Auto

Piata auto a crescut cu 30% la 5 luni

17 Jun, 17:55 • Redactia DailyBusiness
Livrarile totale de autovehicule (autoturisme si vehicule comerciale), inregistreaza dupa 5 luni din 2014 o crestere de 30,2% fata de aceeasi perioada a anului trecut, potrivit APIA.
Piata auto a crescut cu 30% la 5 luni

Cu un volum total de 9.502 unitati
vandute in luna mai, s-a consemnat fata de luna aprilie o crestere de
18%, ceea ce face ca dupa cinci luni din 2014 sa se inregistreze o
crestere fata de aceeasi perioada din 2013 de 30,2%, situatie
datorata in special autoturismelor, care au inregistrat +29,8%
(+53,2% cele autohtone si +21,7% cele din import).


Si pe plan european se remarca o
evolutie pozitiva
, principalele tari europene inregistrand cresteri
ce consolideaza un trend ascendent (Franta 3%, Germania 3,4%, Italia
3,2%, Spania 16,3%, UK 11,6%).

In continuare, vanzarile pe piata din
Romania sunt sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele
juridice (75% din volumulul total inregistrat pe primele 5 luni din
2014). De remarcat este insa faptul ca pentru luna mai raportul pers/
fizice / pers. juridice este mai echilibrat (41% vs. 59%), influenta
Programului „Rabla„ fiind evidenta.

Un aspect ce merita semnalat, este
faptul ca inmatricularile de autoturisme rulate au scazut cu cca. 6%
fata de primele 5 luni ale anului 2013. Cu toate acestea, volumul lor
(81.000 unitati in 2014) ramane ridicat comparativ cu cel al
autoturismelor noi (cca. 3,3 ori mai mare), desi in scadere fata de
situatia din 2013 (cand au fost 4,3 rulate la unul nou).

[b]Locul 8 in UE la productia de
autoturisme[/b]

In primele 5 luni s-au produs 176.124
de autovehicule, cu 6,7% mai putine decat in perioada similara din
2013. Dintre acestea, 149.489 unitati (85%) sunt produse de catre
Dacia, 26.631 (15%) de catre Ford si 4 unitati de catre Roman Brasov.

Volumele cele mai mari le-au inregistrat Dacia Duster (66.407
unitati), urmata de Dacia Logan (44.779 unitati), Ford B-MAX (26.631
unitati), Dacia Sandero (20.673 unitati) si Dacia Logan MCV (17.630
unitati). La acest capitol, este de remarcat faptul ca, conform
datelor preliminare primite de la OICA, Romania ocupa dupa primele 3
luni din 2014, un loc 8 in Uniunea Europeana in ceea ce priveste
productia de autoturisme.

[b]Exporturile au crescut usor[/b]

Au fost exportate in luna mai 2014
30.708 unitati, ceea ce face ca dupa cinci luni din 2014 sa consemnam
un volum total de 161.255 unitati exportate, adica o crestere de 1,6%
fata de perioada similara din 2013.

Cel mai exportat model in luna mai 2014
a fost Dacia Duster (15.433 unitati), urmat de Ford B-MAX (4.380
unitati) Dacia Logan MCV (4.018 unitati). In ceea ce priveste analiza
pe ansamblul primelor 5 luni top-ul este condus de Dacia Duster
62.234 unitati, urmat de Logan 38.114 unitati si Ford B-MAX 26.614
unitati.

Dacia este, in continuare, performera
pietei europene, aceasta inregistrand pe ansamblul atatelor membre
ale UE, cea mai mare crestere la 5 luni, respectiv 37% (+25% in luna
mai).

[b]Topul pe marci vandute[/b]

Dupa cinci luni din 2014, topul
marcilor de autoturisme vandute este condus de catre Dacia, cu 9.832
unitati vandute (32,6% din total), urmata de Volkswagen (2.995
unitati / 9,9%), Skoda (2.816 unitati / 9,3%), Ford (2.066 unitati /
6,8%), Renault (1.920 unitati / 6,4%) si Opel (1.221 unitati / 4%).

Pe modele, Dacia Logan este cel mai
bine vandut model in luna mai (dar si dupa cinci luni din 2014),
urmat de Dacia Sandero, Dacia Duster, Skoda Octavia si Volkswagen
Golf.

Analizand segmentarea pe clase, se
observa faptul ca dupa cinci luni din 2014, majoritatea segmentelor
inregistreaza cresteri importante, in special pe segmentele de volum
(B +53%, C +41% si SUV +3,9%), scaderi consemnandu-se pe segementele
cu volume reduse, precum Executive – 11%, Monovolum – 24% si
Sport – 43%.

In functie de tipul de combustibil,
cresterea vanzarilor de autoturisme cu motoare diesel la 5 luni se
reduce fata de situatia pe care APIA o consemna la 4 luni, ponderea
acestora ajungand dupa 5 luni din 2014 la 56,3% (fata de 59,3% cat
era la 4 luni) fiind de asemenea, inferioara si ponderii pe care
acestea o aveau dupa perioada similara din 2013 (57,6%), 8 marci si
respectiv 8 modele din primele 10 avand o pondere a vanzarilor cu
motorizari diesel peste ponderea medie inregistrata dupa 5 luni.

Astfel, cu datele inregistrate in luna
mai, APIA consemneaza 11 luni consecutive de crestere fata de lunile
similare din anul precedent. Chiar daca aceste volume cuprind, din
analiza majoritatii jucatorilor din piata si volume ce fac obiectul
comertului intracomunitar, ele arata totusi o consolidare a evolutiei
pozitive din ultima perioada remarcata inclusiv la nivel european.

Desi datele sunt pozitive, in piata
exista insa un optimism moderat, cresterea volumelor raportate fiind
datorata si unor activitati de comert in special in spatiul UE. Pe de
alta parte, este de asteptat ca efectul pozitiv al Programului
“Rabla” sa scada in intensitate odata cu trecerea timpului, ceea
ce poate duce si la scaderea volumelor, efectul de substitutie al
programului fiind unul real pentru unele modele.

Ca urmare a evolutiei de pana acum, dar
luand in considerare si factorii care activeaza in piata pe termen
scurt, apreciem ca putem mentine estimarea facuta pentru anul 2014,
respectiv o crestere de cca. 4-5% pe ansamblul pietei auto, fiind de
asteptat ca aceasta sa fie mai importanta pe segmentul vehiculelor
comerciale (usoare si grele).

Asa cum s-a mai afirmat cu multe alte
ocazii, pentru a avea insa o evolutie constant pozitiva, dar si
predictibila intr-o oarecare masura, piata are nevoie de masuri
privind fiscalizarea comertului cu autovehicule rulate din import
(TVA, impozite etc), sanctionarea modificarii kilometrajului, ori a
circulatiei autovehiculelor inmatriculate in alte state. Pe de alta
parte, este nevoie si de un cadru legal care sa stimuleze achizitia
de autovehicule care incorporeaza tehnologie avansata si sunt mai
putin poluante (electrice, hibride sau folosesc combustibili
alternativi), precizeaza cei de la APIA.