- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Diverse

Cataloage electronice. Antreprenorul ieșean care câștigă milioane din inovații digitale pentru educație

23 Nov, 09:33 • Bugiu ⁠Ana Maria
Alexandru Holicov, antreprenor din Iași, a creat în 2008 platforma „Adservio” pentru a digitaliza sistemul educațional din România. După un început dificil, „Adservio” a devenit un lider în educație, având parteneriate strategice și integrând inteligența artificială în soluțiile sale.
Cataloage electronice. Antreprenorul ieșean care câștigă milioane din inovații digitale pentru educație

Alexandru Holicov este un antreprenor din Iași care a reușit să transforme o idee simplă într-o afacere de succes, ajungând să dezvolte soluții digitale inovative pentru educație. După finalizarea studiilor la Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, Holicov a început să dezvolte inițiative antreprenoriale în domenii precum imobiliare și leasing. Pasiunea pentru educație și observațiile legate de dificultățile întâmpinate de mama sa, care era învățătoare, l-au determinat să se orienteze către crearea unei platforme educaționale, potrivit economedia.ro.

Te-ar mai putea interesa și: 15% dintre membrii Generației Z lucrează în domenii care nu li se potrivesc. Sistemul de educație din România nu îi pregătește pe tineri pentru viitor. Care sunt soluțiile

foto: cataloage electronice

Cataloage electronice. Antreprenorul ieșean care câștigă milioane din inovații digitale pentru educație

În 2008, Holicov a fondat „Adservio”, o platformă digitală destinată eficientizării sistemului educațional. La început, provocările au fost majore, sistemul educațional fiind caracterizat de birocrație și de utilizarea intensivă a hârtiei pentru completarea documentelor și a rapoartelor. Pentru a răspunde acestor nevoi, „Adservio” a introdus un catalog electronic care permite, printre altele, calcularea automată a mediilor și o gestionare mai eficientă a absențelor. Prima școală care a adoptat soluția a fost Liceul Teoretic „Vasile Alecsandri” din Iași, în 2009, însă inițial procesul de adopție a fost unul lent din cauza rezistenței la schimbare din partea cadrelor didactice și a autorităților.

„Pasul spre educaţie a apărut în mod natural, ca observaţie a problemelor pe care le întâmpina la şcoală mama mea, care era învăţătoare”, mărturiseşte antreprenorul.

Un moment important în dezvoltarea afacerii a fost semnarea unui contract de distribuție cu Telekom, care a permis companiei să își extindă rapid rețeaua de clienți. Adevărata expansiune a avut loc în timpul pandemiei, când școlile s-au văzut nevoite să adopte învățământul online. „Adservio” a oferit acces gratuit la platformă pentru milioane de utilizatori, obisnuind astfel publicul cu beneficiile digitalizării în educație. În 2022, compania a atras o investiție de 2 milioane de euro din partea Catalyst România Fund II, ceea ce a contribuit la accelerarea creșterii afacerii.

„Am avut primele iniţiative antreprenoriale în imobiliare şi leasing în Iaşi. Am făcut bani uşor şi părea firesc să continui. Doar că a intervenit ideea cu platforma pentru educaţie şi asta a schimbat tot. Mi-am propus să revoluţionez educaţia şi aşa am fondat Adservio”, a mai spus acesta.

Astăzi, „Adservio” este prezent în tot mai multe școli și licee din România, atât publice, cât și private. Compania a continuat să își extindă portofoliul de produse, dezvoltând soluții pentru managementul competenței personalului din instituțiile publice, precum și o platformă pentru Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian (ROMATSA). În plus, „Adservio” a încheiat parteneriate strategice, inclusiv cu Microsoft, consolidându-și astfel poziția pe piața educațională din România.

