Cate freze de zapada se puteau cumpara dintr-un singur contract de deszapezire

29 Jan, 10:59 • Redactia DailyBusiness
Suma platita de la buget pentru deszapezirea autostrazii A1 (Bucuresti-Pitesti) anul acesta si anul viitor este de 14,2 milioane lei. In ciuda acestei cheltuieli, zapada a reprezentat cauza producerii unui carambol, numerosi automobilisti ramanand captivi in zapada. Drumul a ramas inchis 2 zile, chiar dupa ce viscolul a incetat, traficul comercial fiind puternic afectat (coada tirurilor oprite pe Valea Oltului se intindea pe kilometri).
Cate freze de zapada se puteau cumpara dintr-un singur contract de deszapezire

In conditiile unor caderi masive de
zapada, curatarea drumului se face cu freze, masini capabile sa
culeaga omatul si sa il arunce la cativa zeci de metri pe camp.
Frezele sunt, din pacate, aproape o necunoscuta pentru drumarii din
Romania, care folosesc in continuare la deszapezire camioane (cu care
vara asfalteaza) carora le monteaza un plug in fata.

In vreme ce pluguirea reuseste doar sa
impinga zapada la marginea drumului – ceea ce, in orase, are drept
consecinta blocarea tuturor masinilor parcate si a cailor de acces
laterale, determinand astfel un ciclu copilaresc de mutat zapada
“Na-ti-o tie, da-mi-o mie” in/de pe carosabil – freza ridica
zapada si o repozitioneaza la distanta sau intr-un camion. Se pare ca
pe intreaga retea de drumuri nationale functioneaza doar 6
freze
, scrie economistul Bogdan Glavan pe blogul sau.

La fel cum cetateanul de rand
obisnuieste sa cumpere o masina la mana a doua din Germania, tot asa
companiile de drumuri ar putea sa se doteze cu freze second-hand.
Daca ne uitam pe un site din SUA vedem ca o freza in buna
stare costa aproximativ 50.000 dolari, adica 37.000 euro. Acesta este
un utilaj foarte puternic, capabil sa manevreze 4.000 tone de zapada
pe ora, mentionaza Glavan.

Daca banii platiti doar pentru
deszapezirea autostrazii A1 (aproape 3,2 mil. euro) s-ar fi dus pe
achizitia unor astfel de masini, atunci s-ar fi cumparat 85 de
bucati
. Adica flotila de freze a Romaniei s-ar fi marit de 15 ori.
Puteti sa va imaginati cele 85 de freze dispuse pe intreaga lungime
de 109 km a autostrazii, aproximativ la fiecare 2,56 km, pe ambele
sensuri de mers. Puteti sa va imaginati si in cat timp ar fi curatat
drumul, cati bani s-ar fi economisit prin eliberarea traficului
comercial s.a.m.d. Desigur, nici nu ar fi nevoie de atatea utilaje,
exemplul serveste doar pentru a arata in ce masura poate fi
imbunatatita dotarea tehnica daca banii ar fi gestionati eficient si
in interesul societatii, comenteaza economistul.

Pana una alta, Dan Sova, ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine, s-a gandit sa cantareasca zapada curatata. Pe pagina oficiala de Facebook a ministrului, apare informatia: In perioada 24-26 ianuarie 2014, 2,26 milioane de tone de zapada au fost curatate de catre CNADNR de pe suprafata partii carosabile in zonele aflate sub incidenta codului portocaliu si rosu.