Ryanair a anunțat că limitarea locurilor de zbor către Spania se va aplica pentru sezonul de vară, de la sfârșitul lunii martie 2026 și până la începutul lunii octombrie 2026.
Decizia de eliminare a încă 1 milion de locuri, confirmată de CEO-ul Ryanair, Michael O’Leary, într-o conferință de presă la Madrid, va afecta în principal aeroporturile regionale, inclusiv prin retragerea completă a serviciilor către și dinspre Aeroportul Asturias.
Ryanair a eliminat 800.000 de locuri din programul de vară al anului 2025 și încă 1 milion de locuri pentru programul de iarnă 2025–2026, totalul reducerilor vor depăși astfel 3 milioane de locuri, în trei sezoane consecutive.
Ryanair va întrerupe toate zborurile către și dinspre Asturias, după ce anterior și-a retras operațiunile din Valladolid, Jaén, Vigo și Tenerife Norte. Compania a precizat că măsura este direct legată de planul Aena de a majora tarifele aeroportuare cu 6,5% în 2026, ceea ce va duce la taxe de 11,03 euro per pasager, o creștere de 0,68 euro.
:format(webp):quality(100)/https://www.dailybusiness.ro/wp-content/uploads/2025/10/Asturias-aeroport-1024x683.jpg)
O’Leary a criticat decizia, avertizând că costurile mai mari vor afecta conectivitatea aeriană regională și vor încetini creșterea traficului în piețele mai mici.
„Dacă Aena își va majora tarifele, vom elimina capacitate de la aeroporturile regionale și o vom muta către cele mai profitabile, atât în Spania, cât și în străinătate”, a declarat O’Leary. Compania intenționează să adauge aproximativ 600.000 de locuri noi în hub-uri mari, precum: Madrid, Barcelona, Málaga și Palma de Mallorca, compensând parțial reducerile din destinațiile mai mici.
O’Leary a subliniat că modelul de tarifare al Aena nu diferențiază suficient între aeroporturile mari și cele regionale, solicitând o reducere țintită de 50% a taxelor pentru aeroporturile cu grad scăzut de utilizare, cum ar fi Valladolid și Jerez, unde capacitatea actuală este de aproximativ 20%.
:format(webp):quality(100)/https://www.dailybusiness.ro/wp-content/uploads/2025/10/ceo-ryanair-michael-oleary-1024x682.jpg)
„Aeroporturile precum Valladolid sau Jerez au nevoie de cel puțin o reducere de 50% a taxelor pentru a stimula traficul. Nu este același lucru să zbori la Barcelona ca la Santander, unde cererea trebuie încurajată prin reducerea prețurilor”, a afirmat el.
Strategia Ryanair prevede consolidarea operațiunilor în cele mai aglomerate aeroporturi din Spania, unde compania se așteaptă să beneficieze de volume mai mari de pasageri și economii de scară. Transportatorul și-a exprimat și intenția de a se extinde în țări precum Maroc, Italia și Croația, unde taxele aeroportuare sunt mai mici. „Dorim să recompensăm piețele cu tarife aeroportuare competitive”, a adăugat O’Leary.
Retragerea companiei din aeroporturile mai mici spaniole continuă un trend început în 2023, când Ryanair a închis baza de la Santiago de Compostela și și-a redus operațiunile acolo cu 80%.
De asemenea, a eliminat zboruri către Vigo și Tenerife Norte și a redus capacitatea în Asturias cu 16%, Santander cu 38%, Zaragoza cu 45% și Vitoria cu 2%.
În Insulele Canare, Ryanair a redus capacitatea cu 10% în Gran Canaria, Lanzarote și Fuerteventura, în timp ce a închis bazele din Valladolid și Jerez.
Potrivit Ryanair, reducerile sunt necesare pentru menținerea profitabilității în contextul creșterii costurilor. Compania a descris Aena drept un „monopol” și a acuzat operatorul că aplică taxe uniforme, indiferent de mărimea aeroportului sau impactul economic. O’Leary a afirmat că guvernul spaniol a ignorat multiple propuneri ale companiei de extindere a operațiunilor, inclusiv un plan care viza creșterea traficului Ryanair în Spania cu 40% până în 2030, la 77 de milioane de pasageri anual.
:format(webp):quality(100)/https://www.dailybusiness.ro/wp-content/uploads/2025/10/Tenerife-Norte-Airport.jpg)
Comisia Europeană a deschis o procedură de infringement împotriva Spaniei, în urma unei amenzi de 179 de milioane de euro aplicate de Ministerul Afacerilor pentru Consumatori. Penalitatea viza compania Ryanair și alte companii low-cost pentru perceperea de taxe suplimentare pentru bagajele de mână.
