9 metode prin care companiile mari „storc” inovatia de la partenerii mici

14 Jul, 13:02 • Redactia DailyBusiness
2 din 3 executivi din companiile de bunuri de consum si retail spun ca devine tot mai importanta pentru ei colaborarea cu firmele antreprenoriale mai mici pentru a putea accelera inovatia si pentru a-si indeplini obiectivele strategice. Cu toate acestea, doar 1 din 10 considera companiile lor foarte eficiente in a identifica potentiali colaboratori si in a alinia stimulentele in situatiile de parteneriat.
9 metode prin care companiile mari storc inovatia de la partenerii mici

In segmentul bunurilor de consum, 19%
dintre respondenti spun ca sunt foarte eficienti in a-si creste veniturile, 16% se declara
foarte eficienti in a-si creste marjele iar 12% spun ca sunt foarte eficienti in a spori
valoarea marcii si in implementarea unei culturi a inovatiei, insa doar 10% spun ca sunt foarte eficienti
in a genera proprietate intelectuala din parteneriate, potrivit studiul EY – Delivering agile innovation.

In segmentul de retail, procentajele de
raspunsuri privind capacitatea de crestere a veniturilor si cea de crestere a marjelor sunt
similare cu cele din industria de bunuri de consum, observandu-se o usoara diferenta in
privinta capacitatii de crestere a valorii marcii (10%), de dezvoltare a unei culturi a inovatiei
(10%) si de generare de proprietate intelectuala (7%).

La intrebarea “care sunt principalele
provocari in colaborarea cu firmele antreprenoriale mai mici pentru accelerarea
inovatiei?”, respondetii din industria bunurilor de consum au mentionat in top trei provocari:
identificarea partenerului potrivit (52%), managementul relatiei cu firma antreprenoriala (44%) si
structurarea cadrului contractual de colaborare cu firma antreprenoriala (42%).

In segmentul de
retail, principalele provocari mentionate de respondenti au fost: identificarea partenerilor
potriviti (51%), structurarea cadrului contractual de colaborare cu firma antreprenoriala (48%) si
managementul relatiei cu firma antreprenoriala (42%).

„Pe masura ce industria producatoare de bunuri de consum si
segmentul de retail evolueaza, executivii companiilor din aceste sectoare vor fi obligati sa
incurajeze inovarea pentru a putea capta valoarea din piata si pentru a raspunde nevoilor si
asteptarilor in schimbare ale clientilor”, a declarat Constantin Magdalina, knowledge management, EY Romania.

In opinia sa, accesul in timp real la date despre consumatori din mai multe
surse, inclusiv posibilitatea de a utiliza analizele de date pentru a raspunde nevoilor
clientilor, nu fac decat sa evidentieze si mai mult importanta acumularii de informatii pentru
procesul de inovare.

„Cresterea veniturilor companiilor din aceste sectoare pe viitor si cota lor
de piata vor depinde de cat de bine vor sti sa identifice partenerii potriviti si de cum vor sti
sa gestioneze relatia si cadrul contractual cu aceste firme antreprenoriale in vederea dezvoltarii
unor solutii inovatoare”, adauga reprezentantul EY Romania.

Abordarile traditionale ale procesului
de inovare nu mai sunt adecvate scopului. Companiile producatoare de bunuri de consum si
cele de retail trebuie sa inoveze atat in privinta produselor, cat si al modelelor de
afaceri. Cresterea a devenit o provocare, marjele sunt sub presiune iar evolutia rapida a
tehnologiei si accesul la date au schimbat fundamental comportamentul consumatorilor.

Pentru a reusi in era inovatiei,
companiile trebuie sa-si reconsidere abordarea in privinta noilor produse si a proceselor de dezvoltare.

Companiile trebuie sa colaboreze cu parteneri externi, in special cu antreprenori mai mici,
pentru a identifica, dezvolta si intensifica punerea pe piata a unor produse noi si promitatoare si a
unor noi idei in privinta proceselor.

In plus, companiile trebuie sa ia in considerare
oportunitati de inovare ce depasesc sfera produselor si a proceselor si sa includa modelele de
afaceri, experientele de consum si de brand engagement in portofoliului lor integrat de
proiecte de inovare.

Firmele antreprenoriale mai mici pot
oferi agilitatea si gandirea creativa de care au nevoie organizatiile mari pentru a debloca
procesul de inovare. Depasirea dificultatilor mentionate in colaborarea cu antreprenorii va fi
critica in cazul in care companiile din aceste sectoare sunt dornice sa prospere pe termen lung.

Studiul, care include si raspunsurile
obtinute in urma unor interviuri aprofundate cu 45 de lideri de rang inalt din cele doua sectoare,
mentioneaza noua principii-cheie de care trebuie sa tina cont companiile producatoare de bunuri
de consum si retailerii de dimensiuni mai mari pentru a genera valoare din colaborarea cu
firmele antreprenoriale mai mici si pentru a avea parte de o inovatie rapida.
Acestea sunt:

1. Asigurati-va cadrul care sa va
permita sa fiti rapizi.

2. Cultivati o cultura a
experimentarii rapide.

3. Ganditi cat mai simplu, actionati
cat mai rapid.

4. Identificati echipa potrivita.

5. Determinati cadrul optim pentru
fiecare colaborare in parte.

6. Mentineti un proces de comunicare
deschis si cat mai intens.

7. Adaptati procesele si incalcati
regulile atunci cand este nevoie.

8. Succesul trebuie definit si masurat. 
9. Redemarati constant si progresati
treptat.

Studiul EY s-a derulat la nivel global si a sondat opiniile a 267 de executivi seniori din segmentul bunurilor de consum si retail.