Diverse

Cât te costă dacă îți pierzi actele de identitate? Amenda poate ajunge și la 200 de lei

15 Jan, 21:37 • Cornel Ghimeșan
Pe lângă faptul că este neplăcut să îți pierzi actele, trebuie să știi că există posibilitatea să fie nevoie să plătești și o amendă. Iată care sunt pașii pe care trebuie să îi urmezi dacă ai pierdut un document important.
Cât te costă dacă îți pierzi actele de identitate? Amenda poate ajunge și la 200 de lei

Poate că unul dintre cele mai neplăcute momente este atunci cand constați că ai pierdut un act important. Fie că e vorba de buletin, de certificatul de naștere sau de cardul de sănătate, pierderea unui astfel de document te poate pune în situații care nu sunt de dorit. Totuși, pentru oricare dintre documentele menționate poate fi găsită o soluție. Ele pot fi înlocuite, însă pentru unele dintre ele este posibil să fi nevoit să plătești o amendă.

Ce trebuie să faci dacă ți-ai pierdut actele

Pierderea actelor poate fi declarată la instituțiile abilitate, iar în urma unor proceduri, îți pot fi eliberate altele. De exemplu, în cazul în care v-ați pierdut buletinul, a fost furat sau deteriorat este nevoie să mergi la secția de poliție de care aparțineți și să declarați acest lucru. Un nou buletin vă poate fi eliberat în termen de 15 zile.

Citește și: Fumatul nu este singurul „viciu” interzis la pompă! De ce nu este permis să folosești telefonul mobil în benzinărie?

Pentru a vi se elibera o nouă carte de identitate aveți nevoie de următoarele documente:

  • Cerere de eliberare buletin;
  • Actul de identitate, în cazul deteriorării;
  • Certificatele de naștere și de căsătorie, dacă este cazul (original și copie);
  • Certificatele de naștere a copiilor cu vârsta mai mică de 14 ani, după caz (original și copie);
  • Hotărârea de divorț definitivă și irevocabilă, dacă este cazul (original și copie);
  • Certificatul de divorț, dacă este cazul (original și copie);
  • Documentele cu care se face dovada adresei de domiciliu (original și copie). Proprietarul spațiului în care se stabilește domiciliul, cu actul de identitate în original, în termen de valabilitate trebuie să fie, de asemenea, prezent, dacă solicitantul nu este proprietar;
  • Un document oficial pentru certificarea identității (pașaport, permis de conducere, legitimaţie de serviciu, cu fotografie de dată recentă) – original și copie;
  • Dovada eliberată de unitatea de poliție unde a fost reclamat furtul, dacă este cazul;
  • Achitarea contravalorii actului de identitate.

Taxa unică pe care trebuie să o plătiți pentru eliberarea cărții de identitate este de 7 lei și se poate plăti fie la orice oficiu al Poștei Române sau CEC Bank, fie, și mai simplu, la ghișeul unde se depun actele pentru eliberarea cărții de identitate.

În cazul în care ți-ai pierdut sau ți-a fost furat certificatul de naștere este obligatoriu să declari acest lucru la Biroului de Evidență a Populației. Ulterior va trebui să ceri, cât mai curând posibil, o înlocuire certificată a certificatului de naștere.

Acte necesare pentru certificat de naștere pierdut și emiterea unuia nou:

  • cerere scrisă și semnată;
  • actul de identitate, atât în original, cât şi în copie;
  • dovada achitării unei taxe care variază în funcţie de unitatea emitentă;
  • o copie după certificatul de naştere pierdut (dacă există).

În funcție de modul în care s-a pierdut certificatul de naștere, legislația română prevede și anumite sancțiuni, majoritatea fiind amenzi contravenționale cuprinse între 100 și 200 de lei.

Card de sănătate
Card de sănătate

Ca și în cazul în care ai pierdut buletinul sau certificatul de naștere, atunci când ai pierdut cardul de sănătate, un nou card, duplicat, se poate elibera printr-o cerere la Casa de Asigurări de Sănătate din județul respectiv sau din București, pentru cei care au domiciliul în Capitală.

Cardul duplicat se eliberează în baza următoarelor documente:

  • Cerere-tip (disponibilă la sediul casei de asigurări de sănătate de care aparțineți sau pe pagina de internet a acesteia);
  • Copie a actului de identitate;
  • Dovada plății contravalorii cardului duplicat (12,97 lei), care poate fi achitată la casieria casei de asigurări de sănătate în evidența căreia vă aflați sau în contul indicat pe site-ul CAS.

Cererea va fi completată şi semnată de titular sau, după caz, de reprezentantul/ împuternicitul legal al acestuia, la cerere fiind atașată copia actului de identitate al titularului (sau, după caz, şi a împuternicitului).

Documentele necesare pentru eliberarea cardului duplicat pot fi transmise și prin poștă electronică la casa de asigurări de sănătate.

Alte articole: Europa trebuie să se obișnuiască cu iernile călduroase, avertizează specialiștii. Vezi care sunt cauzele temperaturilor anormal de mari din ultima perioadă

Trăim în secolul vitezei, în secolul în care ORICE este la un click distanța, iar diferențele sunt dictate de calitatea “ambalajului”. Trăim în secolul în care suntem victimele dezinformării ... citește mai mult