Ryanair a salutat decizia Comisiei, numind-o „un pas foarte important” în apărarea modelelor de tarifare ale companiilor low-cost și a cerut anularea amenzii, argumentând că încalcă regulile de concurență ale Uniunii Europene, precizează editorii FT NEWS.
În schimb, Ministerul spaniol pentru Afaceri ale Consumatorilor a anunțat că va face apel la Curtea de Justiție a Uniunii Europene, subliniind că își va susține poziția conform legislației naționale de protecție a consumatorilor.
Deși reduce operațiunile regionale, Ryanair rămâne cel mai mare transportator aerian din Spania după volum de pasageri și continuă să considere piața ca fiind strategic importantă. Compania a indicat că ar putea restabili rutele și capacitatea dacă Aena își va reconsidera politica tarifară pentru aeroporturile regionale.
:format(webp):quality(100)/https://www.dailybusiness.ro/wp-content/uploads/2025/10/grcanaria-airport.jpg)
„Dacă taxele cresc, traficul va scădea. Putem crește acolo unde guvernele apreciază turismul și conectivitatea aeriană”, a concluzionat O’Leary.
Comisia Europeană a anunțat miercuri deschiderea unei proceduri de infringement împotriva Spaniei, ca urmare a amenzii de 179 de milioane de euro, pe care Guvernul spaniol a impus-o, aproape acum un an, companiilor Ryanair, Vueling, EasyJet, Norwegian și Volotea, pentru perceperea de taxe suplimentare pentru bagajele de mână sau pentru rezervarea locurilor adiacente, destinate însoțirii persoanelor dependente.
Citește și: Bagaje mai mari la bordul avioanelor Ryanair. Măsura s-ar putea extinde și alte companii aeriene
Bruxelles-ul consideră că Legea spaniolă privind navigația aeriană restricționează libertatea companiilor aeriene de a-și stabili tarifele și acordă autorităților spaniole un termen de două luni pentru a răspunde neregulilor semnalate de serviciile comunitare, scriu editorii de la ENR.
În declarații transmise presei și preluate de Europa Press, ministrul spaniol pentru Afaceri ale Consumatorilor, Pablo Bustinduy, a calificat drept „regretabil” faptul că Comisia Europeană „decide să intervină în acest mod, ignorând și întorcând spatele drepturilor consumatorilor europeni, cărora nici măcar nu le-a acordat un cuvânt”.
:format(webp):quality(100)/https://www.dailybusiness.ro/wp-content/uploads/2025/10/Pablo_Bustinduy.jpg)
Deschiderea dosarului de sancțiune are forma unei scrisori de somație, care stabilește o perioadă de dialog de două luni între Bruxelles și Madrid pentru rezolvarea diferențelor. Documentul recomandă Guvernului spaniol să armonizeze pe deplin legislația națională cu normele europene privind serviciile aeriene, care garantează libertatea companiilor aeriene de a-și stabili tarifele.
Dacă problema nu se va rezolva, Comisia poate trece la a doua etapă, care presupune transmiterea unei opinii motivate, cu un nou termen pentru dialog, înainte de a demara etapa a treia și finală, ce implică sesizarea Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE).
Surse din Ministerul pentru Afaceri ale Consumatorilor pun însă la îndoială autoritatea Comisiei de a acționa în acest caz și susțin că totuși competența de a decide asupra viabilității sancțiunilor sau de a interpreta legislația comunitară aparține CJUE. Prin urmare, aceleași surse mențin că „acest dosar nu modifică sancțiunile împotriva celor cinci companii aeriene”.
Într-o declarație oficială, Bruxelles-ul amintește decizia Curții Europene, care stabilește că bagajul de mână „ar trebui, în principiu, să fie gratuit”, atât timp cât respectă cerințele rezonabile de greutate și dimensiune și se conformează criteriilor de siguranță aplicabile. În acest sens, se adaugă că bagajul de mână care depășește aceste cerințe „rezonabile” intră sub libertatea companiilor de a-și stabili tarifele.
În acest context, executivul comunitar consideră că Legea spaniolă privind navigația aeriană nu permite companiilor să perceapă o taxă suplimentară pentru transportul bagajului de mână, „ceea ce restricționează libertatea lor de a stabili prețurile și de a diferenția serviciile care includ sau nu un bagaj cu opțiuni mai largi”.
De asemenea, serviciile comunitare consideră că amenzile aplicate celor cinci companii aeriene încalcă reglementarea europeană menționată, deoarece aplicarea lor se bazează pe cadrul Legii navigației aeriene.