Finante-Banci

Ai datorii la stat? Vezi cum vei putea comunica virtual cu Fiscul pentru a-ti clarifica situatia

23 Aug, 10:09 • Redactia DailyBusiness
Persoanele fizice vor putea comunica electronic cu Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) cu privire la propria situatie fiscala, prin intermediul serviciului "Spatiul privat virtual", oferit de sistemul informatic al Ministerului Finantelor Publice (MFP).
Ai datorii la stat? Vezi cum vei putea comunica virtual cu Fiscul pentru a-ti clarifica situatia

Serviciile de comunicare electronica puse la dispozitie de
ANAF vor fi disponibile in mod gratuit, 24 de ore din 24.
Prevederile referitoare la utilizarea serviciului se regasesc
in proiectul de Ordin al ministrului Finantelor Publice privind procedura de
comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta intre ANAF si
persoanele fizice, publicat vineri, spre dezbatere publica, pe site-ul MFP.

Dupa aprobare, ordinul va face parte din legislatia secundara
necesara pentru punerea in aplicare a unora dintre prevederile OUG 40/ 2014,
care stabilesc premisele comunicarii in format electronic intre contribuabil si
autoritatile fiscale.

„Mi-am propus sa promovam o noua abordare in relatia
contribuabilului cu administratia fiscala, bazata pe flexibilitate si
deschidere institutionala. Masurile incluse in proiectul de ordin contribuie la
cresterea gradului de informatizare a activitatilor desfasurate de organele
fiscale si incurajeaza contribuabilii sa depuna la ANAF documente prin mijloace
electronice”, a declarat ministrul Finantelor Publice, Ioana-Maria
Petrescu.

Intr-o prima etapa, serviciul ‘Spatiul privat virtual’ va fi
disponibil in sistem pilot incepand cu luna septembrie 2014 pana la sfarsitul
anului, pentru un anumite documente si informatii destinate contribuabililor
persoane fizice cu domiciliul fiscal in Bucuresti si in judetul Ilfov.

Potrivit proiectului de act normativ, pentru a accesa ‘Spatiul
privat virtual’, persoanele fizice se vor putea identifica electronic prin
certificate digitale calificate (eliberate de furnizorii de servicii de
certificare acreditati in conditiile Legii nr. 455/ 2001) sau prin credentiale
de tip nume / parola insotite de coduri de autentificare de unica folosinta
OTP.

Comunicarea electronica in Spatiul privat virtual se va face
atat dinspre contribuabil catre ANAF, cat si dinspre organul fiscal catre
contribuabil.

Documente ce pot fi comunicate prin serviciul ‘Spatiul
privat virtual’ pentru perioada septembrie-decembrie, in care se va aplica
proiectul pilot sunt cele emise de organul fiscal si comunicate
contribuabilului, automat — decizii de impunere anuala aferente veniturilor
realizate incepand cu anul 2013 si emise dupa data de 1 septembrie 2014, sau la
cererea contribuabilului — „Situatia obligatiilor fiscale de plata’,
‘Foaie de varsamant’, ‘Situatia contributiilor de asigurari sociale declarate
de catre angajatori”, cat si documente emise de contribuabil si comunicate
organului fiscal — cerere privind „Situatia obligatiilor fiscale de plata,
cerere privind Foaie de varsamant”, cerere privind „Situatia contributiilor
de asigurari sociale declarate de catre angajatori”.

Incepand de anul viitor, proiectul pilot pentru Regiunea
Bucuresti-Ilfov va fi dezvoltat la nivel national si se vor extinde categoriile
documentelor si informatiilor comunicate spre si dinspre contribuabili.

Persoanele fizice se vor putea identifica si cu alte tipuri de credentiale cum
sunt telefonul mobil sau cardul de sanatate.

Potrivit proiectului de ordin, categoriile de documente care
privesc situatia fiscala proprie referitoare la impozitul pe venit al persoanei
fizice, documentele ce pot face obiectul comunicarii prin ‘Spatiul privat
virtual’ sunt — declaratii fiscale intocmite de persoana fizica, potrivit
legii, cereri adresate de persoana fizica organului fiscal pentru obtinerea
unor informatii sau documente in legatura cu situatia fiscala personala: cerere
de informatii despre contributiile de asigurari sociale declarate de
angajatori, solicitarea unei opinii privind aplicarea legislatiei fiscale, acte
administrative fiscale, acte de executare si alte acte emise de organul fiscal in
executarea legii, de exemplu decizii de impunere, notificari, somatii,
documente sau acte emise de organul fiscal la cererea persoanei fizice, cum ar
fi: certificatul de atestare fiscala, adeverinta de venit, registrul
documentelor electronice comunicate in ultimii doi ani.

Proiectul de act normativ stabileste o serie de reguli
privind utilizarea ‘Spatiului privat virtual’, in conditiile in care este
asigurata securitatea datelor de identificare ale contribuabililor.

De asemenea, potrivit proiectului de act normativ, ANAF va
pune la dispozitia contribuabilului serviciul „Buletinul informativ
fiscal”, inclusiv in perioada de aplicare a proiectului pilot, prin
intermediul caruia va oferi informatii publice cu caracter fiscal, in scopul indrumarii
acestora in indeplinirea obligatiilor fiscale, respectiv: calendarul obligatiilor
fiscale, noutati legislative, ghiduri fiscale, campanii derulate, comunicate de
presa.

Proiectul Ordinului ministrului Finantelor Publice supus
consultarii publice face parte dintr-un set de masuri promovate de catre
Ministerul Finantelor Publice si de catre ANAF, in scopul imbunatatirii relatiei
contribuabilului cu Fiscul si simplificarii modalitatilor de plata.

In acest
context, a fost promovata de MFP OUG 40/2014, publicata in Monitorul Oficial in
data de 23 iunie 2014, care stabileste premisele comunicarii in format
electronic intre contribuabil si autoritatile fiscale.

De asemenea, incepand cu 1 iulie 2014, formularele privind
deciziile de impunere anuala pentru venituri realizate de persoane fizice si
pentru contributiile de asigurari sociale de sanatate datorate de acestea, contin
o serie de informatii care sa faciliteze plata obligatiilor fiscale.

Astfel,
fiecare decizie de impunere contine informatii privind codul de identificare
fiscala a beneficiarului, contul de venituri bugetare corespunzatoare obligatiei
de plata, codul IBAN in care trebuie efectuata plata, suma pe care
contribuabilul o are de platit si o rubrica de explicatii. Totodata, pe decizia
de impunere sunt incluse informatii privind modalitatile de plata, informeaza Agerpers.

Citeste si Fiscul te ia cu frumosul: N-ai timp sa stai la cozi, plateste online!