Auto

Cate milioane de euro au scos fraudulos din buzunarele romanilor dealerii de masini SH

24 Jul, 12:28 • Redactia DailyBusiness
Scaderea rulajului unei masini second hand cu 50.000 de km duce la o crestere medie a pretului de vanzare cu circa 430 de euro. In acelasi timp, scaderea rulajului cu 100.000 de km poate insemna o crestere a pretului cu 760 de euro.
Cate milioane de euro au scos fraudulos din buzunarele romanilor dealerii de masini SH

In
primele 5 luni din 2014, romanii au importat 80.966 de masini second
hand (DRPCIV). Dintre acestea, specialistii VeziCatFace estimeaza ca cel putin 50%
au avut kilometrajul ajustat.

Facand un calcul relativ simplu,
rezulta  ca la un volum de circa 40.000 de masini si o ajustare
medie de 50.000 km, romanii au platit pe frauda de kilometraj nu mai
putin de 17 milioane de euro (in primele 5 luni ale
anului).

Modificarea medie a kilometrajului nu este insa de
doar 50.000 km. O aproximare mai aproape de realitate ar fi undeva la
100.000 de km, fapt ce ar insemna ca valoarea totala a fraudei este
de 30 milioane de euro (40.000 masini x 760 euro). Raportat la nivel
anual, costul total al acestei fraude depaseste cel mai probabil 50
milioane de euro.

“Una dintre cele mai des intalnite
ajustari de pe piata se realizeaza la masinile cu rulaje reale de
circa 200.000 de km. Acestea sunt modificate astfel incat rulajul sa
nu depaseasca pragul psihologic de 100.000 de km. In functie de
model, o astfel de practica poate mari pretul cu valori intre 600 si
2000 de euro” a spus Alexandru Govoreanu, director de dezvoltare al
VeziCatFace.ro

Astfel, romanii ajung sa cumpere masini
noi dupa anul de fabricatie, dar vechi dupa rulajul real. In urma
unei analize realizate la nivelul masinilor second hand fabricate
dupa anul 2000 si aflate la vanzare in Romania, a reiesit faptul ca
dupa 3 ani de utilizare, rulajul mediu este de 101.676 km. Dupa
inca 2 ani, acesta creste pana la 127.043 km, urmand ca in 10
ani sa atinga 159.927 km.

In functie de combustibil,
rulajul poate sa difere considerabil. Astfel, daca rulajul mediu
pe 3 ani al unei masini pe benzina este de 50.553 km, o masina
similara, dar pe diesel, va parcurge un nr. de kilometri mai mult
decat dublu, si anume 110.019 km.

Dupa 10 ani, diferenta in valori
absolute ramane relativ la fel, masina diesel avand un rulaj mediu de
180.981 de km, iar cea pe benzina de 129.507 km.

Desi, majoritatea ajustarilor de
kilometraj se fac fata de medie, exista destul de multe cazuri in
care vanzatorii “forteaza” si scad kilometrajul mai mult decat
media. Spre exemplu, 15% dintre masinile diesel second hand cu varsta
de 10 ani au un rulaj mai mic cu cel putin 50.000 de km fata de
medie. Aceste cazuri sunt cel mai usor de identificat de catre
cumparatori.

In graficul de mai sus sunt
reprezentate rulajele a 1.048 de anunturi de vanzare pentru
Volkswagen Golf, motor diesel. Linia verde reprezinta rulajul mediu,
iar linia rosie, limita inferioara pana la care se poate considera ca
rulajul poate fi de incredere (calcul statistic). In cazul acestui
model, 14% dintre anunturile de vanzare prezinta un rulaj sub limita
pragului de incredere, motiv pentru care, inainte de a cumpara masina
este nevoie de o verificare amanuntita.

Acest prag de incredere insa, poate
evidentia doar acele masini care sunt semnificativ diferite fata de
nivelul pietei.

Procentul de cel putin 50% al masinilor cu rulaj
modificat este indeajuns de mare pentru a modifica curba rulajelor
medii, motiv pentru care este necesar sa ne raportam la linia neagra,
cea care descrie evolutia rulajului real calculat statistic. In cazul
Volkswagen-ului de mai sus, la nivelul anului 2004, kilometrajul
mediu este de 187.780 de km, dar rulajul real este de 226.891 de km.

VeziCatFace.ro este un site de
consultanta auto lansat in septembrie 2012. Printre serviciile
oferite se numara calculul pretului corect pentru masini second hand,
costul total pe 5 ani, comparatiile auto si rating-urile
specializate.