- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Maşinile second-hand cu numere roşii, un adevărat pericol pe şoselele României. Scăparea legislativă care le permite să circule fătă ITP

10 Jun, 23:44 • Russo George
În România, legea prevede ca toate autovehiculele să aibă Inspecția Tehnică Periodică (ITP) valabilă pentru a putea circula pe drumurile publice. Cu toate acestea, această obligație nu se aplică și mașinilor second-hand care poartă numere roșii. Aceste vehicule, adesea adevărate epave, pot primi drept de circulație doar printr-o simplă cerere depusă la poliție.
Maşinile second-hand cu numere roşii, un adevărat pericol pe şoselele României. Scăparea legislativă care le permite să circule fătă ITP

Periodic, vehiculele trebuie supuse ITP-ului pentru a verifica frânele, direcția, sistemul de iluminare, noxele și alte elemente de siguranță. Doar dacă aceste norme minime de securitate sunt îndeplinite, vehiculul primește drept de circulație. Totuși, această regulă nu se aplică mașinilor second-hand importate din străinătate, care pot circula fără o inspecție tehnică inițială.

Pericolele mașinilor second-hand cu numere roșii

Legea românească conține o lacună periculoasă în ceea ce privește vehiculele la mâna a doua. „Foarte multe mașini vechi, care nu au mai circulat de ani de zile și sunt adevărate epave pe roți, sunt aduse în România pe platformă. Dar, e suficientă o cerere la poliție pentru a primi numere roșii. Iei mașina, te duci și îi pui numere roșii și poți să pleci cu ea pe stradă, legal. Deci, nu ai nevoie de ITP, dar te pui la drum cu o mașină despre care nu știi dacă corespunde tehnic”, avertizează specialiștii de la 99Vehicles într-un videoclip postat pe YouTube.

Lipsa ITP-ului şi consecinţe

Există un vid legislativ în ceea ce privește verificarea tehnică a mașinilor second-hand de import. Acestea primesc numere roșii temporare, valabile până la 90 de zile, care le permit să circule pe drumurile publice fără ca proprietarii să fie obligați să efectueze vreo inspecție tehnică.

„În lege există acest vid, nimeni nu îi face ITP-ul, nimeni nu verifică astfel de mașini. Mie mi se pare că sunt un pericol. La o mașină care a stat pe loc mult timp, 3-4 ani, ruginesc discurile, ruginește ea stând. Vine, îi pui numere, pleci cu ea. Dacă nu corespunde tehnic, ce faci? Sau dă fum și te oprește RAR-ul, ce-ți ridică, pentru că nu ai decât o autorizație provizorie!?”, subliniază autorii videoclipului.

Necesitatea unui sistem de verificare

În prezent, pentru a obține numere roșii, proprietarii trebuie doar să depună o cerere la poliție împreună cu câteva documente: cerere tip, copie a asigurării auto obligatorii (RCA), contract de vânzare/cumpărare sau alte documente care atestă dreptul de proprietate, documentele de înmatriculare anterioare (dacă este cazul), actul de identitate al solicitantului, dovada achitării taxelor și, în unele cazuri, o procură notarială.

Citeşte şi: Ce se întâmplă cu procesul verbal dacă nu îl semnezi. Poate fi anulată amenda?