Cariere

2015, anul in care afacerile antreprenorilor vor crea mai multe joburi decat marile corporatii

31 Jul, 16:15 • Redactia DailyBusiness
Rata somajului in randul tinerilor din tarile OECD a ajuns la 15,7%, in timp ce in tarile UE a fost de 23,4% la inceputul lui 2014, cu mici variatii in ambele cazuri fata de anul anterior. In Romania, desi anul trecut rata somajului in randul tinerilor era sub media europeana, in primul trimestru din 2014 aceasta rata a atins 25,7%, dupa o crestere continua in ultimele trei trimestre.
2015, anul in care afacerile antreprenorilor vor crea mai multe joburi decat marile corporatii

In contextul in care problema somajului
in randul tinerilor risca sa conduca la ratarea unei intregi
generatii, EY a lansat a doua editie a studiului Avoiding a lost
generation. Realizat in colaborare cu Alianta Tinerilor Antreprenori
G20, raportul identifica si analizeaza aspectele legate de somajul in
randul tinerilor cu care se confrunta tarile G20, si incearca sa
ofere recomandari practice si exemple de scheme si politici
antreprenoriale de succes deja implementate.

“Somajul in randul tinerilor este o
problema persistenta in intreaga lume, care, in ciuda imbunatatirii
conditiilor economice, ramane la cote foarte ridicate. Asigurarea
unui ecosistem antreprenorial activ reprezinta una din cele mai bune
cai de a trata problema somajului in randul tinerilor, atat datorita
numarului mare de locuri de munca generate de antreprenori, cat si
datorita implinirii profesionale pe care demararea unei afaceri
proprii o poate oferi tinerilor,” spune Bogdan Ion, country managing partner, EY Romania.

Sustinerea antreprenoriatului
reprezinta o solutie de luat in calcul pentru problema somajului in
randul tinerilor. Studii recente dezvoltate de EY au aratat ca
afacerile conduse de antreprenori vor genera mai multe locuri de
munca decat marile corporatii in anul 2015
– cu 76% dintre
antreprenori declarand ca intentioneaza sa-si extinda forta de munca
in 2014, fata de 31% dintre executivii din marile corporatii.

Raportul Avoiding a lost generation
include analiza schemelor de succes implementate in mod curent in
tarile G20, cu scopul de a intocmi recomandari cheie de actiune,
precum:

1. Crearea de mecanisme de finantare, fie
derulate de guverne, fie sprijinite de acestea, in cadrul carora
mentoratul si educatia financiara sa devina o conditie de finantare.

In Romania, accesul la finantare al
antreprenorilor ramane o problema generalizata. Conform ultimei
editii a studiului EY Barometrul antreprenoriatului romanesc, 90%
dintre antreprenorii romani intervievati considera dificil sau foarte
dificil accesul la finantare al antreprenorilor tineri (sub 40 de
ani).

Pe de alta parte, este perceptibila o imbunatatire a
programelor de mentorat si a educatiei antreprenoriale, inclusiv a
celei financiare. Astfel, 58% dintre antreprenori considera ca
educatia antreprenoriala s-a imbunatatit in 2013, in timp ce 80% dintre antreprenorii respondenti in
cadrul studiului au declarat ca mentoreaza in medii formale sau
informale intreprinzatori aflati la inceput de drum. 

2. Crearea de relatii stranse si
furnizarea de stimulente pentru investitorii cu capital de risc,
incubatoare de afaceri si business angels, in scopul generarii sau
dezvoltarii de initiative care sa permita folosirea surselor
alternative de capital.

Aceasta idee este sustinuta nu doar de
antreprenorii G20, ci si de oamenii de afaceri din Romania. Conform
aceluiasi studiu EY realizat in Romania, antreprenorii considera
capitalul de risc, business angels si fondurile de investitii de tip
private equity ca avand cel mai mare potential impact pentru
dezvoltarea antreprenoriatului in Romania pe termen lung, dupa
creditele bancare.

3. Simplificarea si armonizarea
birocratiei
, in scopul usurarii poverii administrative pentru tinerii
antreprenori.

Cei mai multi dintre antreprenorii
romani care au participat la Barometrul antreprenoriatului romanesc
considera nivelul fiscalizarii, dar mai ales incertitudinea fiscala
si birocratia, ca fiind cele mai importante obstacole pentru
antreprenori in inceperea si dezvoltarea unei afaceri.

In ciuda
angajamentelor repetate a institutiilor statului pentru asigurarea
predictibilitatii legislative, 72% dintre antreprenorii romani au
considerat ca mediul de reglementare si fiscal s-a inrautatit in
2013.

4. Crearea de continut pozitiv pe tema
antreprenoriatului
, astfel incat sa fie stimulata implicarea
tinerilor de la o varsta frageda.

Avand in vedere ca 59% dintre
antreprenorii romani considera ca mentalitatile si valorile romanesti
nu sustin antreprenoriatul, sprijinirea imaginii antreprenorilor
romani este cu atat mai importanta pentru schimbarea de perceptie in
cadrul societatii.

In acest sens, 35% din antreprenori cred ca
perceptia fata de ei s-a imbunatatit in 2013, in timp ce 52%
considera comunicarea povestilor de succes ca avand cel mai mare
impact in promovarea culturii antreprenoriale.

5. Incurajarea si sustinerea hub-urilor,
incubatoarelor de afaceri, acceleratoarelor si retelelor de afaceri,
astfel incat sa se obtina o concentrare de talente relevante.

45% dintre antreprenorii romani fac
parte din cluburi/asociatii de
antreprenori, fata de 63% nivelul Uniunii Europene. In acelasi timp,
insa, antreprenorii romani intentioneaza sa utilizeze in viitor mai
intens intalnirile si workshop-urile pentru antreprenori si
programele guvernamentale pentru startup-uri si alte programe pentru
antreprenori. De asemenea, incep sa se cristalizeze si in Romania
hub-uri si acceleratoare functionale de afaceri.

„Tinerii romani sunt dispusi sa
munceasca din greu pentru ceea ce isi doresc, conform unei analize
recente realizate de EY impreuna cu Academia de Studii Economice in
randul a 765 studenti. Conform aceleiasi analize, 52% dintre acesti
tineri sunt interesati sa isi dezvolte propria afacere in urmatorii
doi ani. Avand in vedere aceste date, tinerii romani trebuie
sustinuti sa devina antreprenori prin masuri clare, care sa derive
din masurile si schemele de succes aplicate in alte tari si adaptate
realitatilor romanesti”, concluzionaza Mihaela Matei, coordonatoarea proiectului Barometrul Antreprenoriatului Romanesc si
Special Projects Communication Officer, EY Romania.

Alianta Tinerilor Antreprenori G20
reprezinta un colectiv de organizatii antreprenoriale
non-guvernamentale de top, reprezentand peste 500.000 de antreprenori
din tarile G20 si Uniunea Europeana, ce au generat deja un numar
estimat de 5 milioane de locuri de munca.