- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Falimentul GM si Chrysler: Inceputul unei noi ere in industria auto?

31 Mar, 00:01 • razvan.codorean
Iminentul faliment al gigantilor auto americani General Motors si Chrysler anunta inceputul unei adevarate revolutii in industria auto mondiala, estimeaza expertii in domeniu. Locul truck-urilor si SUV-urilor "made in USA" va fi luat de pasnicele automobile "eco", ce consuma carburanti alternativi sau energie electrica.
Falimentul GM si Chrysler: Inceputul unei noi ere in industria auto?

Pana nu demult, a vorbi despre masini electrice, de carburanti alternativi sau de caroserii din fibra de sticla, era considerata un fel de „erezie” in lumea auto, in special in SUA, unde gigantii americani din Detroit, de la GM, la Ford si Chrysler, se luau la intrecere in a oferi masini cat mai puternice si luxoase.

Un model de business al trecutului

Dimensiunea automobilului, tabla groasa, cauciucurile late, motoarele de peste 3000 de cm cubi erau privite ca atributele unei masini de succes intr-o piata auto in care Chevy Tahoe,GMC Yukon, Cadillac Escalade, Audi Q7 sau Hummer reprezentau adevaratele repere ale unei afaceri de succes.

Promovarea agresiva inoculase ideea ca ” bigger is better”, siguranta si stabilitatea, statutul social, putand fi asigurate doar de un SUV sau o limuzina „cladita” sanatos, in ciuda costurilor de intretinere aferente.

Americanii au trait cu aceasta impresie generatii la rand, spun specialistii, dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial marii producatori lansandu-se intr-o adevarata cursa de „ingrasare” a urmaselor celebrei Ford T, masina ieftina si populara cu care Henry Ford „a pus America pe roti”.

Un fenomen care a influentat o lume intreaga, dar care acum, in contextul crizei mondiale, isi traieste ultimele clipe. Americanii, in stilul lor caracteristic, au sters inca o data cu buretele rubrica „traditii” si au renuntat la automobilele „clasice”, mari consumatoare de carburant.

Primul semnal fusese dat inca din momentul razboiului din Golf cand intreruperea furnizarilor de petrol a adus o explozie a pretului carburantilor, iar americanii au simtit pe pielea lor ce inseamna o masina ce consuma 17-25 litri la suta de kilometri, spun specialistii. Americanii, si in general lumea automobilistica, nu si-au insusit in mod serios avertismentul, iar acum platesc cu varf si indesat.

Ultimele date statistice, din luna februarie, arata ca cei trei mari producatori americani, GM, Chrysler si Ford, au inregistrat pierderi de zeci de miliarde de dolari, vanzarile lor scazand cu 53%, 48% si respectiv 44%.

GM, liderul de necontestat al pietei auto mondiale timp de 77 de ani, a ajuns astfel sa contabilizeze pierderi de peste 82 de miliarde de dolari, iar Rick Wagoner, seful Consiliului de Administratie si omul numarul unu din General Motors (GM), a fost nevoit sa isi faca bagajele.

Suprematia americanilor a fost astfel detronata de japonezii de la Toyota, cei care lansau primul model eco, celebrul Prius, inca de acum 10 ani.

Falimentul, cea mai buna solutie

In disperare de cauza, cei trei mari producatori americani au solicitat ajutorul guvernului SUA, sperand ca, la fel ca in cazul sistemului bancar, administratia de la Washington nu isi va permite sa nu sustina o componenta esentiala a economiei americane, industria auto.

Au cerut ajutoare financiare, credite cu dobanda subventionata, promitand in schimb ca isi vor restructura productia si vor lansa noi modele, pe gustul ecologistului Obama. Se pare insa ca socoteala lor nu s-a potrivit cu planurile noului presedinte, care nu pare dispus sa faca niciun compromis in ceea ce priveste industria auto.

Dupa ce GM si Chrysler au primit, de la fostul presedinte Bush, 21 de miliarde de dolari in ultima parte a anului trecut, noua administratie nu este asa de darnica si este decisa sa taie in carne vie, refuzandu-le un nou ajutor, in ciuda promisiunilor de reforma.

Presedintele Statelor Unite, Barack Obama, a spus luni ca nu este exclus ca grupurile auto General Motors (GM) si Chrysler, aflate in dificultate financiara, sa intre in faliment, pentru a se restructura, precizand ca situatia din sectorul auto a fost cauzata de „greselile de gestionare” comise atat de productatorii auto, cat si de guvern.