„Acum 16 ani şcolile erau monumente de birocraţie. Profesorii, directorii şi secretarele pierdeau mult timp cu cataloage de carton, completarea manuală a numeroase documente şi rapoarte. Erau generaţi munţi de hârtie care agravau stresul corpului didactic, ceea ce diminua atenţia acordată elevilor. Părinţii trebuiau să se deplaseze la şcoală pentru orice discuţie şi hârtie. De aceea am crezut şi cred cu tărie în continuare în puterea digitalizării”, a spus Alexandru Holicov.

În ceea ce privește impactul, Holicov susține că fiecare profesor utilizează platforma pentru a economisi între 6 și 8 ore pe săptămână, prin automatizarea unor procese precum notarea și trimiterea mesajelor în grup. Aceasta a permis cadrelor didactice să dedice mai mult timp activităților educative propriu-zise.

Alexandru Holicov a precizat: „Creşterea business-ului a fost însă lentă, pentru că rezistenţa la schimbare a sistemului era incredibilă. Peste tot primeam aprecieri, încurajări, dar când venea vorba de a adopta tehnologia ni se spunea că nu e momentul. Un pas important a fost semnarea unui contract de distribuţie cu Telekom, care ne-a ajutat să scalăm prin echipa de vânzări a partenerului”.

Antreprenorul a propus ca alternativă utilizarea catalogului electronic, care permite printre altele şi calcul automat al mediilor, dar şi o mai bună gestiune a absenţelor. Prima instituţie care a implementat soluţia digitală a fost Liceul Teoretic „Vasile Alecsandri” din Iaşi, în anul 2009.

„În pandemie, am dat acces gratuit la platformă pentru milioane de useri şi aşa am obişnuit mai multă lume cu utilitatea digitalizării. Treptat, ne-am format şi noi o echipă de vânzări, am devenit mai eficienţi în promovare şi portofoliul de clienţi s-a tot mărit. În 2022, Catalyst România Fund II a investit 2 milioane de euro în Adservio şi asta a susţinut o creştere accelerată.

La finalul fiecărui an şcolar, rugăm şcolile din portofoliul Adservio să ne spună cât de mult le ajută platforma noastră în tot ce fac. La ultima evaluare a statisticilor, fiecare profesor a reuşit să câştige între 3 şi 4 ore pe săptămână datorită posibilităţii de a introduce rapid notele şi absenţele în catalogul electronic, precum şi prin calcularea automată a mediilor.

Alte 3-4 ore pe săptămână au fost câştigate datorită diverselor automatizări, cum ar fi notarea şi trimiterea mesajelor în grup sau gestionarea temelor online. Per total, aceste măsuri au echivalat cu eliberarea unei zile de muncă în fiecare săptămână.

În acest moment lansăm un modul nou de Wellbeing şi unul de urmărire a evoluţie şcolare cu Inteligenţă Artificială pentru elevi şi părinţii lor. De asemenea, lansăm un asistent personal cu AI pentru directorii de şcoli prin care pot înţelege mai bine ce se întâmplă în şcoala lor şi să ia decizii informate, în timp real. E un concept pe care ne dorim să-l dezvoltăm ulterior pentru factorii de decizie din Inspectoratele Şcolare Judeţene şi Ministerul Educaţie.

Rezilienţa şi inovarea sunt esenţiale. Apar dificultăţi la tot pasul şi tentaţia de a renunţa e mare. E ca un meci de box: nu contează să dai cele mai multe lovituri, ci să rămâi în picioare la finalul competiţiei. De asemenea, contează enorm să atragi oameni foarte buni pe care să-i fidelizezi, să-i motivezi. Doar cu o echipă excepţională reuşeşti să răzbaţi, să creezi lucruri noi, să fii mereu performant”, a explicat Alexandru Holicov.

Te-ar mai putea interesa și: Peste 3.000 de profesori cer ministerelor Educației, Muncii și Familiei, printr-o petiție, ca bursele sociale să fie gestionate de serviciile de asistență socială

Urmărește Daily Business pe Google News