- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
New Media

Seful GroupOn, la intrarea in Romania: In 6 luni vom fi liderii pietei de cupoane de reducere. Suntem un Goliat

13 Dec, 00:01 • emanuel.ceciu
Compania americana de discounturi online GroupOn a intrat in Romania cu un site beta plin de greseli de scriere, insa asta nu-l impiedica pe seful filialei locale sa spuna ca va domina piata in maxim sase luni - "suntem un Goliat". Vezi ce planuri are GroupOn, cum ii priveste pe concurenti, ce parteneriate are in plan precum si de ce considera ca va deveni lider intr-un timp atat de scurt.
Seful GroupOn, la intrarea in Romania: In 6 luni vom fi liderii pietei de cupoane de reducere. Suntem un Goliat

GroupOn, companie cu venituri estimate la circa 1 mld. $ in acest an, a fost fondata la Chicago la finalul lui 2008. In doar doi ani s-a extins in restul Americii de Nord, in America de Sud, precum si in 36 de state din Europa, inclusiv, acum, in Romania.

GroupOn a refuzat recent o oferta de achizitie de 6 mld. $ din partea gigantului Google.

Cen Tunakan lucreaza la GroupOn de 8 luni, ocupandu-se anterior de dezvoltarea in Turcia. Inainte de GroupOn, Tunakan a lucrat la Ericsson si la Turksat, cel mai mare operator mobil din Turcia.

Cem Tunakan este membru KeyPeople.biz.

DailyBusiness.ro: Site-urile de cumparaturi cu reduceri sunt inca la inceput, atat in Romania cat si pe plan international. Descrieti in cateva cuvinte ce face GroupOn, ce business dezvolta.
Cem Tunakan: Intr-adevar, este un business tanar, deschizator de drumuri a fost chiar GroupOn, companie americana lansata la finalul lui 2008. Pe scurt, noi suntem intermediari intre firmele care ofera cupoane cu reduceri importante pe site-ul nostru, si clientii care cumpara acele cupoane. Companiile castiga din publicitate si vizibilitate, clientii primind newslettere, noi castigam din comisioane care, in medie, sunt de 50%, clientii castiga, evident, din reducerile foarte mari. Mai departe de asta insa, noi oferim companiilor servicii de consultanta de business in social media, le spunem ce servicii s-ar preta mai bine pentru reduceri, ce au de castigat si asa mai departe. Practic, business-ul este win-win-win.
[quote]O sa ne extindem in Constanta si Iasi, in aproximativ o luna[/quote]
DB: Aveti in Romania 17 angajati, in prezent. Ce fac acestia si cati veti mai angaja in viitorul apropiat?
CT: GroupOn este o firma de vanzari, in esenta. Este nevoie de oameni care sa contacteze in mod activ companii, asa ca oamenii din Romania sunt instruiti in vanzari. In SUA, de exemplu, din cei 662 de angajati, 630 sunt oameni de vanzari. In Romania o sa mai angajam in perioada urmatoare inca 17 oameni, mai ales ca in aproximativ o luna o sa ne extindem in Constanta si Iasi.

DB: Deja aveti planuri de extindere, dar inca nu v-ati lansat nici in Bucuresti si site-ul, desi in varianta beta, este plin de greseli de scriere si traducere.
CT: Intr-adevar, nu am reusit inca sa ne lansam in mod oficial, in special din cauza birocratiei locale, Registrul Comertului, caziere juridice din partea actionarilor si asa mai departe. Speram sa lansam inainte de Craciun.

Cat despre site, aveti dreptate, are inca greseli desi am reusit sa il imbunatatim fata de prima varianta – acum este corect in procent de circa 85%, desi inca nici nu avem trecut telefonul de aici pe site. Ce se intampla de fapt este ca site-ul este realizat de echipa ce conduce Europa, situata in Germania si, oricat le-am zis noi ca „Bucuresti” se scrie intr-un anumit fel, ei tot in germana au scris. Oricum, luni-marti vom updata site-ul si atunci speram sa fie totul corect.

DB: Cate contracte cu companii ati incheiat? Din ce domenii sunt ele?
CT: Am incheiat circa 20 de contracte. Sunt restaurante si firme din domeniul entertainment-ului. Nimic foarte mare – prima luna „incercam marea cu degetul”, apoi vom incepe cu deal-urile solide.

DB: Ce inseamna „deal-uri solide”?
CT: Weekend-uri romantice in zone exotice, de exemplu. Deal-uri pentru grupuri. Deal-uri cu operatorii telecom, cum am facut in Turcia cu Vodafone, care ofera cartele promotionale. Fiind o companie internationala, avem deschise foarte foarte multe ferestre, in viitor. In Europa, operatiunile din cele 36 de state in care este prezenta GroupOn sunt conduse din Germania, inclusiv echipa de marketing aflandu-se acolo. Romania este primul stat din Europa de Est in care suntem prezenti, urmand sa ne extindem, in curand, si in Ungaria.

