Si totusi, exista o varianta de business interesanta, destul de plauzibila: Mediafax Group. Trei argumente in acest sens: 1. Analizand modul in care grupul s-a organizat si s-a dezvoltat in ultimii ani, Adrian Sarbu poate ambala afacerea la eventualele negocieri ca pe una de continut, nu de print. Agentia de presa si serviciile adiacente, titlurile de print si business-ul de online au fost integrate sub un singur nucleu de continut. Iesirea din print a ziarului Gandul a fost un semnal clar ca Sarbu pariaza pe digital.

Cel mai probabil cumparator – continuand scenariul – ar putea fi CME, compania de media regionala careia, in 2009, Adrian Sarbu i-a vandut Studiourile Buftea si business-urile colaterale. Si aici urmeaza cel de-al doilea argument: Pe fondatorul CME, Ronald Lauder, romanul l-a convins in repetate randuri sa investeasca si sa cumpere de la el.

Si mai este un al treilea argument care alimenteaza acest scenariu de business. Principalul, de altfel: CME, companie condusa de Adrian Sarbu, face pasi evidenti spre cresterea nucleelor de content si new media; ele inregistreaza si cele mai mari cresteri in afacerea CME.

Daca scenariul de mai sus ar deveni realitate, atunci „grupul international de presa” pe care il asteptau sefii romani la jumatatea deceniului trecut nu ar fi nicidecum un publisher. Ci o companie nascuta in 1994 ca un business de televiziune regional. Sau poate fi un publisher care a investit in reinventarea catre multimedia - Ringier fiind un exemplu la indemana (pe alte piete).

S-ar fi gandit un manager de presa caruia ii statea gandul la tipografii si distributie, acum nici cinci ani, ca experienta lui este „interesanta, dar complet inutila”, cum ar spune Epic 2014? 

Scenariul de mai sus pentru publisherul numarul 1 pe piata romaneasca in viitor este doar un scenariu si poate starni aceleasi critici pe care le-a starnit si „Epic 2014”, la vremea lui. Poate fi acuzat ca e „trivial” sau „superficial”. Dar poate contraargumenta cineva ca nu e plauzibil?

Larisa Ghitulescu, autorul analizei, are 15 ani de experienta in jurnalism si comunicare. Este scriitor independent si consultant in comunicare.

Cifrele care INGROZESC sau adevarul despre MOGULIZARE. Vezi de ce (Partea I) (Articol initial)

07 martie 2013, ora 00:07   | 2 comentarii publicate
Ziare1.JPG
V-ati incruntat din cauza titlului? V-a facut curiosi? Oricum ar fi, ati dat click. Asa se intampla si la chiosc. Senzationalul atrage si, deci, vinde. Groaza insa ramane. Niciun manager de presa din Romania nu anticipa acum opt ani dezastrul de astazi. Ce n-au luat ei in calcul?

Cifrele de vanzari ale ziarelor publicate la inceputul saptamanii de Biroul Roman de Audit al Tirajelor (BRAT) sunt ca un episod al unui film prost, difuzat in reluare, iar si iar, la fiecare trimestru. Stirea e, de fiecare data, aceeasi: ziarele scad in vanzari, tabloidele conduc in top.

Asa sa le ajute Dumnezeu

In Top 5 cinci cele mai vandute cotidiene din Romania - in T4 2012 - se regaseste un singur ziar generalist, numit „de calitate” in breasla presei – Romania Libera, cu 25.241 de exemplare vandute, in medie.

Restul sunt, in ordinea vanzarilor, doua tabloide (Click si Libertatea), un cotidian sportiv (Gazeta Sporturilor) si un ziar editat de Patriarhia Romana, Lumina. Daca acesta din urma isi va continua urcarea, va devansa si vanzarile Romaniei Libere (RL). Si nici nu are nevoie de viteza numelui pe care il poarta pentru acest lucru: doar 2.800 de exemplare despart vanzarile RL de Lumina.



Mai mult, Lumina are nevoie de un plus de 6.000-7.000 de exemplare ca sa vanda dublu fata de ziarul care in 2004 a schimbat guvernarea (Evenimentul Zilei - 14.427 de exemplare). Jurnalul National – care candva le aducea romanilor Loganul cu o razuire – nu se regaseste in Top 5. Iar Adevarul – afacere in care controversatul Dinu Patriciu a pompat cateva zeci de milioane de euro in mai putin de trei ani de la achizitie – nu se afla nici macar in Top 10. Cum s-a ajuns aici?

Epic 2014

Citind cifrele de la BRAT, mi-am amintit de un articol scris pentru revista Business Magazin, in 2005. Titlul din editia tiparita arata ca o gura aurita: www.ziarele-incotro.com. Articolul incepea asa: „Presa scrisa a fost dintotdeauna mingea de ping-pong a profetiilor despre media. Cand a aparut radioul, iar mai apoi televiziunea, s-a spus ca nu e exclus ca ziarele sa dispara. La fel s-a intamplat si o data cu ascensiunea Internetului si a noilor tehnologii. Previziunile nu s-au adeverit. Asta nu inseamna ca publisherii dorm linistiti”.

