În primele nouă luni ale anului 2025, România a înregistrat un deficit al balanței comerciale FOB/CIF de aproape 24,5 miliarde de euro, potrivit datelor publicate de Institutul Național de Statistică (INS). Această valoare este cu peste un miliard de euro mai mare (+4,3%) decât cea înregistrată în aceeași perioadă a anului precedent, ceea ce evidențiază o creștere a dezechilibrului dintre importuri și exporturi, potrivit Antena 3 CNN.
Te-ar mai putea interesa și: Daniel Dăianu: Deficitul bugetar ține BNR ostatică. Liberalizarea gazelor din 2026 ar putea destabiliza economia
În perioada ianuarie-septembrie 2025, exporturile FOB au totalizat 72,2 miliarde de euro, iar importurile CIF au însumat 96,7 miliarde de euro, ambele înregistrând creșteri de 4,2% comparativ cu perioada similară a anului trecut. Structura comerțului exterior relevă o pondere semnificativă a mașinilor și echipamentelor de transport, care reprezintă 46,4% din exporturi și 36,4% din importuri, urmate de alte produse manufacturate, cu 27% la export și 28,3% la import. Această distribuție indică importanța industriei auto și a sectoarelor conexe în comerțul exterior românesc.
Analiza schimburilor comerciale după destinație arată că majoritatea comerțului se desfășoară cu țările membre ale UE27. În perioada menționată, exporturile către UE au însumat 51,6 miliarde de euro, iar importurile 69,7 miliarde de euro, reprezentând 71,5% din total exporturi și 72,1% din total importuri. Schimburile extra-UE au totalizat 20,6 miliarde de euro la exporturi și 27 miliarde de euro la importuri, echivalând cu 28,5% din total exporturi și 27,9% din total importuri, ceea ce arată că UE rămâne principalul partener comercial al României, dar comerțul cu restul lumii are, de asemenea, o pondere semnificativă.
Datele lunare pentru septembrie 2025 indică exporturi FOB de aproape 8,9 miliarde de euro și importuri CIF de 11,4 miliarde de euro, ceea ce a generat un deficit lunar de 2,5 miliarde de euro. Comparativ cu septembrie 2024, exporturile au crescut cu 9,2%, iar importurile cu 6,2%, semnalând o accelerare a creșterii exporturilor în raport cu importurile în această lună.
Pentru claritate, prețul FOB (Free on Board/Liber la bord) reprezintă valoarea bunului la frontiera țării exportatoare și include costurile produsului, transportul până la punctul de încărcare și taxele necesare pentru îmbarcare. În schimb, prețul CIF (Cost, Insurance, Freight/Cost, Asigurare, Navlu) reprezintă valoarea bunului la frontiera țării importatoare, incluzând elementele FOB, dar și costul asigurării și transportului internațional.
Te-ar mai putea interesa și: Greva bate la ușa sistemului de învățământ în 2026! Anunțul făcut de Simion Hăncescu: „Anul viitor se va ieși masiv la pensie. Va fi deficit uriaș”