Cum priveste GroupOn concurenta de pe piata locala

DB: Pe piata locala deja s-au remarcat mai multi jucatori care au deja zeci de mii de followeri/fani pe retele sociale si, fara indoiala, foarte multi abonati. Cum va reusi GroupOn sa le faca fata?
CT: (genuin mirat) Cum au reusit sa atraga oare atatia fani?

DB: Din cate stiu, unii dintre ei au oferit promotii, premii – stiu de un jucator care a oferit iPad-uri, de exemplu.
CT: Aha! Noi nu o sa dam iPad-uri sau alte premii. Noi o sa oferim de departe cele mai bune deal-uri din oras. Noi prin asta o sa atragem, si asa am atras in toate celelalte state in care suntem prezenti. De asemenea, avand in vedere ca in actionariatul GroupOn sunt si oameni ce au actiuni la Facebook si investim foarte puternic in Search Engine Optimization (SEO), nu ne indoim ca o sa fim foarte rapid primii de pe piata.
[quote]Jucatorii locali abia asteapta sa fie achizitionati de noi. Insa pentru asta trebuie sa o merite[/quote]
DB: Mai exact, care sunt estimarile pe urmatoarele sase luni?
CT: Vrem 500.000 de abonati. In alte tari, fiecare abonat aduce, in medie, 90 eurocenti-1 euro pe comanda. In Romania insa s-ar putea sa fie cu 20% mai putin, deci fiecare abonat ar putea aduce undeva in jurul a 70-75 centi. In opt luni vrem sa fim EBITDA pozitiv. Rezultatele se vor vedea, solid, dupa 15 saptamani. Vreau sa lucrez cu EBITDA de 35%, cum se intampla in Polonia, alt stat unde am fost implicat direct in dezvoltarea activitatilor GroupOn.

DB: Revenind la intrebarea initiala. La mai multe cautari pe Google, am observat ca jucatori precum GoldenDeals.ro sau FunDeal.ro au cumparat deja primele pozitii in rezultatele Google dupa cuvinte cheie asociate reducerilor.
CT: Pot sa adaug ceva – unul dintre jucatori a cumparat prima pozitie si daca dai search dupa numele companiei pe care o reprezint. Alt jucator a cumparat si foloseste Group-On.ro, chestiune ilegala, evident, de care se ocupa avocatii companiei. Si ce daca? In Turcia a fost cea mai apriga batalie si cu toate acestea acolo avem peste 1,5 milioane abonati, mult peste concurenta. Tot in Turcia, tara unde am dezvoltat eu afacerile GroupOn, dupa lansare, hackerii au „aruncat” peste 9 milioane de cereri pe site, lucru care a dus la prabusirea acestuia timp de 3 zile. Tot in Turcia, nu avem voie, din cauza restrictiilor impuse de stat sau chiar de mafia locala, sa incheiem deal-uri cu cinematografele, hotelurile sau cu industria medicamentelor. Daca am reusit sa fim primii in Turcia, putem oriunde, inclusiv in Romania. Repet, business-ul acesta este despre deal-uri – le vom oferi pe cele mai bune, bazandu-ne, evident, si pe renumele nostru. Nu degeaba a vrut Google sa ne cumpere cu 6 mld. $.
[quote]Imi plac FunDeal.ro si GoldenDeals.ro[/quote]
DB: Aveti in plan, totusi, achizitii sau parteneriate pe piata locala?
CT: Bineinteles. In SUA de exemplu tocmai am incheiat un contract de afiliere cu AOL, in Germania cu Bild. In Romania, s-au aratat deja interesate de contracte de afiliere City Bank sau Microsoft. In ceea ce priveste achizitiile, nu dorim in mod special dar daca anumiti concurenti vor arata ca se pricep cu adevarat la acest business, ca au oameni specializati, nu este exclus. Oricum, pe aceasta piata este loc pentru toti concurentii – din cate am aflat si stiu, avem 29 de concurenti acum.

DB: Care dintre ei considerati ca fac treaba buna, in prezent?
CT: Imi plac FunDeal.ro – ei au fonduri din Germania. De asemenea merge bine si GoldenDeals.ro. Cred ca in urmatoarea perioada vom asista la fuziuni sau achizitii intre cei 29 de jucatori de pe piata. Am aflat recent ca in Constanta s-a mai infiintat o firma similara, presupun ca se asteapta ca atunci cand vom intra noi pe piata sa ii cumparam. Stiu ca asta spera multi. Suntem un fel de Goliat.

DB: Cu 29 de jucatori pe piata poate nu va fi totusi atat de usor precum lasati sa para. Nu ati ratat cumva startul?
CT: Desi trebuia sa intram pe piata locala in iulie, nu, nu am ratat startul. Ba din contra – jucatorii deja prezenti nu au facut decat sa ne ajute, sa educe companiile si consumatorii.