Motivul care m-a impins, la vremea aceea, sa scriu un articol despre viitorul ziarelor romanesti a fost un scurt-metraj de opt minute, numit „Epic 2014”. Realizat la sfarsitul anului 2004 de catre doi jurnalisti, Matt Thompson si Robin Sloan, „Epic 2014” zugravea un viitor in care experienta unui publisher de print la jumatatea anilor 2000 „era interesanta, dar complet inutila”.

Actiunea filmuletului se petrecea in 2014. Un an in care „stirile inseamna blog-uri, atitudini, descoperiri, preferinte, ganduri si dorinte la intamplare”. Un an in care reporterii sunt platiti in functie de popularitatea materialelor, nu de calitatea jurnalistica pe care o livreaza.

Povestea SF a atras multe critici la vremea aceea. „Epic 2014” a fost considerat de specialisti ca fiind un material „trivial, superficial si neplauzibil”. Previziunile facute de „Epic 2014” nu s-au adeverit in totalitate, dar au anticipat doua tendinte, fundamentale acum: cresterea fortei gigantului Google in business-ul de media si amploarea retelelor sociale (termenul de „social media” avea sa circule mult mai tarziu).

Epic de Romania

Cum va fi businessul de ziare in Romania anului 2014? Cu aceasta intrebare in minte, am lansat atunci un set de intrebari principalilor publisheri de cotidiene din Romania anului 2005: Ringier, Intact, PubliMedia, Adevarul, Grupul Catavencu. Ce previzionau ei atunci pentru 2014 si unde suntem?

De notat ca niciunul dintre managerii chestionati atunci – cu exceptia lui Marius Tuca – nu se mai afla in prezent in trusturile pe care le conduceau in 2005. Trusturile, la randul lor, au trecut prin transformari fundamentale – achizitii, preluari ostile, vanzari, consolidari – pe care, probabil, nici managerii lor nu le anticipau la vremea respectiva. Este vorba despre transformari care, in esenta, le-au dat peste cap previziunile si care explica starea presei romanesti actuale. Sa le luam pe rand.

Aurelian Amuraritei, atunci la carma ziarului Adevarul, anticipa ca in Romania anului 2014 vor exista 5 cotidiene centrale, dintre care doua tabloide si doua ziare in format broadsheet: unul de stanga si unul de dreapta. Cel de stanga va fi liderul broadsheet, cu vanzari de 150.000 de exemplare, credea Amuraritei.

Cum arata situatia acum? Ziarul broadsheet de stanga consacrat de-a lungul vremii, Jurnalul National – finantat de familia politicianului Dan Voiculescu – nu se afla in Top 5 vanzari, potrivit cifrelor BRAT. Si vinde de opt ori mai putin decat previziunile lui Amuraritei pentru cifrele liderului de stanga. Estimarea lui pentru 2014 nu era umflata, ci era revizuita negativ - cu 35% - fata de cat vindea principalul ziar de stanga in martie 2005 (aprox. 230.000 de exemplare).

Si ceilalti manageri chestionati anticipau vanzari similare pentru cotidienele anului 2014: Marius Tuca (Intact, editor al Jurnalului National) avansa o medie de 100.000 de exemplare vandute per cotidian; Razvan Corneteanu (atunci la Ringier) vorbea de un „+80% peste” vanzarile din 2005.

Dragos Stanca, pe atunci seful business-ului de print patronat de Adrian Sarbu (PubliMedia, in prezent Mediafax Group, editor al Ziarului Financiar), contura realitatea curenta: „Nu va mai conta (numai) tirajul vandut, ci audienta. Brandurile de publishing se vor bate cu celelalte branduri media, vor suferi declinari in toate mediile - telefonie, internet, TV, radio - sau vor disparea”, anticipa Stanca.

Febra lui 2006

Fara sa se fi vorbit intre ei, managerii de presa previzionau atunci ca cel mai mare publisher din Romania in anul 2014 va fi „un grup international puternic” (Amuraritei); „probabil un grup multinational” (Doru Buscu, atunci Grupul Catavencu); „cel mai mare publisher din Europa anului 2014” (Dragos Stanca); „unul strain si unul autohton” (Marius Tuca); „cei care vor aplica standarde profesioniste” (Razvan Corneteanu, atunci la Ringier, editorul Libertatea).

In cei opt ani care au trecut, grupurile de publishing straine nu numai ca nu si-au securizat leadership-ul pe piata informatiei, ci, dimpotriva, au facut pasi inapoi. Pe romaneste spus, au fugit mancand pamantul. Cutremurul avea sa inceapa la un an si cateva luni dupa momentul „Epic 2014”, in 2006, cand economia duduia. Iar tsunami-ul care i-a urmat - recesiunea economica - inca face victime.

