Cariere

8 din 10 CEO români spun că se concentrează mai mult pe profitabilitatea pe termen lung decât pe cea imediată

08 Jun, 00:11 • Redactia DailyBusiness
72% dintre directorii generali din România declară că scopul companiilor pe care le conduc este să creeze valoare pentru toate părțile interesate, nu doar pentru acționari, iar 79% spun că se concentrează mai mult pe profitabilitatea pe termen lung decât pe cea imediată, arată cea mai recentă ediție a raportului pentru România a PwC Global CEO Survey 2016.
8 din 10 CEO români spun că se concentrează mai mult pe profitabilitatea pe termen lung decât pe cea imediată

Printre
părțile interesate, așa cum sunt definite de raport, se numără: clienții,
acționarii, angajații, competitorii, comunitatea locală în care companiile
acționează, mass-media, organizațiile non-guvernamentale,  instituțiile guvernamentale și cele de
reglementare.
 

De asemenea, majoritatea
directorilor generali din România cred că angajații cu abilități cheie preferă
să lucreze pentru organizații ale căror valori coincid cu ale lor (54%), în
vreme ce 44% dintre respondenți consideră că talentele cheie se orientează mai
degrabă către angajatorii care oferă pachetele salariale cele mai competitive.   
 

77% dintre directorii
generali anticipează că progresele
tehnologice, ca mega-tendință globală, vor transformă semnificativ în
următorii 5 ani așteptările pe care părțile interesate le au de la companii. Pe
de altă parte, organizațiile folosesc o paletă tot mai largă de tehnologii
digitale ca instrument de comunicare, relaționare si creștere a gradului de
implicare a părților interesate – 91% dintre directorii executivi spun că
îmbunătățesc modul în care folosesc tehnologia pentru a înțelege și satisface
cerințele părților interesate.
 

„Aflate sub presiunea
schimbărilor tehnologice, care sporesc viteza circulației informației și expun
organizațiile de afaceri în mod direct presiunilor opiniei publice, companiile
sunt într-un punct de inflexiune ce presupune redefinirea modelului de afaceri.
Directorii generali ai companiilor din România, în ton cu omologii lor de la
nivel global, încep să pună tot mai mult accentul pe crearea de valoare pe
termen lung. De altfel, 88% dintre directorii de companii sunt de părere ca în
secolul XXI succesul în afaceri
va însemna mai mult decât obținerea profitului financiar. Astfel, sistemul economic actual tinde spre o repunere a eticii de
afaceri în centrul preocupărilor unei companii.”, a declarat Ionuț Simion,
Country Managing Partener, PwC România. 
 

Pentru a răspunde
exigențelor tot mai diversificate, organizațiile implementează multiple
schimbări în modul în care evaluează succesul și în care comunică. 94% dintre
respondenți implementează schimbări în modul în care definesc și gestionează riscurile ca răspuns la așteptările în
continuă transformare ale părților implicate, iar 89% doresc să îmbunătățească
activitățile de marketing, comunicare și dezvoltare a imaginii de brand. 
 

83% dintre cei intervievați afirmă că forța de muncă educată, calificată și flexibilă reprezintă unul
dintre cele mai importante aspecte pentru societatea actuală, iar 73% o
menționează ca fiind un domeniu prioritar în care mediul de afaceri ar trebui
sa colaboreze cu autoritățile. 92% dintre ei se concentrează pe respectarea
drepturilor angajaților și asigurarea bunăstării forței de muncă, ca domeniu
organizațional în care doresc sa aducă îmbunătățiri. 

Directorii generali din România
declară că investitorii lor sunt interesați în mai mare măsură de aspectele
etice ale investițiilor (52%), într-o proporție chiar mai mare decât omologii
lor globali care cred că acționarii și investitorii sunt interesați mai degrabă
de venituri și creșterea capitalului (58%).
 

Pentru respondenții din România crearea
de valoare pentru părțile interesate și profitabilitatea sunt elemente
interconectate. Astfel, 57% dintre respondenți cred că crearea de valoare
pentru toate părțile interesate ajută companiile lor să fie profitabile, în
vreme ce 43% consideră că profitabilitatea ajută la oferirea de valoare pentru
toate părțile interesate.
 

38% dintre directorii generali
din România declară că investesc deja într-un program concret de
responsabilitate socială corporativă, iar 43% spun că responsabilitatea socială
corporativă stă la baza tuturor acțiunilor companiei pe care o conduc. La acest
capitol însă se înregistrează o diferență semnificativă față de răspunsurile
directorilor generali de la nivel global care în proporție de 64% declară că
pun responsabilitatea corporativă la baza acțiunilor companiei.
 

În plus, 74% dintre respondenți
arată că raportările companiei țin cont de aspectele financiare, cât și de cele
non-financiare. În schimb, respondenții sunt de părere că, atunci când iau o
decizie de cumpărare a unor produse sau servicii, clienții țin cont mai degrabă
de criterii precum prețul, ușurința procurării sau funcționalitatea acestora
(72%), decât de interesele tuturor părților interesate (28%).  
 

„În contextul schimbării continue a așteptărilor părților interesate, al
dezvoltării tehnologiei informației și al transformărilor rapide și disruptive
care au loc în mediul economic, organizațiile întâmpină multiple provocări și
sunt nevoite să se adapteze din mers, mergând uneori pana la redefinirea
scopului organizației și a ariilor de activitate ale acesteia”, arată Ionuț Simion.
 
 

Ediția a 19-a a sondajului anual
PwC Global CEO Survey a fost realizată în ultimul trimestru al anului 2015, pe
baza răspunsurilor a 1409 directori de companii din 83 de țări. La nivel
regional, au fost luate 476 de interviuri în Asia-Pacific, 314 interviuri în
Europa Occidentală, 170 în Europa Centrală și de Est, 169 în America de Sud,
146 în America de Nord, 87 în Africa și 47 în Orientul Mijlociu. În Romania, au fost realizate 82 de interviuri cu
directorii generali locali.