Ar trebui sa fie accesul la energie un drept fundamental al omului?

29 Dec, 19:59 • Redactia DailyBusiness
Accesul la energie ar trebui să fie un drept fundamental al omului, spun autorii unui studiu care atrag atenția asupra apariției unui nou tip de consumator vulnerabil in România: consumatorul casnic care nu poate să achite cheltuielile privind consumul de energie, în primul rând cea termică.
Ar trebui sa fie accesul la energie un drept fundamental al omului?

Strategia Comisiei Europene pentru o Uniune Energetică, adoptată anul acesta, are ca țintă să ofere consumatorilor europeni o energie sigură, sustenabilă, competitivă și ușor de obținut. Se urmărește ca cetățenii europeni să dețină controlul în ceea ce privește consumul de energie, să beneficieze de noile tehnologii care îi ajută să diminueze costurile, și să participe activ pe piață, iar consumatorii vulnerabili să fie protejați.

Comisia constată că cetățenii încă sunt împiedicați să joace un rol important
în acest sistem energetic. Ca urmare, Comisia a solicitat efectuarea unor
studii aprofundate de piață, pentru a obține explicații detaliate privind
problemele cu care se confruntă consumatorii în privința sistemului energetic.
 
O primă constatare se referă la faptul că lipsa unui climat concurențial
persistă în multe dintre statele membre ale Uniunii Europene, din cauza
faptului că prețurile sunt reglementate de stat. Acest lucru are un impact
asupra consumatorilor, deoarece astfel lipsesc motivele pentru promovarea
eficienței, odată cu lipsa de alternativă a consumatorilor de a se aproviziona
de la alt furnizor.

Tot mai mulți consumatori trebuie să facă față pauperității energetice, tot mai
mulți consumatori intră în categoria persoanelor vulnerabile, ca rezultat al
schimbărilor de pe piața energetică. Facturile cresc, pe când veniturile
stagnează sau chiar se reduc. Structura facturilor se schimbă în funcție de
majorările de impozite, taxe sau costuri fixe, precum taxele de transport în
rețea. Acestea au dus la probleme de acces la energie pentru mai mulți
consumatori, pentru că aceste costuri nu pot fi eliminate, indiferent de câtă
energie se utilizează. Consumatorii adesea plătesc mai mult decât ar trebui
pentru energia folosită, chiar și când fac eforturi să consume mai puțin sau
chiar când au posibilitatea să schimbe furnizorul.


Pauperitatea energetică și consumatorii vulnerabili

Majoritatea statelor membre ale UE au definit conceptul de „consumator
vulnerabil” fie în mod explicit, fie implicit. Definiția, în general, se
referă la persoanele și gospodăriile care sunt supuse riscului de pauperitate
energetică, dar și la un grup mai mare de consumatori care pot fi dezavantajați
când cumpără energie de pe piață.

Cu toate acestea, mai puțin de o treime din statele membre au recunoscut în mod
explicit conceptul de pauperitate energetică și, ca atare, s-au referit la
această problemă când au abordat strategia de protecție a consumatorilor.

În acest context, este important de precizat că Asociația pentru Protecția
Consumatorilor din România (APC România) a participat în noiembrie 2015, în
aula Academiei Române, la prezentarea oficială a studiului „Eficiența
energetică — prioritate națională pentru reducerea sărăciei energetice,
creșterea calității vieții și siguranța consumatorilor de energie”,
lucrare realizată de Institutul de Cercetare a Calității Vieții și Institutul
de Sociologie, din cadrul Academiei Române, la solicitarea Departamentului
pentru eficiență energetică din cadrul Autorității Naționale de Reglementare în
domeniul Energiei.

Studiul a atras atenția asupra unui nou tip de consumator vulnerabil, și anume
cel definit de conceptul de „sărăcie energetică”; este vorba despre
consumatorul casnic care nu poate să achite cheltuielile privind consumul de
energie,
în primul rând cea termică. Autorii studiului propun completarea
drepturilor fundamentale ale omului cu dreptul de a avea acces la energie
. APC
România susține această propunere, întrucât ea se circumscrie dreptului de a
avea acces la piețe care asigură o gamă variată de produse și servicii de
calitate, așa cum este prevăzut în art. 3 din Ordonanța Guvernului nr. 21/1992.

De asemenea, studiul a scos în evidență faptul că, în cazul consumului casnic
de energie, diseminarea susținută a beneficiilor către consumatorii
vulnerabili, rezultate din schimbările eficiente din punct de vedere energetic,
reprezintă o condiție necesară asigurării unui standard decent de viață cerut
de contextul european, protecția consumatorului casnic de energie ca o componentă
a securității naționale fiind parte a drepturilor omului.

În final, autorii studiului arată că, pentru ca aceste obiective să poată fi
realizate, trebuie promovată cultura eficienței energetice, bazată pe
responsabilizarea tuturor formelor de consum, precum și repoziționarea
consumatorului final în centrul viitoarelor strategii și planuri de acțiune.

„Toate cele de mai sus arată necesitatea
adoptării de acțiuni menite să se concentreze pe problemele consumatorilor de
energie. Este ceea ce și face APC România, care desfășoară în prezent Campania
de informare a consumatorilor despre eficientizarea consumului de energie
termică, derulată în parteneriat cu Asociația Națională a Prestatorilor de
Servicii de Contorizare și Calcul al Utilităților. Campania își propune
informarea consumatorilor în contextul Legii nr. 121/2014, care prevede că, în
imobilele de tip condominiu racordate la sistemul de alimentare centralizată cu
energie termică, este obligatorie montarea, până la 31 decembrie 2016, a
contoarelor pentru individualizarea consumurilor de energie pentru
încălzire/răcire și apă caldă la nivelul fiecărui apartament sau spațiu cu altă
destinație. În cazul în care utilizarea de contoare individuale nu este
fezabilă din punct de vedere tehnic sau nu este eficientă din punctul de vedere
al costurilor, este obligatorie montarea repartitoarelor individuale de costuri
pe toate corpurile de încălzire din fiecare unitate imobiliară în parte”, spune Conf. Univ. Dr. Costel Stanciu, președinte APC România.