Care era cutremurul? Jurnalistii de business ii spuneau atunci „febra achizitiilor”. Dar termenul s-a cristalizat mai tarziu si n-avea legatura cu business-ul, ci cu ceea ce folclorul mediatic numeste „mogulizare”. Anul 2006 a fost anul in care Dinu Patriciu, Sorin Ovidiu Vantu si Adrian Sarbu au inceput o achizitie febrila de titluri.

Mogulizarea

In luna mai 2006, PubliMedia, divizia de presa a Media Pro (in prezent Mediafax Group) a anuntat achizitionarea unui pachet de 60% din actiunile Crucisatorul, editorul cotidianului Gandul. Gandul era proaspat lansat, de catre un nucleu de jurnalisti plecati de la Adevarul. Obiectivul declarat al celor doi actori ai tranzactiei a fost „impunerea Gandului ca ziarul de calitate numarul 1 din Romania". Ziarul nu mai apare pe hartie in prezent; exista doar in mediul online. 

In vara aceluiasi an, Rompetrol Holding, controlat atunci de controversatul miliardar Dinu Patriciu, a cumparat un pachet de 60% din actiunile Adevarului SA, de la Ana-Maria Tinu, fiica defunctului ziarist si actionar majoritar, Dumitru Tinu. Patriciu a cumparat si intregul pachet de actiuni al societatii care edita cotidianul Averea, de la omul de afaceri Radu Budeanu. In 2007, tabloidul Averea a devenit Click. Ziarul tabloid Click conduce topul vanzarilor acum, cu 137.708 de exemplare in T4 2012. 

Tot in 2006, trustul Realitatea Media, controlat de omul de afaceri Sorin Ovidiu Vantu – urmarit de justitie, ca si Dinu Patriciu – a achizitionat pachetul majoritar in grupul Catavencu (editor al Cotidianului). A fost o tranzactie cu multe incalceli. In jurul ei s-a conturat, la vremea aceea, ipoteza unei preluari ostile din partea lui Vantu (in nota achizitiei Wall Street Journal, facuta de Rupert Murdoch, cel mai puternic mogul media al timpurilor noastre, dar la o scara romaneasca a evenimentelor). Dupa o serie de transformari, Cotidianul a incetat sa mai existe in forma fizica si si-a pierdut statutul de formator de opinie. 

Anul 2006 fost dement. Ca jurnalist care scria despre afaceri si care urmarea sectorul media, nu stiam ce subiect sa vanez mai intai si ce tranzactie sa o urmaresc cu prioritate. Eram suspectata ca vanez informatii pentru patronul grupului in care lucram; in unele cazuri, dimpotriva, pentru cei despre care scriam. Managerii de presa cu greu au acceptat ideea ca poti scrie despre media ca despre orice alt business, echidistant si orientat catre fapte si cifre. Documentarea afacerilor din media devenise o munca de lamurire - in fata jurnalistilor, culmea - asupra rolului jurnalistului: acela de a informa.

Top 10 cele mai vandute cotidiene

Publicatia                         Editor                              Exemplare  

 1. Click                           Adevarul Holding                 137.708
 2. Libertatea                   Ringier Romania                   90.801
 3. Gazeta Sporturilor       Convergent Media                 31.506
 4. Romania Libera           Media Gamma Publishers       25.241
 5. Ziarul Lumina              Patriarhia Romana                 22.457
 6. Jurnalul National          Intact Publishing                    18.279
 7. Unirea                         Unirea Pres                           16.976
 8. PRO Sport                    Mediafax Group                    16.765
 9. Jurnal Aradean             Inform Media                        16.531
10. Evenimentul Zilei         Editura Ev. Zilei si Capital     14.427
-----
11. Adevarul      Adevarul Holding           14.360

(Sursa: Biroul Roman de Audit al Tirajelor)

Cititi continuarea maine, in partea a II-a

Larisa Ghitulescu
, autorul analizei, are 15 ani de experienta in jurnalism si comunicare. Este scriitor independent si consultant in comunicare.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Vasile Joanta a spus:
07/03/2013 09:17
De cand Ziarul Lumina este tabloid? Incercati cumva sa-l bagati in aceiasi "traista" cu Click si Libertatea?
Daca da, ma cam ingrijoreaza impartialitatea dumneavoastra.
Eu cred ca faptul ca Ziarul Lumina creste in "audienta", vanzari, este un semn bun. Romanii incep sa priceapa, e drept cam tarzior, unde gasesc adevarul .
 
CD a spus:
07/03/2013 15:51
N-ati citit cu atentie; nu rezulta deloc din exprimarea Larisei ca ar fi inclus Lumina in categoria tabloidelor.
Nu l-am citit niciodata, dar, la modul general vorbind, am ajuns sa cred ca orice e de preferat gunoiului care a inundat multe media si mai ales televiziunile.
Pe de alta parte, nu stiu in ce masura un astfel de ziar concureaza pe aceeasi piata cu alte publicatii.
 
Ultima ora
KeyJobs - Job-uri premium
Luni, 21 Octombrie 2019, 19:09
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter