Cariere

Generatia care le da de furca managerilor: Tinerii, corporatisti neproductivi sau viitori antreprenori

20 Mar, 12:18 • Redactia DailyBusiness
Actuala criza economica, presiunile crescute din mediul de business si, in mod special, concentrarea excesiva pe rezultate financiare determina membrii Generatiei Y sa dezvolte doua tipuri de comportamente: fie raman in companii, dar sunt «dezangajati» sau neproductivi, fie incep o afacere proprie, spun reprezentantii unei companii de consultanta.
Generatia care le da de furca managerilor: Tinerii, corporatisti neproductivi sau viitori antreprenori

In 2014 exista toate
premisele ca tot mai multi tineri specialisti (mai ales cei din
Generatia Y) sa plece din companii pentru a incepe lucrul pe cont
propriu, avertizeaza Business Models Inc. CEE, biroul pentru Europa Centrala si de Est al Business Models Inc. Amsterdam, o retea internationala de strategie si consultanta in modele de afaceri. 

[img=4742][/img]
„Studiile actuale
arata ca aspiratiile a 48% din reprezentantii Generatiei Y sunt de
orientare spre antreprenoriat
. Asta ii face foarte receptivi la
intraprenoriat in organizatiile lor si, implicit, reticenti in
organizatiile slab intraprenoriale”, a declarat Alexandra Pode (foto), partener in cadrul Business Models Inc. CEE. 

Tinerii
profesionisti cu potential intraprenorial se simt reprezentati de
interesele de afaceri ale companiilor atunci cand acestea le ofera un
spatiu de autonomie, ei avand nevoie sa isi confirme si sa isi
manifeste unicitatea si valoarea adaugata, releva datele centralizate
de companie.

Desi caracteristicile antreprenorilor si
ale angajatilor care au comportamente antreprenoriale sunt similare:
spirit de initiativa, identificarea si urmarirea oportunitatilor,
gestionarea resurselor si construirea aliantelor potrivite, in
economii ca a Romaniei, rata activitatilor intraprenoriale a fost in
2013 de sapte ori mai mica decat a initiativelor independente,
conform Global Entrepreneurship Monitor, care urmareste initiativele
intraprenoriale din 54 de tari.

„Desi stam mai bine decat China, Polonia sau Ungaria, in contextul economic
dificil, angajatii cu profil intraprenorial au tendinta sa se
detaseze mai usor si sa inceapa un business pe cont propriu.
Dezvoltarea competentelor necesare pentru sustinerea initiativelor
interne si crearea unui mediu propice pot fi cheia organizationala
pentru a face fata nevoii de inovatie si de adaptare la schimbarile
din piata”, a explicat Alexandra Pode.

„Studiile arata
deja ca in 2013 mai mult de 10% din populatia adulta a Romaniei a
dezvoltat o idee antreprenoriala
in stadiu incipient. In acest
context, pentru companii, unii profesionisti vor deveni in timp
concurenta, iar altii – «motoare de crestere », in functie
de deciziile pe care managerii de business si de HR le iau acum
pentru asigurarea unui bun climat organizational”, a mai spus
partenerul Business Models Inc. CEE.

Datele centralizate ale companiei au mai indicat doua disfunctionalitati in
raporturile actuale dintre management si tinerii profesionisti.

Prima
este legata de „the blame game”, in care fiecare generatie
arata cu degetul catre cealalta, in lipsa instrumentelor comune care
sa sustina dialogul intre generatii.

A doua este focusul excesiv pe
comportamente, iar asteptarile reciproce sunt exprimate mai degraba
la nivel de comportamente versus o noua varianta, viabila, in care
focusul este pus pe valoarea adaugata a fiecaruia si personalizarea „locului in companie”.

Generatia Y (cei nascuti intre 1980 si 1995) pune mai mult accent pe flexibilitatea muncii si pe recunoasterea contributiei muncii sale decat pe remunerare, arata o analiza a PwC, London Business School si a Universitatii South California, bazata pe un sondaj la care au participat peste 44.000 de respondenti din intreaga retea de firme PwC, atat din generatia Y cat si din generatia X.

Citeste si
Ce vrea Generatia Y de la compania ideala: Dreptul de a sta pe Facebook si prietenia cu sefii 
Cum arata un birou construit dupa criteriile Generatiei Y