Auto

Ce boost ar putea da „‘Prima Masina” pietei auto

16 Oct, 10:46 • Redactia DailyBusiness
Vanzarile de autovehicule situate in palierele joase de pret sau masinile putin poluante cu litraj mic si consum redus de combustibil ar putea creste cu pana la un miliard de lei datorita programului ''Prima masina'', se arata in Nota de Fundamentare a proiectului de Ordonanta Privind programul de stimulare a cumpararii de autoturisme noi.
Ce boost ar putea da 'Prima Masina'' pietei auto

”Cresterea anuala a
vanzarilor ar putea ajunge pana la un miliard de lei, ceea ce are
capacitatea de a conduce la o crestere economica de 0,1% cumuland
efectele lantului de productie, import si distributie, inclusiv
serviciile conexe din sectorul auto”, se mentioneaza in document.

Prin Memorandumul cu tema ”Prima
masina” s-a aprobat initierea de catre Ministerul Economiei si
Ministerul Finantelor Publice a actelor normative in vederea lansarii
programului guvernamental ”Prima masina”, destinat in principal
tinerilor cu varsta cuprinsa intre 18 si 35 ani, dar si celorlalte
categorii de varsta, pentru achizitionarea primei masini noi.

”Prin garantarea de catre stat a
creditului acordat pentru achizitionarea unui autoturism nou si avand
in vedere faptul ca un numar redus de banci dispun de produse de
creditare pentru autoturisme, corelat cu accesul foarte dificil la
credite al persoanelor cu venituri reduse, apreciem ca se creeaza
conditiile initierii unui produs bancar competitiv, cu consecinte
pozitive directe asupra cresterii vanzarii de autoturisme noi si a
segmentelor orizontale conexe. Prin Program se stimuleaza cumpararea
autoturismelor mai putin poluante, prin fixarea unei garantii de stat
mai mari pentru automobilele mai putin poluante”, se arata in
proiect.

Prin adoptarea OUG privind programul de
stimulare a cumpararii de autoturisme noi se doreste implementarea
unui mecanism de garantare care va conduce la diversificarea paletei
de produse de credite auto la costuri inferioare celor practicate la
momentul actual, avand in vedere gradul ridicat de colateralizare a
unui credit pentru achizitia de autoturisme in comparatie cu un
credit de consum pentru nevoi personale fara garantii materiale.

”Prin autoturism nou in sensul
Programului se intelege orice autovehicul produs in spatiul
intracomunitar sau provenit din import definit conform art.3 pct.2
din O.G. nr.27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificarile
si completarile ulterioare, care nu a mai fost detinut in proprietate
de catre o alta persoana conform cartii de identitate a
autoturismului si care indeplineste cel putin cerintele minime ale
standardului EURO 5, achizitionat de la un comerciant din Romania
care are ca obiect de activitate vanzarea autovehiculelor noi si al
carui pret de achizitie nu depaseste suma de 50.000 lei, la care se
adauga TVA”, se mentioneaza in proiectul de OUG.

Beneficiarul Programului este persoana
fizica ce indeplineste cumulativ urmatoarele conditii: la data
solicitarii creditului garantat declara pe propria raspundere ca nu a
mai detinut in proprietate un alt autoturism nou; indeplineste
conditiile prevazute in normele de aplicare a prezentei ordonante de
urgenta; nu inregistreaza obligatii de plata restante la bugetul
general consolidat si nu inregistreaza restante la plata altor
credite bancare.

Prin acest Program persoanele fizice
pot achizitiona un singur autoturism.
Ministerul Finantelor Publice este
autorizat sa mandateze Fondul National de Garantare a Creditelor
pentru intreprinderile Mici si Mijlocii (FNGCIMM) in vederea emiterii
de garantii in numele si in contul statului, in favoarea
institutiilor de credit si a institutiilor financiare nebancare care
acorda credite persoanelor fizice pentru achizitia unui autoturism
nou in cadrul Programului.

Plafonul anual al garantiilor care pot
fi emise, conditiile de acordare a acestora si de eligibilitate a
institutiilor de credit si a institutiilor financiare nebancare si a
persoanelor fizice beneficiare ale Programului, regulile de
gestionare a garantiilor, precum si modalitatea de distribuire a
sumelor incasate din valorificarea garantiei se stabilesc prin
normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.

In baza contractului de garantare se va
inscrie in Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare o ipoteca
legala mobiliara asupra autoturismelor achizitionate in cadrul
Programului in favoarea statului roman, reprezentat de Ministerul
Finantelor Publice, precum si in favoarea finantatorilor,
proportional cu procentul de garantare, valabila pana la stingerea
tuturor obligatiilor de plata aferente creditului garantat acordat in
cadrul Programului.

Institutia de credit/institutia
financiara nebancara are dreptul la plata valorii de executare a
garantiei in cazul producerii riscului de credit, in conditiile
Programului. Sumele rezultate din executarea garantiilor de stat
acordate de FNGCIMM prin Program, in numele si in contul statului, se
platesc finantatorului de catre Ministerul Finantelor Publice de la
bugetul de stat pe baza documentelor justificative prezentate de
FNGCIMM si se recupereaza de la beneficiarul Programului in
conditiile prezentei ordonante de urgenta.

Creantele rezultate din garantiile
acordate si platite institutiilor de credit si a institutiilor
financiare nebancare in cadrul Programului sunt asimilate creantelor
bugetare a caror colectare si recuperare prin executare silita se
efectueaza de Agentia Nationala de Administrare Fiscala.

Sumele
incasate sunt venituri ale bugetului de stat, si se incaseaza intr-un
cont de venituri bugetare distinct.
Normele de aplicare a Ordonantei vor fi
elaborate si supuse aprobarii Guvernului in termen de maximum 15 zile
lucratoare de la data intrarii in vigoare, scrie Agerpres.