DB: De ce nu ati intrat in iulie?
CT: La fel – birocratie, la care s-a adaugat posibilul deal cu Google. Actionarii companiei au fost extrem de ocupati, asa ca am amanat decizia pentru luna aceasta.

DB: Exceptand faptul ca „sunteti un Goliat” si ca „veti oferi cele mai bune deal-uri din oras” – lucru care ramane sa fie dovedit -, cu ce altceva va diferentiati de concurenta?
CT: Clientii nemultumiti de serviciile companiilor cu care incheiem parteneriate primesc banii inapoi. De la GroupOn, nu de la companie. In alte state rata de returnare a banilor este undeva intre 5-10%. De asemenea pentru fiecare recomandare a unui user catre cineva care ulterior si cumpara, oferim 12 lei bonus. Noi am inventat acest domeniu, avem cele mai bune training-uri si cei mai buni oameni. Pe cei din Romania i-am angajat cu ajutorul companiei de head hunting Lugera & Makler. Vom colabora cu aceasta companie si in viitor. De asemenea, noi avem o forta financiara foarte mare, compania valorand peste 1,3 mld. $. Avem experienta din toate celelalte state in care suntem prezenti si privim acest business ca unul de retail creativ. Toti banii castigati in primele 6 luni se vor duce in marketing, publicitate. Pe de alta parte, nu vrem sa ne eliminam concurentii – repet, este loc pentru toti, pentru ca aceasta piata practic nu se termina niciodata si nu are un numar finit de clienti, precum piata auto, de exemplu.

DB: Adica?
CT: Sa zicem ca o sa incheiem un parteneriat cu Carul cu Bere. Doar cu acest restaurant vom putea incheia zeci de deal-uri. Reduceri pentru un metru de bere, de exemplu. Apoi, alt cupon, pentru berbecut. Altul pentru supe si asa mai departe. Se pot vinde mii de cupoane pe zi, si asta face GroupOn in toate statele in care este prezent. Bineinteles, consiliem companiile sa nu arunce cu prea multe reduceri, de-odata. Altfel, clientii se vor obisnui cu ele si nu vor mai merge in acele locuri decat cu astfel de cupoane si business-ul lor va avea de suferit. Trebuie sa existe un balans si GroupOn stie asta foarte bine. De aceea suntem si consilieri.

DB: De ce dificultati considerati ca va veti lovi pe piata locala? Eventual spuneti-mi lucruri de care nu v-ati lovit in alte state europene.
CT: Desi majoritatea abonatilor nostri vin ca urmare a unei foarte bune indexari in Google, multi vin si de pe Facebook. In Romania din pacate, nu inteleg de ce, Facebook nu a prins decat recent – sunt 2,1 mil. useri. Nu pricep de ce lumea a ales Hi5 aici, acesta fiind mai mult ca un site de dating, „de sentimente”. A doua ar fi faptul ca romanii nu folosesc inca, pe arie extinsa, cardul de credit.

DB: A doua mi pare o problema chiar mare.
CT: Uitandu-ma la unele dintre clonele…

DB: Concurentii.
CT: …concurentii nostri de pe piata locala, si vazand ca au succes, consider ca nu este o chiar atat de mare problema. Plus ca in alte state, oamenii si-au facut carduri de credit special pentru GroupOn.

DB: Ati amintit mai devreme de SEO si Google. Stiti ca Google a intrat recent in Romania, aveti in plan vreun parteneriat cu filiala locala a companiei americane?
CT: Deocamdata nu am fost contactati de Google Romania si nici noi nu am facut-o. Dar suntem deschisi si poate chiar o sa discut cu seful Google Romania pentru potentiale parteneriate. Oricum, GroupOn este unul dintre cei mai mari investitori in Google – folosim constant AdWords si AdSense.

DB: Care ar fi cel mai bun scenariu dar si cel mai rau, pentru companie, in urmatoarele sase luni?
CT: Cel mai bun, sa atragem 1 milion de abonati. Cel mai rau, sa se dovedeasca ca m-am inselat si nu vom avea succes pe piata din Romania.

DB: Cat veti investi in advertising pe piata locala?
CT: Nu stiu cifre exacte. De acest lucru se ocupa echipa coordonatoare din Germania. Pot sa spun ca in Turcia, stat cu 63 mil. locuitori, GroupOn investeste 250.000 euro/luna in marketing.

DB: Si totusi, de ce ati refuzat oferta de cumparare din partea Google?
CT: Oferta Google a fost extraordinara, insa suntem pe drumul cel bun, fara ajutor extern. Asa a gandit si Mark Zuckerberg, fondatorul Facebook, cand a refuzat oferta de 3 mld. de dolari de la Yahoo. Nu trebuie sa devenim dintr-o data corporatisti. Oricum, actionarii companiei urmaresc listarea pe Bursa a companiei – cel mai probabil in doi ani va avea loc.

Considerati ca GroupOn va avea succes pe piata locala? De ce (nu)?