Capcana reducerilor: Cum ne fura hipermarketurile si farmaciile

20 Aug, 10:33 • Redactia DailyBusiness
Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania  a realizat in cadrul „ Campaniei Nationale impotriva Practicilor Comerciale Incorecte pe piata din Romania” o mica analiza a ceea ce se mai intampla prin hypermarketuri si farmacii in privinta modului de promovare a produselor si de indicare a preturilor.
Capcana reducerilor: Cum ne fura hipermarketurile si farmaciile

Pentru a va feri de
eventualele practici comerciale incorecte, APC Romania va sfatuieste
sa nu va lasati atrasi cu usurinta in capcana reducerilor,
promotiilor. Solicitati infomatii, cititi etichetele si veti cumpara
in cunostinta de cauza.

Produse ”gratis” in farmacii 

In vitrina unei farmacii Sensiblu gasim
afisat mesajul “Atentie! Mii de produse gratis pentru pensionari”.
Mesajul poate constitui o practica comerciala incorecta din prisma
faptului ca este unul general, consumatorii nefiind informati asupra
caror tipuri de produse se aplica gratuitatea, care sunt conditiile
pentru a beneficia de aceasta gratuitate si care este
disponibilitatea respectivelor produse.

[img=5348][/img]

Acelasi lucru este valabil
si pentru farmaciile Santefarm unde se mentioneaza ca ”0 lei. Atat 
te costa sute de produse din reteta.”

Conform art. 6 din Legea
363/2007 privind combaterea practicilor comerciale incorecte ale
comerciantilor in relatia cu consumatorii, cu modificarile si
completarile ulterioare, ”o practica comerciala este considerata ca
fiind inselatoare daca aceasta contine informatii false sau, in orice
situatie, inclusiv prezentarea generala, induce in eroare sau este
susceptibila sa induca in eroare consumatorul mediu, astfel incat, in
ambele ipoteze fie il determina, fie este susceptibila a-l determina
pe consumator sa ia o decizie de tranzactionare pe care altfel nu ar
fi luat-o, chiar daca informatiile sunt , in fapt, corecte in raport
cu unul sau mai multe” dintr-o serie de elemente.

Cum ne fura
hipermarketurile?

In hipermarketul Auchan – Avem o oferta de genul
„8 la pret de 6”, este vorba despre iaurt Zuzu, degresat,
la 140 g si cu 0,1% grasime, care se vinde cu 5,93 lei, iar pretul
per kg este de 7,06 lei.

La cativa pasi se gaseste aceeasi marca de
iaurt, a se vedea cea de-a doua poza, Zuzu, la 140 gr, degresat, 0,1%
grasime la pretul de 0,98 lei bucata. Inmultind 6 cu 0,98 lei si
obtinem 5,88 lei, pret care este mai mic decat 5,93 lei, prin urmare
niciun fel de reducere, dimpotriva. Pe aceasta eticheta pretul per kg
este de 7 lei.

Un alt exemplu este si  Dr. Vitamin,
realizat dintr-un amestec de suc de mere si pere, comercializat la 4
l. Pe eticheta se mentioneaza ca ni se vand 4 l la pret de 3 l. Niste
calcule aritmetice elementare ne ofera urmatoarele informatii: daca 1
l costa 6,25 lei, atunci 3 l ar trebui sa coste 18,75 lei, nu 24,98
lei cat apare pe eticheta; mai facem o incercare, daca 1 l costa 6,25
lei, atunci 4 l ar trebui sa coste 25 lei, nicidecum 24,98 lei!
Comerciantul nu face nicio reducere!

O „reducere” asemanatoare
este practicata si de hipermarketul Kaufland: 1200 g hering Ocean
Fish costa inainte de aplicarea reducerii 21,99 lei; dupa aplicarea
reducerii de 11% la pretul vechi de 21,99 lei ar trebui sa coste
19,57 lei, dar pe eticheta apare 19,49 lei. Tot pe eticheta se
mentioneaza ca 1kg din acest produs costa 26,99 lei, cu toate ca in
realitate 1kg din acest produs ar trebui sa coste 16,31 lei, daca
1200 g ar costa 19,57 lei.

[img=5347][/img]

Conform legislatiei in
vigoare comerciantii sunt obligati sa indice pretul de vanzare si
pretul pe unitatea de masura la produsele existente in suprafetele de
vanzare.
 
Specialistii APC Romania va sfatuiesc sa
acordati o atentie sporita asupra pretului bunului sau serviciului
inainte de achizitionare dupa cum urmeaza:
 

  • Pretul de vanzare si pretul pe
    unitatea de masura trebuie sa includa TVA si toate taxele
    suplimentare.
  • Pretul de vanzare si pretul pe
    unitatea de masura trebuie exprimate in lei.
  • Pretul de vanzare si pretul pe
    unitatea de masura se indica intr-o forma clara, lizibila si usor de
    identificat.
  • Preturile se indica pe produse sau
    langa acestea ori pot fi cuprinse intr-o lista sau intr-un catalog,
    impreuna cu preturile altor produse, in imediata apropiere a
    acestora.
  • in cazul in care preturile se afla
    in vitrinele exterioare, acestea se indica astfel incat consumatorul
    sa le poata vedea cu usurinta fara a intra in suprafata de vanzare.
  • La produsele preambalate se indica
    pretul pe unitatea de masura si pretul de vanzare corespunzator
    cantitatii preambalate.
  • Indicarea pretului de vanzare
    si/sau a pretului pe unitatea de masura este obligatorie pentru
    orice tip de publicitate in care se face referire la pret.
  • Indicarea pretului pe unitatea de
    masura este obligatorie la produsele alimentare preambalate pentru
    care reglementarile specifice impun indicarea cantitatii nominale
    sau comercializarea in cantitati prescrise.

„Chiar daca va atrage
pretul verificati si calitatea produselor aflate la reducere. De
exemplu, in cazul produselor textile trebuie sa aveti in vedere
urmatoarele lucruri: existenta simbolurilor referitoare la modul de
intretinere, compozitia fibroasa, inexistenta unor defecte cum ar fi:
aspect neuniform al suprafetei, asimetrie evidenta, incarcare
electrostatica mare, asimetria buzunarelor sau lipsa cusaturilor de
intarire sunt considerate defecte de gravitate mare, devieri ale
liniilor de coasere”, a precizat  Costel Stanciu, presedinte APC Romania
 
„In cazul produselor alimentare trebuie sa
urmariti: termenul de valabilitate, cu cat acesta este mai mic ca
durata cu atat produsul este mai sanatos, adica nu abunda in aditivi
alimentari. Atentie si la ingrediente, tineti cont de faptul ca
producatorii au obligatia legala de a mentiona ingredientele in
ordinea descrescatoare a cantitatii, determinata in momentul
introducerii in fabricatie”, a conchis Stanciu.

Asociatia pentru
Protectia Consumatorilor din Romania (APC Romania) este o organizatie
neguvernamentala, apolitica si nonprofit, infiintata in 10
februarie 1990.