Auto

Cât poți economisi într-un an dacă faci naveta București-Ploiești și ai detector de radar?

09 Jul, 00:26 • Redactia DailyBusiness
Cei care își cumpără un detector radar urmăresc pe lângă o micșorare a numărului de posibile amenzi, evitarea disconfortului și a timpilor morți ce vin la pachet cu oprirea pe dreapta la semnalul polițistului. Ciprian Moncea, brand manager al Falcon Electronics, a vorbit intr-un interviu acordat DailyBusiness.ro despre cele doua criterii care trebuie luate în considerare la achiziționarea unui detector, precum și valoarea amenzilor evitate datorită acestuia.
Cât poți economisi într-un an dacă faci naveta București-Ploiești și ai detector de radar?

Falcon Electronics este liderul pieței românești în domeniul echipamentelor electronice pentru autovehicule. Cu 20 de ani de experiență în importul și distribuția de electronice auto, Falcon comercializează produse aparținând unor branduri de renume mondial precum Viper, Parrot, Sony, JVC, Cobra, Escort. Compania a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 20,5 milioane de lei si un profit net de peste 1,4 milioane de lei, potrivit datelor raportate la Ministerul Finantelor.

DailyBusiness.ro: Ce ar trebui să știe șoferii din România despre detectoarele
radar? Cu ce diferă ele de aparatele anti-radar?

Ciprian Moncea: Aș vrea să încep prin a reaminti care este rolul aparatelor
radar ale poliției, anume acela de prevenire a accidentelor cauzate de viteză.
Astfel de aparate se găsesc pe șoselele intens circulate, în zonele cu risc
crescut de accident. Detectoarele de radar sunt dispozitive create pentru a
atenționa șoferul despre existența unui aparat de măsurarea vitezei, ajutându-l
pe acesta din urmă să fie mai adaptat la trafic.

Astfel, prevenind frânări
bruște ale șoferului la vederea unui dispozitiv radar, detectoarele ajută
poliția la prevenirea accidentelor. În plus, aceste dispozitive, doar recepționează
undele radar, apoi emit avertizări pentru șofer și sunt complet legale în
România.
În ciuda celor vehiculate pe diverse forumuri, detectoarele
radar sunt capabile în continuare să identifice radarele de pe șoselele Romaniei,
funcționând pe aceeași bandă de frecvență cu radarele actuale.

Totuși, ele se
adresează unor șoferi care vor să fie mai atenți și mai adaptați la trafic și
nu presupun anularea oricărei amenzi pentru depășirea vitezei (ceea ce ar fi
imposibil dacă șoferul este cap de coloană, reacționează cu întârziere sau dacă
circulă cu o viteză cu mult mai mare decât cea legală ceea ce nu îi permite să
încetinească în timp util de la momentul în care a primit avertizarea
detectorului).

Cele două criterii care trebuie luate în considerare la achiziționarea
unui detector
de radar sunt distanța de la care se face detecția și
tehnologiile de evitare a alarmelor false pe care le au incluse.

Pe de alte parte, doresc să atrag atenția asupra faptului că
stațiile radio CB au în primul rând rol de mijloc de comunicare în trafic –
afli dacă drumul este închis, dacă s-a petrecut un accident sau condițiile
meteo sunt nefavorabile și nu pot suplini un detector radar, la fel cum nu o
pot face nici aplicațiile dedicate pentru smartphone care dau uneori și notificări
false sau întârziate despre prezența radarelor pe șosea.

Dispozitivele anti-radar sunt cele care pe lângă faptul că
identifică semnalele care ajută la identificarea vitezei, le bruiază pentru a
face neclară interpretarea vitezei. Acestea din urmă sunt ilegale în România.
 
 

DB: Cum s-a modificat legislația la acest capitol în ultimii ani?

CM: Opinia legislatorilor despre aceste dispozitive a fost
fluctuantă, uneori confuză (utilizarea interzisă, comercializarea pemisă), dar
este cert ca la acest moment în România dispozitivele anti-radar sunt
interzise, iar detectoarele de radar sunt legale.
 

DB: Cum s-a dezvoltat tehnologia în zona de detectoare – de la
momentul apariției radarelor, până astăzi?

CM: Tehnologia a evoluat de la componente discrete (rezistență,
tranzistori, condensatori), la circuite specializate, miniaturale. Această
evoluție asigură detecția mai rapidă și mai precisă.

S-au adăugat de asemenea
receptoare GPS și module Bluetooth care au contribuit la eliminarea de alarme
false și la conectivitatea cu smartphone-urile.
 

DB: Cât costau în România primele detectoare radar și cât costă
acum?

CM: Nu există o diferență de preț majoră între modelele
existente pe piață acum 15 ani și omoloagele lor de la acest moment.
Bineînțeles, trebuie ținut cont de majorarea de TVA și de diferențele de curs
valutar.
 

DB: Care este profilul clientului de detectoare radar?

CM: În ciuda percepției la prima vedere, cumpărătorul de
detector radar nu este un împătimit al vitezei. De regulă bărbați, șoferii care
își cumpără un detector radar parcurg distanțe 
mari pe drumurile țării, de până la 60.000 de km pe an, și urmăresc pe
lângă o micșorare a numărului de posibile amenzi, evitarea disconfortului și a
timpilor morți ce vin la pachet cu oprirea pe dreapta la semnalul polițistului.
Putem deci spune că sunt instrumente care ajută la adaptarea la trafic, cu o
importantă componentă de confort.
 

DB: Care este amenda pentru cei care și-au instalat aparate
anti-radar în mașini?

CM: Legislația spune că aceștia riscă o amendă de la 9 până la
20 de puncte de penalizare. La acest moment punctul de penalizare este de 97,5
lei, dar din iulie va ajunge 105 lei.
 

DB: Cât poți economisi într-un an – să spunem – dacă faci de
regulă naveta București Ploiești pe DN1 și ai detector de radar?

CM: Știu că e
foarte ușor să depășești, chiar și cu foarte puțin, limita de viteză pe acest
traseu.
Pornind de la profilul unui șofer asemănător cu cel descris
mai sus, probabil că valoarea amenzilor evitate datorită detectorului radar
poate ajunge la 1.500 de lei pe an.
 

DB: Ce s-a întamplât cu radarele fixe de pe DN1?

CM: Din câte am
înțeles, nu mai funcționează.
Așa este, acestea au intrat în reparație, urmând să fie
înlocuite pe durata service-ului de radare mobile.
 

DB: Dați-ne exemple de drumuri foarte circulate care au radare
fixe, de care șoferii încă nu prea știu.

CM: Ultimele radare fixe funcționale se găseau pe DN1. Cum
acestea sunt în reparații, nu mai există la acest moment niciun radar fix pe
drumurile de la noi din țară.