[quote=Barack Obama, presedinte SUA]Cea mai buna sansa de supravietuire a General Motors si Chrysler ar fi sa intre sub incidenta legilor aplicate institutiilor falimentare[/quote]
Obama a anuntat o serie de masuri pentru cresterea vanzarilor in sectorul auto din Statele Unite, favorizand achizitionarea de autoturisme ecologice. „Nu putem si nu trebuie sa lasam industria auto americana sa dispara”, a promis presedintele, in timp ce a prezentat masurile de ajutorare a sectorului.

Obama a explicat ca, spre deosebire de o lichidare, in urma careia compania este divizata si vanduta, sau de un faliment clasic, prin care un grup se poate confrunta cu litigii timp de mai multi ani, o asemenea actiune ar ajuta GM si Chrysler sa scape de vechile datorii si „sa gaseasca calea spre succes”.

Indiferent daca vor ajunge sau nu in faliment, spun analistii din industria auto, gigantii americani vor fi astfel fortati sa isi restructureze acivitatea, sa adopte o noua filosofie corporatista in care pretul, fiabilitatea, consumul si nivelul de noxe vor determina aspectul viitoarelor modele.

General Motors pare astfel dispus sa renunte la marcile considerate nerentabile, printre care se afla SAAB, Volvo si chiar si Opel, si testeaza piata cu modele mai ieftine precum cele vandute in Europa sub marca Chevrolet, incercand sa loveasca in suprematia Toyota chiar pe segmentul consum. GM face eforturi sa construiasca si motoare ecologice, iar modelul electric Volt este considerat port-drapelul „r-e-volutiei GM”.

Conducerea Chrysler, pe de alta parte, a ales sa mizeze pe know-how-ul italienilor de la Fiat, cu care vrea sa construiasca modele inspirate de Fiat Punto, Panda sau minusculul 500. O schimbare de optica fundamentala, considera specialistii, in conditiile in care acum, pe site-ul oficial, Chrysler promoveaza modelul 300 sau gigantul Aspen.

Ford, al doilea constructor american, reprezinta un caz aparte. A evitat pana acum sa ceara in mod oficial ajutorul statului, a declansat inca de acum cativa ani un plan amplu de restructurare, insa rezultatele nu sunt cele asteptate. Anul trecut, Ford a inregistrat pierderi de 14,6 miliarde de dolari, cele mai mari din istoria companiei. De vina, considera conducerea gigantului american, este criza economica mondiala, care le-a dat planurile peste cap.

Americanii sunt decisi insa sa continue programul de restructurare, iar eforturile sale legate de constructia unei noi game de modele si a unei generatii de motoare, ecologice, denumita EcoBoost, vin sa sustina acest demers. Unul dintre aceste motoare ar urma sa fie construit la fabrica de la Craiova, incepand de anul viitor.

„Revolutie si reforma” in industria auto mondiala

Cazul celor trei constructori auto americani este definitoriu privind noua realitate din piata auto mondiala, spun specialistii auto. Falimentul este principala amenintare in intreaga industrie, de la francezi, nemti, spanioli, italieni, si pana la profitabilii constructori asiatici, cu totii resimtind efectele unei crize fara precedent in istoria automobilului.

In Europa, presedintele Peugeot Citroen a fost demis duminica pe fondul rezultatelor catastrofale, Renault a avut nevoie de ajutor de la stat, in Germania si Suedia, planurile de salvare de la faliment ale Opel, Volvo si Saab au declansat vii controverse in lumea politica si proteste de strada, iar in Japonia, Toyota, Honda, Mitsubishi, Nissan si Mazda au cerut guvernului sa declanseze un program „Rabla”, care sa le salveze vanzarile.

Dincolo de perspectivele schimbarii unora dintre proprietarii marcilor auto internationale, precum Opel sau Volvo, pe fondul prabusirii vanzarilor la nivel mondial, specialistii spun ca toti marii producatori au constientizat necesitatea unei restructurari a productiei si gamei de modele, planurile anterioare trebuind sa fie rescrise.

Iar cel mai bun argument, spun analistii auto, este reprezentat de Salonul auto de la Geneva, desfasurat in aceasta luna, care a consacrat noul trend din piata auto – accentul pe masinile mici, ecologice, cu propulsie hibrida sau electrica.

La Geneva au fost lansate, astfel, numai putin de 50 de automobile ecologice, de la cea mai ieftina masina din lume, modelul Nano al indienilor de la Tata Motors, la noul Bentley, alimentat si cu biocombustibil.

Indica Vista EV de la Tata Motors(electric vehicle), Opel Ampera, Insight-ul celor de la Honda, MAV-ul Ford sau Z.E.-ul celor de la Renault, spun specialistii, ar putea cobora mai repede decat era estimat de pe plansele de creatie pe linia de productie.