Atacatorii cibernetici încearcă să profite de sezonul livrărilor pentru a obține date personale sau financiare, mascându-se în firme de curierat și invocând „taxe de depozitare” sau „adresă incompletă”. Dacă primești un mesaj care te anunță că un colet nu a fost livrat și te îndeamnă să accesezi un link pentru „actualizarea adresei”, nu da click!
„Coletul tău nu a putut fi livrat, actualizează adresa aici”. Acest mesajul poate părea legitim, dar este o capcană. Atacatorii cibernetici profită de sezonul livrărilor pentru a obține date personale sau financiare, folosind numele unor firme de curierat cunoscute și invocând pretexte precum taxe de depozitare sau adresă incompletă, pentru a determina destinatarii să dea click pe link-ul fraudulos.
Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) face unele recomandări în cazul în care primim un astfel de mesaj. Cel mai bine este să nu deschidem link-urile, să verificăm de fiecare dată livrările exclusiv din site-ul sau aplicația oficială a curierului și să nu introducem sub nicio formă date personale sau bancare sub presiunea timpului.
Pe de altă parte, directoratul reamintește că în mediul digital încrederea poate fi ușor exploatată.
Citește și: Haos pe marile aeroporturi europene după un atac cibernetic. Zboruri anulate și întârzieri uriașe
Atacatorii creează profiluri false, construiesc o relație aparentă autentică și, după o vreme, cer bani pentru o urgență care nu există, pentru o problemă medicală, care nici ea nu există, sau pentru bilete de avion, ca să vină să vă cunoașteți față în față. Oamenii sunt sfătuiți să fie precauți și să raporteze comportamentele suspecte din online.
Citește și: Atac cibernetic la Complexul Energetic Oltenia. Activitatea firmei a fost parțial perturbată