NEW MEDIA

Comoditate sau oportunitate? Platile online vor creste anul acesta, dar mai putin ca in 2010

30 mai 2011, ora 00:01, autor(i): Roxana Sasu 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
card.jpg
Piata locala de plati online a inregistrat anul trecut, in plina criza, o crestere de 80% a numarului de tranzactii, iar pentru 2011 reprezentantii din industrie estimeaza, in medie, un avans de 50%. Cum se explica aceasta franare, in conditiile in care piata mai are mult pana la maturitate? Anul trecut, la fiecare sapte carduri active s-a inregistrat, in medie, o singura tranzactie.

Pentru 2011, Netopia Sistem, companie de plati prin telefonul mobil, estimeaza ca numarul de tranzactii se va majora in medie cu 50% fata de 2010, pana la 3,6 milioane de tranzactii online.

"Vorbim de o temperare a ritmului de crestere, exprimata in valoare procentuala doar, insa ca numar de tranzactii, este o valoare mai mare in 2011 comparativ cu 2010. Mai exact, in 2011 piata va creste cu 50% fata de 2010, de la 2,4 milioane de tranzactii la 3,6 milioane", au explicat reprezentantii Netopia.

Pe de alta parte, compania Gecad estimeaza ca in 2011, valoarea totala pe piata platilor online va creste cu 30% fata de anul anterior. In 2010, s-a inregistrat un avans de 38%, pana la 127,8 milioane de euro, potrivit Romcard. Asadar, valoarea totala urmeaza sa depaseasca anul acesta 166 milioane de euro.



Aceasta industrie este foarte dezvoltata in afara, dar la noi mai are mult loc de crestereGecad

Evolutia se explica prin faptul ca valoarea medie pe tranzactie va scadea, in timp ce numarul platilor va creste, chiar daca nu in acelasi ritm ca in 2010.

"Pentru piata este un lucru bun pentru ca o valoare medie tranzactionata in scadere impreuna cu o crestere masiva a numarului de tranzactii indica o crestere a obisnuintei de a plati online si pentru lucruri obisnuite, normale. Nu mai cumperi doar un calculator o data la mai multi ani sau o vacanta o data pe an, ci incepi sa iti platesti facturile online, sa cumperi jucarii pentru copii, carti, bilete la teatru, cadouri pentru cei dragi etc", au spus reprezentantii Gecad.

Chiar daca piata de plati online a cunoscut o evoutie spectaculoasa in ultimii ani in ceea ce priveste numarul de tranzactii, mai este loc de crestere.

"Din calculele noastre, anul trecut, am avut in medie o singura plata online la 7 carduri active. Matematic vorbind, mai trebuie sa treaca sase ani pentru ca sa avem un numar de tranzactii macar egal cu numarul de carduri active", apreciaza Netopia Sistems.

Cresterea de anul trecut a fost sustinuta de industrii precum turismul, telecomunicatiile, serviciile, divertismentul (jocuri online) sau retailul, unde plata online contribuie mai ales la reducerea costurilor.

Totodata, diversificarea metodelor de plata online, de la tranzactii prin carduri la cele prin sms sau transfer bancar, a contribuit la propagarea acestei metode in randul consumatorilor.

"Au fost si magazine online care au dat faliment, insa au intrat altele noi. Sunt companii mari care intra in online pentru ca este un canal de vanzari mai ieftin, este o industrie care in afara este foarte dezvoltata, la noi inca este in curs de dezvoltare si este mult loc de crestere", au declarat reprezentantii Gecad.

Motorul din 2011, site-urile de reduceri

"In acest moment, site-urile de reduceri reprezinta motorul pietei de plati online cu cardul, deoarece aceste platforme inregistreaza un ritm de crestere a numarului de tranzactii de 10% de la o luna la alta. Daca in primele patru luni s-au inregistrat peste 250.000 de tranzactii, pana la sfarsitul anului apreciez ca numarul platilor online cu cardul pe site-urile de reduceri va depasi 850.000 de tranzactii", a declarat recent Antonio Eram, CEO al Netopia System.

In ceea ce priveste amenintarile care ar putea infrana cresterea, jucatorii din industrie considera ca piata de plati online nu va scadea in urmatorii ani si ca principalul impediment este reprezentat de contextul economic general si implicit de puterea de cumparare a utilizatorilor. Totodata, securitatea reprezinta un factor care ar putea dauna cresterii pietei.

"Nu putem vorbi de amenintari, piata de plati online nu va mai stagna, in nici un caz scadea multi ani de acum incolo. Pe masura ce oameni se conving ca plata cu cardul este chiar mai sigura decat purtatul portofelului in buzunar sau poseta, vom putea vorbi de o piata a platilor online cu adevarat importanta", a adaugat managementul Netopia.

De aceeasi parere sunt si reprezentantii Gecad care, judecand dupa ritmul sustinut de crestere in ultimii ani si faptul ca din ce in ce mai multi cumparatori vor sa faca achizitii online, nu se asteapta la o stagnare sau scadere a pietei in viitorul apropiat.

Mai multe tranzactii, dar cu valori mai mici

In 2010, valoarea medie a unei tranzactii pe intreaga piata de plati online a scazut cu circa 30% fata de 2009, la 53 de euro, evolutie determinata de cresterea numarului de comercianti cu produse de valoare mai mica, potrivit Netopia.

Pentru 2011, reprezentantii Netopia estimeaza ca valoarea medie va scadea cel putin la fel de mult, respectiv cu 30%, datorita aparitiei site-urilor de reduceri, care inregistreaza din ce in ce mai multe tranzactii la valori mai mici. Cu toate acestea, pe acest tip de site-uri s-a observat oámajorare a valorii medii de plata de la 10 euro in decembrie la 14 euro in aprilie.

Pe de alta parte, in sistemul ePayment, valoarea medie a unei tranzactii in 2010 a fost de 58 de euro in 2010, iar la nivelul primelor 4 luni ale anului curent, a crescut la 67 euro.

Netopia a inregistrat in 2010 o cifra de afaceri de 5 milioane de euro. Compania activeaza in domeniul microplatilor prin telefonul mobil, prin serviciile web2sms.ro, respectiv mobilPay.ro.

Netopia Sistem, companie infiintata in 2003, are o prezenta activa si in Silicon Valley, unde a inaugurat in 2008 un birou propriu.

Gecad ePayment International este dezvoltatorul solutiei ePayment, dedicata companiilor care detin sau doresc sa isi deschida o afacere online in RomÔnia. Reprezentantii companiei nu au dezvaluit cifra de afaceri a companiei pe anul trecut.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Ultima ora
KeyJobs - Job-uri premium
Luni, 25 Octombrie 2021, 06:17
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter